Van A naar B (en verder)
Vroeger
Al in vroeg-Bijbelse tijden was er behoefte om zich regelmatig te verplaatsen. Toen te voet of per ezel. De ouderen onder ons hebben de koets met paard of de trekschuit voor goederen nog meegemaakt. In de vorige eeuw kwam gemotoriseerd vervoer op. Het begon met door Otto- of Benz-motor aangedreven vierwielers voor personenvervoer, op benzine of dieselbrandstof.
Rookwolken waren niet van de lucht, maar aan het einde van de 20e eeuw bleek de techniek minder vervuilend te produceren. De luchtvervuiling van vrachtwagens is bijvoorbeeld met de emissienorm Euro6 teruggebracht tot enkele procenten van in de jaren zeventig. Benzinemotoren konden ook op LPG of aardgas lopen, wat een deel van de vervuiling voorkwam.
Met EU-regels zijn vervoersmiddelen de laatste 20 jaar milieuvriendelijker geworden. Toch is het vanwege bijvoorbeeld roet-/fijnstof-uitstoot en de uitputting van fossiele brandstoffen noodzakelijk een radicale omslag te maken. Naar vervoer voor de 21e eeuw.
Nu (en straks)
Met Tesla voorop is inmiddels de auto 2.0 op onze wegen verschenen. Niet langer luchtvervuiling door fossiele brandstoffen te verstoken, maar het benutten van schone energiebronnen door stroom op te wekken uit wind en zon. Waarmee we ons fluisterend vervoeren.
De Europese automakers hebben (te) lang achterovergeleund, al komen ze nu wel met elektrische modellen, vooral om niet boven de maximum-uitstoot van CO2 te komen. De Koreanen en Japanners hebben veel eerder gezien waar het heen moet en maken inmiddels betaalbare elektrische auto’s die fantastisch rijden en zowel praktisch als voordelig zijn. Elektrisch rijden hoeft al niet meer duurder te zijn dan fossiel.
Omdat die auto’s zo aantrekkelijk zijn, zijn ze helaas amper aan te slepen. Op de aantrekkelijkste modellen zit een jaar levertijd. Maar dan heb je ook toekomstbestendig vervoer met lage km-kosten en amper onderhoud. Het zou prachtig zijn als onze senioren hierin het goede voorbeeld geven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020
RMU 55+ | 12 Pagina's