Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. Leendert Vroegindeweij (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. Leendert Vroegindeweij (1)

5 minuten leestijd

Aan een dominee werd door een lid van een jeugdvereniging de volgende vraag gesteld: ‘Behoort in de prediking de Wet of het Evangelie het sterkst te worden benadrukt?’ Op deze vraag kwam het volgende antwoord: ’In een hervormde gemeente in ons vaderland is het geschied dat een dominee het sterkst de Wet preekte. Hij hield niets achter van wat over de eis en de vloek der Wet gezegd moest worden. Deze prediking gaf beslag in de gehele gemeente. Velen raakten in de klem. Doch de dominee preekte verder met grote nadruk op de Wet. Toen stierf deze dominee. Hierna kwam een andere dominee. In zijn prediking kwam het Evangelie het sterkst naar voren. Dat was voor velen die onder de Wet waren, een blijde boodschap. Onder de bediening van de laatste dominee zijn velen tot het geloof in Christus gekomen. Wil ik nu beweren dat het Evangelie altijd het sterkst moet uitkomen? Nee, ik bedoel te zeggen dat door Gods voorzienigheid deze gemeente de juiste prediking op de juiste tijd heeft gehad. De ene tijd moet de Wet het sterkst uitkomen en de andere tijd het Evangelie. En dan komt het hierop aan, dat de Wet niet half wordt gepreekt en ook het Evangelie niet half. Let op het laatste. Er wordt teveel half het ene en half het andere gepreekt. Dat is altijd af te keuren.’ Welke dominee gaf dit antwoord? Ds. L. Vroegindeweij. Hij verzorgde de rubriek 'Vragenbus’, die te vinden was in De Vaandrager, een veertiendaags periodiek van de Bond van Ned. Herv. Jongelingsverenigingen op gereformeerde grondslag.

Biografie

Leen, doopnaam Leendert, werd geboren op 10 januari 1901 te Middelharnis. Hij was de oudste van vijf kinderen en werd vernoemd naar zijn godvrezende opa van vaders kant. Zijn vader was de bekende oefenaar J(an) Vroegindeweij, die ook boer en wethouder is geweest. Hij die graag recht door zee ging, had grote gaven van hart en hoofd. Het gezin Vroegindeweij telde een meisje en vier jongens, die allen predikant werden: Leen, Wouter, Willem en Arie. In de harmonische gezinsopvoeding werd de zalige dienst van de Heere aangeprezen en voorgeleefd. Het natuurlijke en het geestelijke waren in evenwicht. Vader, die op Bijbelse wijze sociaal bewogen was en dat ook praktiseerde, hield van een prediking, waarin de kern was: een rijke Christus voor een arme zondaar. Moeder Vroegindeweij-Verhage zat vaak te lezen in haar Bijbel. Leen werkte in zijn jeugd mee op de boerderij van vader. De begeerte om predikant te worden werd steeds sterker. Na de gereformeerde lagere school werd na enkele schriftelijke cursussen het gymnasium met internaat bezocht te Doetinchem. Alle academische examens theologie in Utrecht werden met goed gevolg afgelegd; zijn doctoraal examen zelfs ‘cum laude’. Na dit examen stelde hij zich beroepbaar. Uit elf beroepen werd Wilnis gekozen.

Dominee

Op zondag 5 oktober 1930 deed hij intree. Zijn afscheidstekst in 1934, vanwege vertrek naar Waddinxveen, was Dan. 9:7a (Gods gerechtigheid, ‘s mensen beschaamdheid). De intredetekst in dit Zuid-Hollandse dorp was 1 Kor. 3:9. Vervolgens diende hij de gemeente Papendrecht (1949). Op zaterdag 26 februari was de intrededienst, zodat zijn familie, waaronder enkele Woordverkondigers, aanwezig kon zijn. De intreetekst was Lukas 7:40 (‘Simon, ik heb u wat te zeggen.’) Op zondag 21 februari 1954 werd van Papendrecht afscheid genomen met 1 Petrus 5:10: ’De God aller genade (…).’

Op vrijdag 26 februari 1954 werd intrede gedaan in de Ned. Herv. Gemeente van Gameren. Ds. A. Vroegindeweij, zijn jongste broer, uit Veenendaal was de bevestiger. ‘s Avonds was de belangstelling zo groot, dat niet iedereen in het noodgebouw een plaats kon krijgen. De nieuwe achtkantige zaalkerk zou binnenkort in gebruik genomen worden. De tekst, waarmee hij zich aan deze gemeente verbond, was opnieuw 1 Kor. 3:9 (Gods medearbeiders, akkerwerk, gebouw). Ds. stond stil bij drie aandachtspunten: 1. Wat is een gemeente? 2. Wat is een predikant? 3. Wie behoren beide toe? Na deze indrukwekkende dienst werd de nieuwe dominee hartelijk toegesproken en welkom geheten door een ouderling. In deze gemeente herdacht dominee ook zijn zilveren ambtsjubileum.

