�Een Sabbathsreize"
Niemand heb ik in de afgelopen tijd, bij de verschillende maatregelen ter bezuiniging van benzme-gebruik, horen klagen over de z.g. autoloze zondagen. Hoewel ongetwijfeld voor een aantal mensen deze maatregelen moeite opleverden, wanneer het betrof zieken- of familiebezoek en dergelijke urgente aangelegenheden. De rust in steden en dorpen, in straten en op wegen, was ongekend! Ouderen werden herinnerd aan vervlogen tijden.
Met velen betreur ik, dat deze maatregel gevolgd werd door het distributie-systeem, dat allerwege veroordeeld werd, én om z'n gebreken, én als oorzaak van oneerlijke praktijken. Maar nu zal dan uit de benzine-stroom weer vrij getankt kunnen worden. Blijft de herinnering aan de algemene rust van het openbare leven op deze onvergetelijke zondagen, toen het alles-verstorende verkeersrumoer tot verstilling werd gedwongen. Wie z'n huis verliet, pakte de fiets of ging te voet. Je zag de mensen weer wandelen, alleen of in gezinsverband; en velen genoten van ongekende rust en ontspanning.
En dan te bedenken dat, geheel onbedoeld en ongewild, maar door overheidsbesluit gedwongen, een toestand werd geschapen, die, naar het uiterlijke althans, enige gelijkenis vertoonde met de strekking van het Gebod van de Sabbath, hetwelk de goede God tot welzijn van Zijn volk gegeven heeft, ja, tot rust en heilvan allen, zelfs van hun lastdieren! Dat blijkt o.a. uit Zijn zorg voor hun dagelijks brood, het manna in de woestijn, dat Hij op de zesde dag der week gaf voor twee dagen. Want op de Sabbath moest ieder blijven binnen zijn woonstede en niemand mocht die zonder noodzaak verlaten. „Toen rustte het volk op de Sabbath" (Exodus 16). De geest en de strekking van het Gebod bedoelde welzijn, rust en ontspanning voor mens en dier.
Naderhand is de eenheid en de strekking van dit Gebod verdeeld tot een veelvoud van gedragsregels, uitzonderingen en dispensaties. Zelfs bepaalden de Schriftgeleerden nauwkeurig het aantal schreden, dat afgelegd mocht worden buiten de woning of de grens der woonplaats. De Sabbathsreis, heilzame inzetting, verwerd tot dode wetsregel: wat geoorloofd en wat niet geoorloofd was. Overigens is de mens van alle tijden. Jood en heiden, bijzonder handig bij het onderhandelen met geboden!
Ongewild en onbedoeld is ons volk door benarde omstandigheden herinnerd aan wat dat betekent: Sabbath-houden, Sabbathsrust, Zondagsstilte. Hopenlijk hebben velen daarvan iets gevoeld en beleefd, én geleerd! Want de goede God heeft ook voor óns geslacht hét g e- neesmiddel-tege n-o verspanning nog beschikbaar, nl. de ,,dag des Heren". Hij roept ons tot de échte rust, de rust in Zijn Woord, de rust van het geloof. Het geheim van de ware recreatie!
Dankbaar viel te constateren, dat de kerkgang er niet erg onder geleden heeft, 't Was weer als vroeger: samen ter kerke, samen opgaan en naderen tot het Huis der lofzangen en der gebeden, onder de nodigende tonen van klokgelui en orgelspel! Hattem J. C. VAN NIEUKERKEN
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1974
Kerkblaadje | 8 Pagina's