Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wolk van getuigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wolk van getuigen

3. Het eerste getuigenis van Abel (1)

4 minuten leestijd

Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, zo lezen we in het vierde vers van Hebreeën 11. We kennen de overbekende geschiedenis van de twee broers. Kaïn en Abel waren zonen van Adam en Eva, het eerste mensenpaar. Toen de oudste zoon Kaïn geboren werd, moet Eva mogelijk gedacht hebben dat de beloofde Messias werd geboren (zie kanttek. 4). Wat zou ze zich hierin ontzettend vergissen! De oudste zoon werd een landbouwer en de jongste een schaapherder. Op zekere dag brachten beide jongens een offer aan de Heere. Kaïns offer bestond uit een deel vruchten van zijn land en Abel bracht een offer van het beste van zijn schapen. Beiden offerden en toch was er een groot verschil in de uitvoering van hun godsdienstplichten. Waarin bestond dat verschil?

We lezen dat Abel een meerdere offerande aan God bracht dan Kaïn. Wat wordt bedoeld met ’een meerdere offerande’? Sommigen denken dat ’het meerdere’ bestond in het verschil van het offer. Abel offerde namelijk een dier en dat dier wees heen naar de Heere Jezus, terwijl Kaïn van de vruchten van zijn land een offer bracht. Ook wordt wel gewezen op het feit dat Abel zijn beste dieren heeft geofferd, terwijl Kaïn slechts wat eenvoudige vruchten voor de Heere wilde afstaan. Inderdaad lezen we van Abel dat hij van de eerstgeborenen van zijn schapen bracht en hun vet, volgens Gen. 4:4. Volgens kanttekening 9 moeten we onder ’vet’ verstaan een flink aantal van zijn beste dieren. Abel had het beste van zijn schapen voor de Heere over, waaruit heel duidelijk zijn liefde tot de Heere uitkwam. Van Kaïn lezen we alleen dat hij van de vruchten van zijn land bracht, meer niet. Er staat niet dat hij de beste en mooiste vruchten voor de Heere over had. Daarom zien sommigen een verschil tussen het offer van Kaïn en het offer van Abel. Toch moeten we daarin het verschil niet zoeken. Zowel een dierlijk offer als een spijsoffer was de Heere aangenaam. Het grote verschil tussen de beide broers had een andere oorzaak.

We lezen in Gen. 4:4 en 5: En de HEERE zag Abel en zijn offer aan, maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. De kanttekening geeft als verklaring dat Abel offerde door het gelóóf! Dat maakte het verschil uit. De Heere zag de gesteldheid van Abels hart. Hij bezat het ware geloof en vanuit dat geloof bracht hij een offer dat de Heere aangenaam was. Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde, lezen we in Rom. 14:23. Als de Heere een persoon niet aanneemt, dan neemt hij ook zijn werken, offers en gebeden niet aan.

Goede werken vloeien voort uit een waar geloof, zijn naar de wet van God en geschieden Hem ter eer, zegt antwoord 91 van onze catechismus. De Heere ziet het hart aan en omdat Abel een nieuw hart had en uit een waar geloof werkzaam was, dáárom nam de Heere zijn offer aan. Ook al zou het geen dierlijk offer geweest zijn! We lezen in Hebr. 11:4 dat Abel door het geloof een meerdere offerande heeft geofferd dan Kaïn. Hij zag door het geloof op de Heere Jezus Die straks hét offer zou aanbrengen (zie kanttek. 10). Dáárom had de Heere een welgevallen in zijn offer. Dat oprechte hart miste Kaïn en daarom behoorde zijn offer tot het offer van de goddelozen dat de HEERE een gruwel is (Spr. 15:8).

Nadat beiden geofferd hadden, gaf de Heere getuigenis aan Abel dat zijn offer Hem behaagde. We lezen: Door hetwelk (namelijk door zijn geloof) hij (dat is Abel) getuigenis bekomen heeft dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gaven getuigenis gaf (Hebr. 11:4). De Heere heeft op een duidelijke wijze laten zien dat Abels offer de Heere behaagde. De Bijbel zwijgt erover wat voor een teken dat geweest moet zijn. Kanttekening 11 geeft enige mogelijkheden zoals het spreken van de Heere met woorden of het antwoorden door vuur van de hemel of door een ander middel. We weten het heel eenvoudig niet. Maar één ding weten we heel zeker en dat is dat het een duidelijk teken was dat de beide broers hebben waargenomen. Zo’n duidelijk teken van goedkeuring kreeg Kaïn niet en daarom werd hij heel kwaad. We lezen in Gen. 4:5: Toen ontstak Kaïn zeer, en zijn aangezicht verviel. Hij twistte met de Heere en vroeg zich af: ’Waarom gaf de Heere Abel genade en niet mij?’ Een mens heeft van nature een zondig en murmurerend hart, dat bij het minste en geringste in opstand komt tegen de wegen van de Heere. Paulus zegt: Maar toch, o mens, wie zijt gij die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt (Rom. 9:20). Wat was Kaïn er goed mee geweest als van hem gezegd zou zijn: Hij steke zijn mond in het stof (van diepe verootmoediging) zeggende: Misschien is er verwachting (Klaagl. 3:29).

De Heere bestrafte zijn opstand en wees hem erop dat er ook voor hem vergeving te verkrijgen was als hij zich door genade zou vernederen. Hij waarschuwde Kaïn om niet op het hellend vlak van de zonde door te gaan. Helaas sloeg hij Gods raad in de wind en vermoordde kort daarop uit bittere vijandschap tegen de Heere en zijn volk zijn broer Abel. De dood van de rechtvaardige Abel was het tweede getuigenis dat van hem uitging.

(Volgende keer D.V. 4 Het tweede getuigenis van Abel-2).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Wolk van getuigen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's