Van De Hoofdredacteur
Het is inmiddels een bekend beeld: de aankomst van de Mayflower in de Nieuwe Wereld. Hoe ontwikkelde Amerika zich tot het land van de vrijheid? Dr. Leen van Valen laat in het slotartikel van zijn tweeluik zien dat de weerstand tegen de afschaffing van de slavernij groot bleef. Vrijheid was er dus niet voor iedereen. Maar hij toont overtuigend aan dat George Whitefield op dit punt een betere beeldvorming verdient dan de afgelopen maanden het geval is geweest. Als we dit artikel lezen, zouden we als het ware weer een standbeeld voor deze opwekkingsprediker moeten oprichten, mocht dat onverhoopt sneuvelen onder de hamers van de zogenaamde ‘antiracisten’.
Maar hoe christelijk of puriteins waren de Founding Fathers? In de achttiende eeuw werd de Amerikaanse Revolutie als lichtend voorbeeld gezien voor de Revolutie in Europa, ook de Franse, zo zet Jonathan Israel uiteen in een nieuw magnum opus over de Verlichting. Hij ziet de Amerikaanse Revolutie als “lopend vuur” dat de gehele wereld in vuur en vlam zette. Maar hij is teleurgesteld dat er uiteindelijk een conservatieve reactie volgde in het land van de vrijheid. Voor een schrijver die onverbloemd het secularisme verheerlijkt, is dat dan ook een bittere pil. Israel stelt terecht vast dat revolutionaire ideeën een maatschappij vormen en veranderen. Het komt er dus voor een christen-historicus op aan om goede ideeën te ontwikkelen, gegrond op Bijbel en confessie. Vandaar ook in dit nummer aandacht voor een standaardwerk over de theologie van de reformatorische belijdenisgeschriften. In de oktobermaand met haar traditionele herdenkingen van de Reformatie is het terecht dat we hiervoor de aandacht vragen. Hoe staat het echter met het besef van de grote rijkdom van de Hervorming? Juist in deze tijd van verdeeldheid en versplintering is opfrissing van het geheugen meer dan hard nodig.
Hoe de Bijbel verschillend gelezen werd door protestanten en room-katholieken laat Rianneke van der Houwen- Jelles zien in haar artikel over een zeventiende-eeuwse prentbijbel. De uitgevers wisten hoe zij commercieel bezig konden zijn. Wilden zij een ander publiek bereiken, dan werden de illustraties van de prentbijbel gewoon aangepast. Typische roomse prenten werden vervangen door protestantse. Zo kreeg iedereen zijn ‘eigen’ Bijbel! In dit rijk geïllustreerde artikel zien we dat beelden grote invloed hebben in het overbrengen van een geestelijke boodschap. De beeldcultuur is dus niet van recente tijden. Maar terwijl beelden komen en gaan, onderworpen aan de vluchtigheid van het leven, blijft het eeuwige Woord!
Dr. K. van der Zwaag
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020
Protestants Nederland | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020
Protestants Nederland | 24 Pagina's