Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beproeft alle dingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beproeft alle dingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beproeft alle dingen; behoud! her goede I Thess. 5:21

Dit is een bekende tekst, maar hij wordt vaak onjuist aangehaald cn toegepast. Het is belangrijk dat de juiste bedoeling van Gods Woord verstaan wordt. Dat geldt zelfs onze woorden. Wat kan het ons boos maken als onze woorden verkeerd worden weergegeven. Als er een heel andere betekenis aan gegeven wordt, dan wij bedoeld hebben.

Des te meer is het belangrijk dat Gods Woord juist gelezen, aangehaald en verstaan wordt; dat een tekst niet uit zijn verband wordt gehaald, op de klank af wordt geciteerd of gezegd wordt wat er helemaal niet staat.

Vermaningen

Het verband van de tekst wijst op dc vermaningen diede apostel Paulus geeft aan de gemeente van Thessalonica. Eerst vermaant hij de gemeente: de Geest niet uit te blussen (vs. 19). Dan volgt de vermaning de profetieën niet te verachten. Sommigen ontvingen namelijk de gaven om, door dc Heilige Geest, de diepere betekenis van Gods Woord tc verstaan en te verklaren. Dit profeteren is dus eigenlijk: het Woord van God uitleggen. Calvijn noemt deze tekst: ..een schone waarheid tot aanprijzing van de uitwendige prediking". Die mag niet veracht worden.

In die tijd waren er ook al, die bijzondere ervaringen, die zij voor de werking van de Geest hielden, boven de prediking van het Woord stelden. De Heere Jezus en de apostelen hielden zich aan het Woord. Denk aan het onderwijs van Christus aan de Emmaüsgangers: hun harten werden brandende, toen Hij hun de Schriften opende. Zo vermaant ook Paulus de profetieën niet te verachten.

Anderzijds behoeft alles wat als uitleg van het Woord wordt aangediend, niet zonder meer aanvaard te worden. Het dient getoetst te worden aan het Woord zelf. In 1 Joh. 4:1 schrijft Johannes: Geliefden, gelooft niet een iegclijke geest, maar beproeft de geesten of ze uit God zijn". Als altijd wordt, wat echt is, nagemaakt en nagedaan. Vandaar de vermaning: eproeft alle dingen. Dat wil dus in dit verband zeggen: lles wat zich aandient als werk van de Heilige Geest, alles wat de predikers zeggen. Alle dingen' wordt dus door het verband waarin de tekst staat, heel duidelijk begrensd.

Onderzoeken of beproeven

Velen lezen: 'onderzoekt' alle dingen, behoudt het goede. