Zeker oordeel
Voordat we naar de gezichten zelf gaan uit Amos 8 en 9 willen we in dit artikel eerst stilstaan bij de tekst: ‘Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?’
‘De woorden van Amos, die onder de veeherders was, van Tekóa.’ Amos 1:1a
We e vinden deze woorden in Amos 3:6. Met beelden uit de voor Amos zo bekende natuur tekent hij de zekerheid van het gericht. Het zijn woorden tegen het hele Israël dat de HEERE uit Egypteland heeft uitgeleid. De HEERE heeft het volk uit alle geslach- ten van de aarde gekend. Daar horen we liefde in. Het volk heeft die liefde echter veracht. Het is de HEERE eerst gaan dienen op hun eigen manier. Daarna is de afgodendienst zelf het volk binnengedrongen. Ondertussen heeft het hun aan waar- schuwingen niet ontbroken, denk alleen maar aan de profeten Elia en Elisa. Wat is de HEERE lankmoedig geweest, nu al bijna twee eeuwen. Maar zo zal het niet blijven. De HEERE komt met Zijn gericht!
Twee samengebracht
Amos gaat deze boodschap uitschilderen met vier gelijkenissen. Het patroon in deze gelijkenissen is steeds hetzelfde: zal A waar zijn als B er niet is? Zo horen we in de eerste gelijkenis: Zullen twee tezamen wandelen (A), tenzij dat zij bijeen- gekomen zijn? (B). Als er twee zijn die het met elkaar eens geworden zijn, trekken zij gezamenlijk op. Het gaat hier niet om een plotselinge ontmoeting, nee, ze zijn bijeengekomen. Wat is de HEERE en het volk bijeengekomen. Onder aan de Sinaï is het volk gebracht, waar de HEERE met Zijn volk sprak, de Tien Geboden. Plechtig heeft het volk geroepen dat ze de HEERE zouden gehoorzamen. Dat waren ze over- eengekomen! Dan is het toch alleen maar te verwachten dat ze ook samen zouden wandelen?
Wat heeft Israël echter gedaan? We lezen in hoofdstuk 2:4 dat zij de wet des HEEREN verworpen hebben en Zijn inzettingen niet hebben bewaard. Wat mocht van Israël worden verwacht dat ze samen zouden wandelen! Ze waren toch bijeengekomen, de HEERE en het volk? Ze zijn van de HEERE afgeweken. Nu kan het niet anders of Gods oordeel moet op het land rusten, als een wagen vol garven, die kraakt onder het gewicht (Am. 2:13). Dat brengt bij de tweede gelijkenis: de brullende leeuw!
De brullende leeuw
Opnieuw vinden we de vraag: Zal een
leeuw brullen in het woud, als hij geen roof heeft? Zal een jonge leeuw uit zijn hol zijn stem verheffen, tenzij hij wat gevangen heeft? Als een leeuw geen roof ziet, zal hij niet brullen, natuurlijk niet. Hij zou al de dieren juist verjagen! Als de roof op één sprong na dichtbij is, dan geeft hij een grote brul. De jonge leeuw, die nog maar net op roof gaat, neemt zijn roof mee in zijn hol en eet het al grommend op. Zijn prooi laat hij niet meer los. De gelijkenis vertelt: de roof, het oordeel is zo dichtbij. Eén sprong nog en dan is er geen ontko- men meer aan.
Deze gelijkenis gebruikt twee woorden voor strik (Am. 3:7). Het eerste woord ziet op een vangnet. Daarin ligt lokaas (het tweede woordje dat vertaald is met ‘strik’). Het is het beeld van de zonde. De vogel komt erop af en het net klapt dicht! Het leidt tot gevangenis. En de strik in de tweede gelijkenis wordt opgenomen als de vogel erin zit. Israël is op de zonde af- gegaan. Nu is het vangnet dichtgevallen en zal Israël zeker weggenomen worden.
De bazuin!
Zo gaan we naar de bazuin! Zal deze niet geblazen worden, dat het volk niet sidde- re? Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet? Het kwaad staat parallel met de bazuin. Het kwaad van de Heere komt in de stad! Het staat ook pa- rallel met ‘De leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen?’ Wat zou je nu verwachten? Dan komt toch de sprong... en dan is het voorbij. Maar hoor! De bazuin blaast! De Heere HEERE heeft gesproken, wie zou niet profeteren? Het kwaad in de stad wordt nog door de profeten gebazuind. Om met liefde te waarschuwen. Dat is de prediking van het oordeel in het licht van wat de HEERE aan het volk heeft gedaan... opdat het volk zou vrezen.
(wordt vervolgd)
ds. D. de Wit, Borssele
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 2021
De Saambinder | 24 Pagina's