Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

AFSCHEID DS. A. VISSER

Na een periode van ruim 5 jaar nam ds. A. Visser op zondag 18 januari, in verband met zijn vertrek naar Apeldoorn, afscheid van de hervormde gemeente te Voorthuizen.

Uit het woord van God werd Psalm 9 : 10-13 en Filippenzen 4 : 4-23 gelezen.

De tekst voor de woordbediening werd gekozen uit Fil. 4 : 19 en 20: Doch mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nooddruft, in heerlijkheid door Christus Jezus. Onze God nu en Vader zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.'

Boven de preek zette de predikant: 'Een laatste handreiking.'

We hebben het in ons land over het algemeen goed. Zo was het ook in Filippi en zij waren bereid anderen te laten delen in die welvaart en zo bewezen zij de voortgang van het evangelie een dienst. Om deze reden schrijft Paulus, die zich hartelijk verbonden weet met de Filippenzen, de tekstverzen als een laatste handreiking. Paulus komt met een bewogen hart hier dicht bij de mensen: Doch mijn God zal...

Wij mogen geloven in en vertrouwen op een sterke en goede God. Een speciale aanbieding van God: opent uwe mond, eist van Mij vrijmoedig.

Zo onderhoudt God Zijn ellendigen op een heerlijke wijze. U, jij, ook als je het helemaal niet ziet zitten. Voor God ben je beslist belangrijk!

Dit geldt niet alleen voor de Filippenzen, ook wij zijn gemeente van Jezus Christus. De poorten van de hel zullen haar nooit overweldigen. Jezus zegt: 'Mij is gegeven alle macht...' En dit is vandaag ook van kracht. Hij draagt elke gemeente op het hart. Hij is met ons al de dagen! Aï uw nooddruft... De Heere zal ook aan Voorthuizen geven al wat nodig is. Zoek dan niet een opvolger voor Visser, maar een navolger van Christus. Eén die de ander uitnemender acht dan zichzelf.

Al uw nooddruft vervullen... Niemand is uitgesloten, een ieders gebrek zal Hij vervullen, d.i. komen tot onze bestemming.

Alleen letten op omstandigheden of alles hebben en toch een leeg bestaan leiden maakte droevig en wanhopig!

Wat is uw echte troost, uw houvast? Daar gaat het in de tekst om: Dat u weet dat de Heere uw God is, dat u gekocht bent met het bloed van Christus! Dat alle dingen (ook moeilijke) dienen tot uw zaligheid.

Verdriet, pijn en zorgen konden wij niet wegnemen, wel delen. Op veel vragen geen antwoord, maar wel een handreiking: Ik (God) zal naast u staan, hoe diep u ook in de put zit. Vanavond een toezegging van Hogerhand: Naar Zijn rijkdom zal Hij u vervullen. Vertrouw erop! Denk groot van Hem.

In heerlijkheid... dus op niet verwachte, heerlijke manier zal Hij Zijn woord waar maken, door Christus Jezus. Zowaar als Hij Zijn bloed vergoten heeft, zowaar is het fundament gelegd voor deze belofte. Buiten Christus zal niets helpen. Christus is Gods laatste handreiking. Door Hem de dienst der verzoening, vergeving van de schuld.

Onze God nu en Vader zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Paulus zet op voorhand in op de vervulling. We eindigen ook met deze lofprijzing!

Heeft u nog wat nodig?

'Zo iemand dorst heeft, die kome tot Mij...' Dat we meer en alles in Hem vinden.

Afscheid nemen is een momentopname in verbondenheid aan Christus die blijft. Amen. Voor de dienst richtte ds. Visser zich met een woord van welkom en dank tot gemeente en afgevaardigden.

Na de dienst werd ds. Visser toegesproken door dhr. Hardonck, namens de burgerlijke overheid, door ds. Samsom, namens classis, ring, centrale kerkenraad, wijkkerkenraad I en als collega; als laatste door ouderling Van de Kuilen namens wijkkerkenraad II en gemeente. Hij verzocht de gemeente met dankbaarheid te zingen psalm 145 : 2.

