Macht
In de politiek gebruiken we het begrip macht. De overheid is ingericht naar de beroemde machtenscheiding van Montesquieu. Zodoende hebben we wetgevende macht, een controlerende macht en een rechterlijke macht. En wij als burgers kennen het woord ook. We hebben niet alleen stemrecht, maar kunnen zelfs stemmen bij volmacht.
Onderdrukking?
Het begrip is nog weleens geproblematiseerd. Macht zou per definitie te maken hebben met onderdrukking en heerszucht. In dat beeld berust de macht vaak bij witte mannen van boven de 50. Je kunt er beter niet mee te maken hebben.
Bevoegdheid
Als we het woordenboek erop naslaan, blijkt dat toch niet de gangbare gedachte. Macht moeten we opvatten als: vermogen om iets te doen, bevoegdheid of invloed. Deze betekenissen zijn alle positief. En inderdaad, we zijn voorstander van een constructieve inzet van de macht. En het is geen doel op zichzelf. Laten we wars zijn van pluchekleven, laat staan machtswellust. Daarom maken we met overtuiging gebruik van de parlementaire democratie. Daarbij staan we in onderlinge verhouding. Iemand die over anderen is gesteld, kan zijn macht alleen goed uitoefenen als hij weet wat het is om aan God en mensen onderworpen te zijn.
Gegeven
Want alle macht is van God gekregen (Romeinen 13). Hij heeft dit ingesteld om het goede te stimuleren en het kwaad te beteugelen. Dit uitgangspunt vinden we ook in artikel 36 NGB. Macht is afkomstig van ‘onze goede God (…) opdat de ongebondenheid der mensen gebonden worde’. Blijkbaar moeten we dit opvatten als een basisopdracht van de overheid.
Christus heeft ook over macht gesproken. “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.” (Matth. 28:19) Hij heeft van Zijn Vader volmacht ontvangen. Met deze macht regeert Hij alle dingen met het oog op de volmaking van Zijn koninkrijk. Van onszelf zijn we onderworpen aan de zondemacht. Heel de wereld zucht eronder. Het is nodig dat we de geestelijke machten onderkennen. Bent u door genade onderdaan van Christus’ rijk? Valt de geestelijke strijd u zwaar? Christus heeft alle vijandelijke macht aan Zich onderworpen. Luther heeft ervan gezongen:
Geen aardse macht begeren wij, die gaat welras verloren. Ons staat de sterke Held ter zij, dien God ons heeft verkoren. Vraagt gij zijn naam? Zo weet, dat Hij de Christus heet, Gods eengeboren Zoon, verwinnaar van de troon: de zeeg’ is ons beschoren!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2024
De Banier | 32 Pagina's