Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam Ds. G.A. Zijderveld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam Ds. G.A. Zijderveld

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het heeft de Heere behaagd om op vrijdag 15 mei Zijn dienstknecht, onze medebroeder in de bediening, ds. G.A. Zijderveld op 81 jarige leeftijd af te lossen van zijn aardse post. Hij werd de laatste weken verpleegd in het ziekenhuis van zijn woonplaats Middelburg wegens een hersenvliesontsteking gepaard met hoge koortsen, die zijn sterk gestel en lichaamskrachten sloopten. Zo brak ook voor hem - in zichzelf arme zondaar - het gewichtvolle ogenblik van sterven aan.

Maar wie door de genade Gods bevindelijke kennis mag hebben aan het sterven, ja gedurig sterven aan al wat buiten Christus Jezus is, zal mo gen erven die heerlijkheid, die geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft, dien die Hem liefhebben. Na 4 jaren van rust wegens ongemakken van het lichaam kreeg onze broeder weer moed om in de vakante Zeeuwse gemeenten voor te gaan. Zesmaal heeft hij nog het Woord mogen bedienen tot en met de laatste zondag vóór Goede Vrijdag. Met opening van boven en met beslag in de gemeente mocht hij het Woord Gods prediken in Meliskerke uit Galaten 2 vers 20: "Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft." Het werd zijn zwanezang en hij mocht nu welgetroost in de Heere in vrede heengaan, losgemaakt van zijn geliefde vrouw en kinderen, verlost uit het lichaam dezes doods. O, dat zal wat wezen! Dan verwaardigd te zijn om de lof van Goddrieënig te ontvouwen, Hem in gerechtigheid te aanschouwen; en verzadigd te zijn met Zijn Goddelijk beeld.

Gerrit Arie Zijderveld werd op 12 oktober 1910 te Meerkerk geboren. Het ouderlijk huis was een ontmoetingsplaats van de oude Godvrezenden. Op 16 jarige leeftijd werd de keuze in zijn hart gelegd, de betrekking op God, Zijn volk en Zijn zalige dienst geboren, maar ook de schuldbrief hem thuisgebracht.

Vanaf zijn 19e jaar wist hij zich van 's Heerenwege geroepen om op Zijn tijd, in Zijn wijngaard te mogen arbeiden. Jaren van strijd, ontdekking en zielsbeproeving volgden. De Heere stelde hem ten laatste krachtig in de ruimte met de woorden: "Want ik weet: mijn Verlosser leeft ... (Job 19). Alzo baande de Heere, door de onmogelijkheid van zijn kant, ook de weg om op 24 jarige leeftijd - na voorbereidende studie - de opleiding aan de Theologische School te Apeldoorn te volgen. Hij werd op 32 jarige leeftijd bevestigd als predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Zaamslag. Deze gemeente diende hij vanaf 1942. Vandaar vertrok hij naar Zwijndrecht (1945). In 1948 nam hij het beroep aan naar Grand Rapids, U.S.A.. Intussen was zijn huwelijk met Margaretha Baars kerkelijk bevestigd door zijn leermeester Prof G. Wisse. Na 6 jaar volgde het vertrek naar Artesia, waar hij overgekomen is tot de Netherlands Reformed Congregations (1955). Tot 1959 heeft hij de gemeente van Paterson gediend. Daarna volgde de roepstem van Capelle a/d IJssel en keerde hij terug in het vaderland. Na 4 jaar arbeid aldaar werd hij geroepen om in de zeeuwse hoofdstad Middelburg het evangelie van vrije genade te verkondigen (1963). Zoals hijzelf met verwondering getuigde mocht zijn dienstwerk aldaar merkbaar tot zegen gesteld worden. De laatste gemeente die hij diende was Hoofddorp van 1979 - eind 1982. De classis Amsterdam verleende hem eervol emeritaat. Vanuit zijn laatste woonplaats Middelburg heeft hij nog menige preekbeurt mogen vervullen.

Meer dan 20 jaren heeft onze broeder met ons zitting gehad in de deputaatschappen voor de zending en voor de evangelisatie. De zaak van Gods Koninkrijk in breed verband had de volle liefde van zijn hart. Dat deed hem vrijmoedig en bewogen zijn medemens aanspreken op reis naar de eeuwigheid.

Onze broeder was in dit opzicht vervuld met rijke ideeën en breed geïnformeerd zag hij ruime perspektieven voor de verbreiding van het evangelie in ons vaderland en zeker ook onder het oude bondsvolk Israël. Daarvan getuigen de vele publikaties, meditaties en traktaatjes, die van zijn hand verschenen zijn. Daarbij onderhield hij nauwe banden met Zuid-Afrika. Hij verkeerde daar gaarne, want ds. Zijderveld was een bereisd man, onvermoeibaar.

De Heere weet welke zegen uitgegaan is van de herschreven preken, uitgegeven door het "Smytegeltfonds" in de zgn. Réveil-serie, waartoe hij het initiatief nam. Met kunstige hand is de handvol koren uitgestrooid op de hoogte der bergen. Wij herinneren ons zijn intredepreek in Hoofddorp: "Zie, het Lam Gods". En de bazuin gaf geen onzeker geluid!

Zalig die dienstknecht, die wakende mag bevonden worden in de ure van Zijn komst en die op Jezus' borggerechtigheid alleen zal mogen en kunnen binnengaan om eeuwig Gode en het Lam de aanbidding en de dankzegging toe te brengen.

"Want ik zal de Naam des HEEREN uitroepen; geeft onze God Grootheid!"

De Almachtige trooste en sterke mevrouw Zijderveld, de kinderen en familiebetrekkingen. De Heere des oogstes vervulle de ledige plaats in de kring van Zijn dienaren met boodschappers van goede tijding voor een ellendig en arm volk, uit Immanuëlsland.

Gorinchem,

ds. D. Hakkenberg.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

In memoriam Ds. G.A. Zijderveld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1992

De Saambinder | 12 Pagina's