BEVESTIGING EN INTREDE DS. G. MULDER

Op zondagmorgen 18 januari jl. mocht ds. G. Mulder, gekomen van Sommelsdijk, als predikant verbonden worden aan de hervormde gemeente van Uddel.

Na een vacaturetijd van nog geen half jaar door het vertrek van ds. A. L. van Zwet naar Hoevelaken, werd ds. G. Mulder bevestigd door ds. J. den Besten uit Ede.

Deze bediende het Woord uit Lukas 5 : 1-11 met als tekst vers 10b 'Vrees niet, van nu aan zult gij mensen vangen'.

Vanuit deze tekst komt het thema van de preek naar voren: Waartoe roept en zendt God ambtsdragers?

In dit gedeelte worden de discipelen geroepen door de Heere Jezus om in Zijn dienst te treden door mensen te gaan vangen in plaats van hun oude vissersberoep uit te oefenen. Al moet het door onze onmogelijkheden heengaan, toch in gehoorzaamheid aan het Woord de netten van het Evangelie uitwerpen.

God zelf heeft Zijn belofte daar ook bij gegeven, want 'wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.' Hij is bij machte en bereid om voor ons onderhoud van het gezin, de Kerk en het geestelijk leven alles te schenken, wat daartoe nodig is.

Petrus vreest hier, omdat hij zo met heilige verbazing Jezus' trouw en liefde ervaart. Daarom ook het 'Vrees niet' tot bemoediging, ook voor degenen die in het ambt staan.

Jezus spreekt het 'Volg mij na' uit, omdat Hij bewogen is over onbekeerde mensen, want zij moeten nog gevangen worden. Het is een zwaar werk, maar Gods belofte is dat het nog steeds door gaat.

Het vangen van mensen voor het Evangelie vraagt geduld en ook toerusting vanuit het Woord om steeds meer en beter mensen te kunnen bereiken voor het Evangelie.

Na de preek en het lezen van het bevestigingsformulier klonk hierop met luide stem het antwoord van ds. Mulder: Ja, ik van ganser harte', waarna de gemeente hem psalm 20 : 1 toezong. In de middagdienst deed ds. Mulder intrede en bediende het Woord uit Handelingen 4 : 1-31 met als tekst voor de prediking de laatste woorden van vers 29, het gebed van de gemeente: Geef Uw dienstknechten met alle vrijmoedigheid Uw woord te spreken'.

De dominee begon zijn preek met te zeggen, dat God ons als gemeente en predikant aan elkaar verbonden heeft. Het is een geschenk van de Heere, waarmee we goed dienen om te gaan, opdat Zijn Woord verkondigd mag worden. Daarvoor is het gebed nodig van de gemeente, zoals ook in dit Schriftgedeelte beschreven staat.

Ds. Mulder verdeelde zijn preek in drie punten.

1. De noodzaak van de voorbede van de gemeente.

Zoals ook in de tijd van de apostelen er verzet was tegen het Woord van God, zo is dat nu nog van nature bij ons. We zijn allen vijanden van God en Zijn genade. God wil dat veranderen bij ons door de Heilige Geest en gebruikt daarvoor de prediking van Zijn Woord. Daartoe roept Hij dienstknechten, die steeds weer de opdracht krijgen om vanuit de Schrift Jezus Christus aan te prijzen, want de zaligheid is in geen ander. De gemeente wordt opgeroepen om voor haar predikant te bidden, zodat hij door moeiten en verzet heen ons mag leiden naar de Heere Jezus. 2. De inhoud van het gebed.

Ook een predikant moet van Gods gaven leven, want ook hij is een zondig, zwak en afhankelijk mens. Ook hij heeft het Woord van God nodig om zijn werk te kunnen doen. Hij heeft getrouwheid en blijdschap nodig door te putten uit Gods Bron. Een gemeente heeft evenzeer bidders als een predikant nodig. Zo kan een dominee in alle vrijmoedigheid (vrijuit) het Evangelie openlijk en eerlijk uitdragen. Hij heeft de taak om Gods Woord van zonde en genade in verantwoording aan God te brengen. Dat is tegen de tijdgeest in, maar het is opdracht van God zelf om zondaren te redden door hen te wijzen naar Jezus Christus.