Op zondag 28 juni 1959 werd afscheid genomen van deze gemeente in de Bommelerwaard. De laatste Woordbediening geschiedde uit Jer. 17:16 (Jeremia’s gebed, aandringen als een getrouwe herder). Namens kerkenraad en gemeente sprak ouderling G(epke) A. van Tuijl een hartelijk afscheidswoord en liet toezingen Ps. 121:4. Deze godvrezende ouderling, die geestelijk leiding kon geven aan de gemeente, was klein van persoon, maar groot in de kennis van het geestelijke leven en oprecht. Zijn gedachte was dat, als een dominee niet persoonlijk door God werd geroepen, hij beter schoenmaker kon worden. Waarom? Hij zei: ’Als een schoenmaker een schoen bederft, is dat erg, maar als hij een mensenziel bederft, is dat onherstelbaar.’

Op dinsdag 30 juni 1959 deed Vroegindeweij intrede in de Nieuwe Kerk te Delft. De bevestiger was zijn broer Wouter uit Bleiswijk. De intreepreek werd gehouden over Jer. 3:10-11 (de rechtvaardige, de goddeloze). In deze preek zei hij: ’Gemeente, met nadruk wil ik u zeggen dat we alleen als een goddeloze gerechtvaardigd kunnen worden. Het is mijn vreugde om de Heere Jezus te mogen prediken voor een arme, verloren zondaar, voor een nooddruftige en verlorene in zichzelf. Gaarne wil ik u de boodschap van het Woord Gods verkondigen in gemeenschap met de belijdenis der kerk. Ik voel mij één met de wereldkerk, zoals die door Woord en Geest wordt saamvergaderd door de Heere Jezus tot een gemeente die eeuwig bij Hem zal leven. Nauw verbonden voel ik mij met Jesaja en Paulus, met Augustinus, Calvijn en Luther, met de oude schrijvers van de Nadere Reformatie, met Kohlbrugge en met allen die de Heere in waarheid vrezen. Deze oecumenische gezindheid moge bij u allen worden gevonden.’ En de zeven aanwezige ambtsbroeders kregen vanaf de kansel de Bijbelse raad: ’Zo behoren we allen te preken.’

Gestorven

In deze Oranje- en studentenstad ging deze gelovige, bewogen, intelligente, getalenteerde en ijverige dienstknecht des Heeren, die in veel dingen op zijn onvergetelijke vader leek, in april 1966 met emeritaat. De afscheidspreek ging over Gen. 32:10 (Ik ben geringer…). Men zong hem staande toe: Ps. 119:9. In Delft werd bijstand in het pastoraat verleend, evenals in Rijswijk (evangelisatie) en Zoetermeer. Ook het preken bleef doorgaan, tot zijn onverwachtse overlijden in het Delftse ziekenhuis op maandag 18 augustus 1969. De laatste zondag van zijn leven preekte hij in de evangelisatie te Breukelen, net als eens zijn vader. De begrafenisdienst geschiedde in het monumentale gebouw van de Oude Kerk. De jongste broer leidde deze dienst. Er waren twee Schriftlezingen: Joh. 1:19-34 (Zie, het Lam Gods) en Openb. 7:9-17 (Ontelbare schare). Bij het geopende graf klonken de Schriftwoorden uit Joh. 11:21-27 (Ik ben de Opstanding en het Leven) en Rom. 8:28-39 (zegelied). Aan het eind van deze droeve plechtigheid werd nog het Onze Vader gebeden en dankte een zoon voor de overweldigende belangstelling (1.500 mensen).

Huwelijk

Tot tweemaal toe ging Vroegindeweij ongehuwd de pastorie in. Zijn zus Sjaan verzorgde de huishouding. Op 10 april 1940 trouwde hij in Rijswijk met mw. Marie J.G. Voskamp. In de herfst van het tweede oorlogsjaar werd hun eerste kind geboren, een meisje dat de naam kreeg van oma Vroegindeweij. Er zouden nog vijf kinderen volgen.

Beroepen

Dat Vroegindeweij een geliefd predikant was, blijkt uit de vele beroepen die hij kreeg.

Enkelen vermelden we: Elburg, ’s-Grevelduin-Capelle, Groot-Ammers, Leerbroek, Maartensdijk, Montfoort, Oud-Beijerland, Rijssen, Sint-Maartensdijk, Sprang, Wezep en Zoetermeer.

Uitleiding

In dit artikel ging het over de persoon van ds. L. Vroegindeweij. In de twee volgende artikelen willen we respectievelijk stilstaan, bij zijn arbeid en betekenis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 2022

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Ds. Leendert Vroegindeweij (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 2022

Zicht op de kerk | 32 Pagina's