Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Petrus, een visser van mensen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Petrus, een visser van mensen

2. Kapérnaüm, de woonplaats van de Heere Jezus, Petrus en Andréas

5 minuten leestijd

De naam van Petrus’ vader is bekend. We lezen in Matth. 16:17 dat de Heere Jezus tot Petrus sprak: Zalig zijt gij, Simon Bar-Jona. Dat betekent: Simon, zoon van Jona. Petrus’ vader heette dus Jona. We kunnen dat ook lezen toen Petrus door zijn broer Andréas tot Jezus geleid werd en de Heere tot hem sprak: Gij zijt Simon, de zoon van Jona (Joh. 1:43).

Toen enige jaren later de Heere Jezus Zich voor de derde maal na Zijn opstanding aan de discipelen openbaarde aan de Zee van Tiberias, stelde Jezus aan Petrus de vraag: Simon, Jona’s zoon, hebt gij Mij liever dan dezen? (Joh. 21:15). De naam van Petrus’ moeder weten we niet. Mogelijk heeft hij ook meer broers gehad, maar de Bijbel noemt alleen zijn broer Andréas.

Zoals gezegd heeft Petrus eerst in Bethsáïda gewoond en omdat de bevolking van dat plaatsje uit Joden en niet-Joden bestond, heeft Petrus waarschijnlijk niet alleen Aramees, maar ook Grieks gesproken. De Griekse taal was toen de gemeenschappelijke taal die de vele volken binnen het Romeinse Rijk verenigde. Overigens was Petrus naar wereldse maatstaven gemeten geen geleerde, maar een ongeschoolde man. We weten dat uit de woorden van de mannen van de Joodse Raad, die verwonderd zich afvroegen hoe het toch mogelijk was dat zulke ongeleerde en slechte (dat wil zeggen: eenvoudige) mensen als Petrus en de andere apostelen zo vrijmoedig in het openbaar over de Heere Jezus durfden spreken (Hand. 4:13). De kanttekening merkt naar aanleiding van de uitdrukking ’ongeleerde en slechte mensen’ op: ’Ongeletterde, die in de scholen niet gestudeerd hadden; gewone mensen, die alleen hun eigen moedertaal spreken, die geen geleerdheid of autoriteit in de staat of de kerk hebben’ (kanttek. 33 en 34).

Van Bethsáïda - waar ook de discipel Filippus vandaan kwam - verhuisde Petrus naar Kapérnaüm, waar hij met o.a. zijn broer Andréas, zijn vrouw en schoonmoeder een huis bewoonde. We weten dat Petrus en Andréas begenadigde mensen waren. Maar er woonde nog Iemand in Kapérnaüm en dat was de Heere Jezus. Toen Johannes de Doper gevangengenomen was door Herodes, keerde de Heere Jezus terug naar Galiléa en ging in Kapérnaüm wonen. We lezen in Matth. 4:13: En Nazareth verlaten hebbende, is komen wonen te Kapérnaüm (…) opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende: Het land Zebulon en het land Naftali, aan den weg der zee, over de Jordaan, Galiléa der volken: Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien.

Van Nazareth naar Kapérnaüm was een reis van ongeveer 30 kilometer. De Heere Jezus begon hier meteen te prediken: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (vers 17). In deze plaats preekte Hij niet alleen en deed er grote wonderen, maar Hij wilde Zelf ook in Kapérnaüm wonen. Hij had hier geen eigen woning. Arm was Zijn geboorteplaats in Bethlehem, nederig leefde Hij in Nazareth en in Kapérnaüm wilde Hij een huurhuisje betrekken. Paulus schrijft: Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was (2 Kor. 8:9). Hij Die van de hemel is, wilde wonen en werken onder zondige mensen.

Vanuit Kapérnaüm trok Hij heel Galiléa rond en we weten uit de Bijbel wat voor een belangrijke rol bijvoorbeeld het Meer van Galiléa in het leven van de Heere Jezus en Zijn discipelen heeft gespeeld. Het schone Meer heeft de vorm van een harp en werd daarom ook wel genoemd ’het Meer van Kinnereth’ (afgeleid van het Hebreeuwse woordje ’kinor’, dat ’harp’ betekent). De naam Kapérnaüm betekent: ’dorp van Nahum’ (niet de geboorteplaats van de schrijver van het Bijbelboek Nahum, want die kwam uit Elkos, een plaatsje in Juda).

Rond het Meer lagen er in de tijd van de Heere Jezus negen plaatsen o.a. Kapérnaüm, Bethsáïda en Chórazin, Magdala (waar Maria Magdalena vandaan kwam) en Tabgha, de plaats waar de Heere de mensen in het gras liet zitten en duizenden te eten gaf (Mark. 6:34-44). De apostel Johannes getuigt: En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid (Joh. 1:14).

Door genade mochten Petrus, Andréas, Johannes en andere kinderen van God de Heere Jezus leren kennen als hun Zaligmaker en mochten zij Zijn Goddelijke heerlijkheid aanschouwen, terwijl helaas de meeste mensen uit Kapérnaüm Hem tot hun eigen ondergang hebben verworpen. Vandaar dat de Heere sprak: En gij Kapérnaüm, die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sódom die krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zou tot op den huidigen dag gebleven zijn. Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdraaglijker zal zijn in den dag des oordeels dan u (Matth. 11:23 en 24). De inwoners van Kapérnaüm zullen het weten (en ook allen die het Evangelie ongehoorzaam zijn) dat de Heere Jezus in hun midden verkeerd heeft en Zijn oproep tot bekering door middel van het Evangelie heeft laten horen. Van hen en van ons zal het, als we onbekeerd blijven, gelden: En zij, hetzij dat zij het horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen (…) zo zullen ze weten dat er een profeet in het midden van hen geweest is (Ezech. 2:5).

(Volgende keer D.V. 3. Leerlingen van Johannes de Doper)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Petrus, een visser van mensen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's