3. De verhoring van het gebed.

Na het bidden van de gemeente geeft God verhoring, want zij werden allen vervuld met de Heilige Geest. Zij werden bewogen om Gods Woord met vrijmoedigheid te spreken. Zo zal de Heere op het oprechte gebed voor Zijn gemeente wonderen doen. Hij zal Zijn Kerk vasthouden en zelfs doen uitbreiden.

De gemeente van Uddel wordt opgeroepen te bidden om de kracht van de Heilige Geest, want door Zijn Geest zal het geschieden, dat zondaren behouden worden en de Heere geprezen wordt.

Na het amen van de preek groet ds. Mulder de afgevaardigden en hoopt op goede contacten en wenst hen Gods zegen toe.

Ds. Van Sliedregt sprak de nieuwe predikant toe namens de classis Harderwijk en ring Elburg gevolgd door de consulent ds. Gijsbertsen. Daarna werd ds. Mulder namens gemeente en kerkenraad toegesproken door de scriba, ouderling G. de Vries, en zongen we hem en zijn gezin toe psalm 122 : 3.

Na het uitspreken van de zegen mocht de gemeente huiswaarts gaan. Soli Deo Gloria!

VERENIGING CONFESSIONEEL GEREFORMEERD BERAAD

Vanwege de nood en de verwarring die helaas in de Gereformeerde Kerken in Nederland heersen, belegt de Vereniging Confessioneel Gereformeerd Beraad een samenkomst van gebed en verootmoediging. Deze bijeenkomst vindt plaats zaterdag 7 februari 1998 van 14.00 tot 15.30 uur in de Kruiskerk te Nijkerk (Venestraat).

Er zijn twee redenen om deze bijeenkomst te beleggen. In de eerste plaats is er een uitvoerige en ingrijpende discussie over de verzoening. Het verzoenend en plaatsvervangend lijden en sterven van onze Heere en Heiland Jezus Christus is het hart van ons belijden. Het hart van het evangelie is in het geding.

In de tweede plaats werd in de pers uitvoerig gesproken over de pedofilie. De gevolgen van deze discussie zijn duidelijk aanwezig. Bovenal denkt het C.G.B, aan de slachtoffers.

Daarom is naast het gebed verootmoediging voor God en voor de naaste op zijn plaats.

Er zijn korte toespraken. Ook is er koor-en samenzang. Bovenal is er tijd voor gebed.

Ds. A. W. W. de Ruiter, voorzitter (tel./fax 0416-351116)

Ds. A. S. Rienstra, secretaris (tel./fax 070-3552155)

GZB BENOEMT DRS. C. G. VREUGDENHIL TOT DOCENT IN CHILI

Het bestuur van de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) in de Ned. Herv. Kerk heeft drs. C. G. Vreugdenhil benoemd tot docent bijbelse vakken (O.T.) aan de 'Comunidad Teológica Evangélica' (CTE) in Chili.

CTE werkt vanuit een aantal centra, o.a. Santiago en Concepción, de toekomstige werkplek van Vreugdenhil. Het gaat om een nieuwe post voor de GZB. De GZB wordt zo in staat gesteld een bijdrage te leveren aan het theologisch onderwijs in Chili.

Vreugdenhil vertrekt samen met zijn vrouw en kind in de zomer van '98 naar Chili. Daaraan voorafgaand volgt het echtpaar een opleiding in het Hendrik Kraemer Instituut te Oegstgeest.

HERDENKINGSZANGAVOND WATERSNOODRAMP 1953

Op D.V. zaterdag 31 januari 1998 zal er in de Ned. Herv. Kerk te Oude Tonge een zangavond gehouden worden t.b.v. St. Ontmoeting. Aanvang 19.45 uur. Het is een herdenkingszangavond vanwege het feit dat 45 jaar geleden, in de nacht van 31-1 op 1-2, de watersnoodramp onze Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden teisterde. De herdenkingstoespraak hoopt dhr. A. Duyster uit Krabbendijke uit te spreken. In koor-, solo-en samenzang hopen we aandacht aan de ramp van 1953 te geven. Het bekende Dirkslands Mannenkoor o.l.v. Frans Kornet en Michel de Wit, orgel hoopt medewerking aan deze avond te verlenen. Ook de van alle blaam gezuiverde concertzanger Pieter Vis, bas-bariton hoopt zijn gewaardeerde medewerking te geven. Tenslotte werkt ook het duo Lennert Knops, orgel en Marius van der Valk, tenorsolist aan deze avond mee. Het belooft een gevarieerde zangavond te worden, waar ook veel plaats voor samenzang ingeruimd zal worden.

