Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom naar de belijdeniscatechisatie?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom naar de belijdeniscatechisatie?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het lezen van de liturgische gt 'schriften die ons door de vaderen zijn nagelaten, valt steed weer (en meer) op hoe nuchter hun opmerkingen zijn als zij Bijl iels. geestelijk onderwijzen. Een voorbeeld: Op grond van Gods W 'oord staan in het Huwelijksformulier drie oorzakei 'waarom God de huwelijke staat heeft ingezet'. Daaruit word de volgende konklusie getrokken, dat 'allen, die tot hun jaren gekomen zijn (...) naar het bevel van God verbonden en schi Idig zijn. zich tot de huwelijke staat (...) te begeven'. Laat de liefi Ie zich dan dwingen? Kun je een huwelijk forceren? Mag je 9 Gaa t dat zomaar?

Eenzelfde nuchterheid trelt ons in dc Nederlandse Geloofsbelijdenis als het daarover gaat. 'dat een iegelijk schuldig is zich bij dc kerk tc voegen" (Art. 28): "Wij geloven (...) dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij. zich behoort op zichzclven tc houden'. Ook dit 'bevel' kan door tegenvragen betwist worden. Ga bij jezelf maar eens na wat je cr ernstig, mogelijk tobbend, tegenin brengt. Veel vragen zijn er.

Die vragen mag jc hebben. Blijf cr cchtcr niet mee lopen. Leg ze een ander voor. Er moet in de gemeente de mogelijkheid zijn jc vragen in een pastoraal gesprek te stellen.

Leg ze bovenal de Ander voor. Die gezegd heeft: 'Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen'. In dit artikel wil ik hier niet verder op ingaan. Dc nadruk zal liggen op het bevel.

Huwelijksverbond

Een mens behoort niet op zichzelf te staan. Waarom niet? Zo is hij niet geschapen. God vond het niet goed dat de mens alleen was. Hoewel het geenszins zo is dat een mens alleen niet 'kompleet' is. In Gods voorzienig beleid kan het zelfs zo zijn dat een jongen of meisje niet tot ccn huwelijk komt. Toch liet God in Zijn wijsheid en heilige opvoedkunde Adam echter gevoelen dat de scheppingsorde was. dat de mens niet alleen bleef. Hoe? Door Adam dc opdracht tc geven om de dieren namen te geven. God bracht zc petpaar naar Adam.

En toen Adam zijn werk gedaan had. 'vond hij geen hulpe. die als tegen hem over ware'. Met andere woorden: hij leefde in gemeenschap met God. droeg Gods beeld, was zonder zonde cn toch... het was Gods wil dat dc kroon van Zijn schepping in gemeenschap met een medeschepsel zou leven om gemeenschappelijk Hem te loven in een huwelijksverbond. Daaraan verbond Hij Zijn zegen. In dit verbond moesten zij vruchtbaar zijn en zich vermenigvuldigen; als levende tempels van God zouden zij oorzaak zijn dat dc aarde vervuld zou worden, vol zou worden. De ganse aarde Gods kerk! Op grond van de moederbcloftc hebben Adam cn Eva geloofd, dut hun gezin toch weer een kerk zou zijn. En dc kerk is er uit voortgekomen. Na de doodslag van Abel door Kaïn zou het niet meer kunnen, maar de vijandschap van de moederbelofte bleef, en dus heeft God 'een ander zaad gezet voor Habel" (...). 'En dezelven Seth werd ook een zoon geboren, en hij (=Adam) noemde zijn naam Enos. Toen begon men de naam des Heeren aan tc roepen". Dus toen werd cr pas voor het eerst gebeden? Wel neen. De kanttekeningen zeggen: '(...) men begon openlijk cn met meerder vergadering de godsdienst in te stellen. (...) toen begonnen de ware kinderen Gods zich van de anderen af te zonderen'.

Doop Huwelijk, gezin en kerk horen bij elkaar. Vandaar

dat aan het begin gekozen is voor twee citaten: uit het huwelijksformulier en uit artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Door geboorte uit christelijke ouders behoort men tot de christelijke kerk. De Heilige Doop is daarvan het teken en zegel. Niemand heeft om zijn eigen ouders gevraagd en niemand heeft om de christelijke doop gevraagd. Het is een bijzondere beschikking van God geweest, dat het zo gegaan is. dat wij hoewel in zonden ontvangen en geboren, hoewel aan de verdoemenis zelf onderworpen. 'in Christus geheiligd zijn. en daarom als lidmaten Zijner gemeente behoren gedoopt te wezen'.

