Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Last van gelovigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Last van gelovigen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

OP 26 SEPTEMBER JL. ORGANrSEERDE DE GuiDO DE BRÈS-STICHTING, HET STU­ DIECENTRUM VAN DE SGP, EEN GuiDO-CONFERENTIE OVER DE GEWENSTE ROL VAN GODSDIENST IN POLITIEK EN SAMENLEVING. HET WAS EEN BOEIENDE EN LEERZAME BIJEENKOMST DIE DOOR ONGEVEER 75 MENSEN WERD BIJGEWOOND. IN DEZE BIJDRAGE EEN KORTE IMPRESSIE.

Mr. dr. S.C. van Bijsterveldt

Mevrouvw mr. dr. S.C. van Bijsterveldt, eerste kamerlid voor het CDA, gaf in haar lezing voorbeelden van misinterpretaties van de scheiding van kerk en staat: De WD die het beginsel van scheiding van kerk aanvoert als argument tegen financiering van zendtijd voor levensbeschouwelijke omroepen en het vóórkomen van uiterlijke tekenen van geloof in het publieke domein (randschrift munten, bede in de troonrede).

Het beginsel van de scheiding van kerk en staat betekent echter niet meer of minder dan dat de kerk geen formele invloed uitoefent op het besluitvormingsproces en dat de staat de vrijheid van stichting, richting en inrichting van de kerk respecteert. Zij pleit er voor het ; ; ; ebruik van het begrip te beperken tot datgene waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was.

Samenwerking tussen kerk en staat is volgens haar helemaal niet problematisch. Het verhoudt zich ook prima tot het principe van de scheiding van kerk en staat, zoals hiervoor uitgelegd. De scheiding van kerk en staat stelt wel randvoorwaarden aan de samenwerking. De 5utonomie van kerkgenootschappen en identiteitsgebonden organisaties moet worden gerespecteerd.

Dr. S. Paas

De heer dr. S. Paas, auteur van het boek ^rede stichten. Politieke meditaties, vindt dat godsdienst gewoon thuishoort in de publieke ruimte. Gelovigen willen hun hele leven leiden voor Gods aangezicht. Zij kunnen dat niet afleggen in de publieke ruimte. In die ruimte zullen zij zich aan de wetten moeten houden. Mocht een enkele keer die wet botsen met hun overtuigingen - zoals bij een trouwambtenaar die geen homoseksuelen wil trouwen, dan lijkt mij de consequentie helder: God meer gehoorzamen dan mensen. Als dat ontslag betekent, dan zij dat zo. De tegenstelling - óf een theocratie, óf een liberale, neutrale overheid - is volgens hem veel te eenvoudig. Een overheid kan zichzelf verstaan als door God aangesteld en tegenover God verantwoordelijk. Een overheid kan bovendien accepteren dat haar hoogste roeping is om dienstbaar te zijn aan de liefde tot God en de naaste als de nieuwtestamentische samenvatting van de Tien Geboden. Maar dat betekent allemaal niet dat zij het ook haar roeping vindt om die liefde af te dwingen.

Drs. D. van Meeuwen

De heer drs. D. van Meeuwen, voorzitter van de SGP/CU-raadsfractie te Sliedrecht, geeft aan dat in de visie van de SGP de overheid en de kerk de twee ogen van de staat zijn. Beide zouden zich geleid moeten weten door dezelfde bijbelse principes. Dat zou de ideale situatie zijn, maar daar zijn we ver vandaan. Een belangrijke oorzaak is, dat er niet sprake is van één grote ongedeelde protestantse kerk, die in samenwerking met de overheid zou kunnen opereren. De grote kerkelijke verdeeldheid verzwakt het geluid van de kerk.

Door de sterke opkomst van de islam worden we door een verkeerd interpreteren van het begrip theocratie op één hoop gegooid met fundamentalistische moslims.Van Meeuwen vraagt zich af of het niet beter is om het begrip theocratie niet meer te gebruiken en gewoon te spreken over christelijke of bijbals-genormeerde politiek. Dat is geen kwestie van principe, maar van communicatie! Het zou veel verwarring kunnen voorkomen.Verwarring die niet nodig is. En als het waar is dat binnen de SGP door sommigen voeding wordt gegeven aan een verkeerde uitleg van het begrip theocratie en artikel 36 hebben we ook intern nog wat te doen. Zo eerlijk moeten we wel zijn! Hij pleit voor een positieve verwoording van onze principes, want we hebben te maken met een bijna totaal geseculariseerde samenleving. We worden niet meer begrepen.

Impressie Forumdebat

Op de vraag naar een verduidelijking van theocratie als norm en niet als vorm legt Van Meeuwen uit dat de SGP niet streeft naar een herstelling van de Oudtestamentische theocratie. Dat zou - om met de woorden van Calvijn te spreken - een dwaasheid zijn. Met theocratie als norm bedoelt de SGP dat de overheid Gods Woord als norm moet hanteren bij het maken van wet- en regelgeving. Hierbij is dwang onontkoombaar. Daar kan Paas in mee komen. Maar zijn vraag is hoever we hierin gaan."We moeten mensen niet dwingen te leven overeenkomstig de Tien Geboden of de christelijke moraal. De overheid moet mensen wel in staat stellen dat ze een christelijk leven kunnen leiden.Verder mag de overheid ook de publieke opinie beïnvloeden, via bijvoorbeeld voorlichting", aldus Paas. Mevrouw van Bijsterveld stelt dat de overheid zich moet realiseren dat zij nooit neutraal is. Wat haar betreft, moet de overheid niet de Tien Geboden als uitgangspunt nemen. In de Bijbel staan echter wel universele waarden die goed zijn voor de hele samenleving. Een voorbeeld hiervan is de vrije zondag. Deze waarden verdienen het om in wetgeving te worden omgezet.

Degene die de lezingen en een uitgebreider verslag van de forumdiscussie willen ontvangen, kunnen mailen naar studiecentrum@sgp.nl of bellen naar 0182- 696902.

Jan Schippers

Johan van Berkum

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 2007

De Banier | 32 Pagina's

Last van gelovigen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 2007

De Banier | 32 Pagina's