De toegangsprijs is ƒ 5, - en de collecte is bestemd voor bovengenoemde Stichting. U wordt allen hartelijk uitgenodigd deze avond bij te

WINDROOS-WEEKEND OVER DE KIJK OP JEZELF

Het Jeugdevangelisatiecentrum 'De Windroos' heeft binnenkort een weekend voor jongeren vanaf 17 jaar op het programma staan. Thema is: 'Ik mag mezelf!'

Beetje merkwaardig thema denk je misschien. Wie zegt er nu: 'Ik mag mezelf. Klinkt nogal arrogant. Je zegt eerder - gemakkelijker? - tegen een ander: 'Ik mag jou wel!' Hoewel dat ook maar mondjesmaat gebeurt. Toch is een gezonde kijk op jezelf van groot belang. Maar evenwichtig, rustig en in harmonie leven met jezelf en anderen is voor veel mensen verre van vanzelfsprekend. Ze lopen dagelijks tegen zwakke kanten van zichzelf op. Ontkenning van jezelf, gebrek aan zelfacceptatie en aanwezige schuldgevoelens kunnen je behoorlijk parten spelen. Maar ook miskenning door anderen kan een blok aan je been zijn. Altijd negatieve kritiek horen, steeds vergeleken worden met je broer, zus of collega, niet jezelf mogen zijn - wie (her)kent het niet? Hoe ga je daarmee om?

We laten uiteraard de Bijbel spreken, maar jouw vragen worden niet uit de weg gegaan. In een open sfeer mag je met al je vragen jezelf zijn. Laat je maar kennen. Op een Windroos-weekend kan dat!

Het weekend wordt gehouden van vrijdagavond 13 tot zaterdagmiddag 14 februari a.s. in Amerongen en kost je ƒ 45, - . Spreekt het thema je aan, meld je dan alleen of met je vrienden aan bij 'De Windroos', Joh. van Oldenbameveltlaan 14, 3818 HB Amersfoort, tel. 033-4622802 of bij Gert van den Bos, tel. 0318-618926.

TER INFORMATIE

In de Waarheidsvriend van 22 jan. '98 staat op pagina 50 onjuiste informatie betreffende het aantal predikanten dat lid is van onze Vereniging Confessioneel Gereformeerd Beraad. Dit kunt u niet helpen, omdat dezelfde informatie ook foutief stond in het Friesch Dagblad en het Centraal Weekblad.

De juiste gegevens zijn de volgende: tot 25 november 1997 waren ca. 150 predikanten lid van

het C.G.B. Sindsdien hebben ruim 40 predikanten zich als lid aangemeld, en deze aanmeldingen gaan nog steeds door. Op dit moment zijn er ruim 190 predikanten lid en binnenkort hopen wij het 200e predikant-lid te kunnen inschrijven. Bovendien zijn ca. 100 predikanten geen lid, maar wel geabonneerd op ons maandblad Credo. Dat wil zeggen dat ca. 300 gereformeerde predikanten een band met het C.G.B, hebben.

Overigens zijn ook veel hervormde predikanten abonnee op ons maandblad Credo, terwijl een aantal van hen zich bij ons aansloot als lid.