Daar cn toen hebben onze ouders iets beleden en beloofd (zie dc vragen van het doopsformulier). Zij hebben dit als het ware plaatsvervangend gedaan. Zij hebben in plaats van hun kind gezegd, eigenlijk beleden, dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de artikelen van het christelijk geloof begrepen is en die in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, dc volkomen leer der zaligheid is. Daarna hebben zij het op zich genomen hun kind(crcn) in die leer te onderwijzen, te doen cn tc helpen onderwijzen. Dat is hun verantwoordelijkheid.

Zij moeten dit doen, zij moeten het laten doen en zij moeten daarbij helpen. Gezin, school en kerk behoren daarin een eenheid te zijn. Drie vormen van onderwijs met één roeping en doel. namelijk de woorden Gods die hun zijn tocbetrouwd te bewaren cn te verbreiden. De kerk is pilaar en vastigheid der waarheid. Dc laak van de kerk ten opzichte van de kinderen is: zorgen dat zij deze leer in zich opnemen, dat zij deze leer zich hoe langer hoe meer toeeigenen. o.a. door studie. Met studie wordt hier niet allereerst iets moeilijks bedoeld, neen. dc hand des vlijtigen zal gezegend worden. IJverig en ernstig onderzoek, zich ook openbarend in trouwe kerkgang en een ingetogen leven, zijn veel belangrijker dan allerlei moeilijk en abstrakt gepraat en gevraag. Hoe doet de kerk dit? Door middel van de catechese. En de voltooiing daarvan is de belijdeniscatechisatic. Kinderen worden volwassen en moeten het door de ouders beloofde bij hun doop overnemen. Hunkert niet ieder kind naar de volwassenheid? Het is toch

gezond dat wij afleggen hetgeen eens kinds was. Als het goed is worden wc toch zelfstandig cn zullen we maatschappelijk cn persoonlijk afhankelijk, dat wil zeggen een eigen verantwoordelijkheid dragend, verder door het leven gaan. Als het 'tot zijn verstand zal gekomen zijn' voltooid is. moet het kind. nu als volwassene, eigen keuzes doen en eigen antwoorden geven.

Ook hierin vader cn moeder verlaten. (En vader en moeder moeten loslaten). Dit ligt in de natuur en de aard der dingen besloten. Zo wordt de weg geëffend voor nieuwe levensverbanden en ook voor de huwelijksband. Als mensen daarvoor blijvcn(d) terugdeinzen, zijn ze niet volwassen.

Dat is 'nuchter'. Met nuchterheid op te merken, begon dit artikel. Maar zij stond wel in een bepaald verband, zowel in het huwelijksformulier als in het geloofsartikel. Wat dit laatste betreft: lees behalve wat in artikel 28 staat, ook wat er aan voorafgaat en wat er op volgt. Artikel 27 zegt wat de kerk is en verwijst zonder het te noemen naar Adam (en Enos). Maar 27 volgt op 26. Waarom? Probeer dat door ernstig onderzoek te begrijpen. Verdiep je ook in wat volgt op 28.

Ja maar de bekering dan en het zaligmakend geloof en het Heilig Avondmaal? Als er belang is bij deze zaken, is er allereerst belang (geweest) bij dc leer van de vragen van het Doopsformulier. Dc kerk kan cn mag niet over het hart oordelen; in haar onderzoek vraagt zij naar de leer van de tweede vraag. Daarop wil zij een ja-woord hebben. Maar de ongevraagde verplichting tot nieuwe gehoorzaamheid is op geen enkele wijze ongestraft ongedaan tc maken. Doe dan de goede belijdenis voor vele getuigen onder het alziend oog van de Stille Getuige. Die het hart doorzoekt en dc nieren proeft.

Of veracht jc die 'vele getuigen'? Dan veracht jc Gods kerk en ten diepste Gods Woord, want de kerk is vrucht van Gods Woord. En als je dat veracht, zijn al die ernstige vragen geen hartevragen maar 'vele vonden'.

Heb jc belang bij je zaligheid? Zoek die daar waar die te vinden is en daarin behoort niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij op zichzelf te staan, want de mens is geroepen tot gemeenschap. Daarom: gehoorzaam de klemmende oproep zoals onze vaderen op grond van Gods Woord die gedaan hebben: ga naar belijdeniscatechisatie en voeg jc bij de kerk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Daniel | 36 Pagina's

Waarom naar de belijdeniscatechisatie?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Daniel | 36 Pagina's