Ate S. Rienstra, secretaris CGB

MUZIEK

We hebben in deze rubriek al eerder gewezen op de uitgaven van de Stichting Groningen Orgelland, een stichting die bezig is het complete Groninger Orgelbezit in vijf delen te beschrijven. In deze aantrekkelijke serie is thans deel 4 verschenen, waarin de orgels uit de stad Groningen en van het oude landschap Gorecht worden beschreven. Opnieuw is het een prachtige informatieve uitgave geworden, in een serie orgelbeschrijvingen zoals men zou wensen dat op deze wijze het orgelbezit van elke provincie werd beschreven. De Stichting Groningen Orgelland is een bijzonder actieve stichting en laat geen middel onbeproefd het rijke Groninger orgelbezit te promoten. Van elk orgel wordt een foto getoond gevolgd door een uitvoerige beschrijving. Al lezend en daarbij sterk geïnteresseerd in het Groninger orgelbezit doet men interessante ontdekkingen. Daartegenover staat dat ik een paar orgels heb gemist. Zo staat in de Der Aa-kerk sinds enkele jaren de kas van het historische koororgel van de Martinikerk te Bolsward, weliswaar ontbreekt momenteel het binnenwerk, maar wat niet is kan komen. Bovendien wordt het belangwekkende koororgel van de Martinikerk te Groningen niet vermeld.

Dit kostbare orgel ligt al jaren opgeslagen en ik was/ben benieuwd wat er met dit instrument gaat gebeuren, maar daarover geeft het vierde deel 'Het Groninger Orgelbezit van Adorp tot Zijldijk' geen uitsluitsel. Nogmaals verder een prachtige serie die ik elke orgelgeïnteresseerde van harte wil aanbevelen. De deeltjes kosten excl. verzendkosten ƒ 22, 50 en kunnen o.m. besteld worden bij het bureau van de Stichting tot behoud van het Ned. Orgel, Postbus 105, 8080 AC Elburg.

Dan graag uw aandacht voor geheel iets anders. De muziek van Joh. Seb. Bach heeft in deze rubriek meer dan eens centraal gestaan. Deze keer geen orgel-cd's, maar de zgn. 'Brandenburgse Concerten' van deze componist. Deze prachtige werken worden uitgevoerd door het Virtuosi Saxoniae ensemble onder leiding van Ludwig Güttler, een misschien wat onbekend ensemble, maar men heeft mij wel geboeid doen luisteren naar deze meesterwerken. Het zijn in totaal zes concerten, die ongetwijfeld tot Bachs meesterwerken kunnen worden gerekend. Deze concerten zijn verwant met het 'concerto grosso' waarmee zij een sologroep gemeen hebben.

Ieder der Brandenburgse Concerti heeft een eigen bezetting, waardoor een rijke verscheidenheid ontstaat. Soms is die bezetting zeer merkwaardig, zoals bijvoorbeeld in het zesde en laatste Brandenburgse Concerto. Deze is voor strijkers en klavecimbel, doch er komen geen violen in voor. Het vraagt twee altviolen, twee violae da gamba, cello en continuo. Nogmaals een prachtige uitgave met als bestelno. Berlin Classics 0011452 BC.

Enige weken geleden sprak ik de hoop uit dat Jan J. van den Berg nog eens al de orgelcomposities van zijn leermeester Adriaan C. Schuurman op cd zou vastleggen en ziedaar: mij werd een cd aangereikt waarop Jan J. van den Berg op het orgel van de St. Joriskerk te Amersfoort uitsluitend composities speelt van Schuurman. Ik meen te weten dat de nu opgenomen werken niet alle Schuurmans werken zijn, maar dat neemt niet weg dat ons op deze cd zeventien composities van Schuurman worden voorgesteld, op een voortreffelijke manier vertolkt door zijn bekendste leerling. Dat voor de uitvoering van deze composities het orgel werd uitgekozen van de Grote of St. Joriskerk te Amersfoort, lag voor de hand, want hier was Schuurman organist van 1942 tot 1950 en hier ontstonden zijn meeste koraalbewerkingen. Zonder in details te treden moet gezegd worden dat hier een cd is ontstaan van hoog niveau en van grote historische waarde. Het ware te wensen dat meerdere cd's met een dergelijke inhoud zouden verschijnen, er zijn nog Nederlandse composities genoeg. Deze cd wil ik u in het bijzonder aanbevelen en onder uw aandacht brengen. Het is een Cantilena BM uitgave no. 1075-2 en verkrijgbaar in elke goede cdzaak of anders rechtstreeks bij Cantilena, Bouwmeestershoeve 322, 7326 RR Apeldoorn.

Elburg              Maarten Seijbel

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1998

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1998

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's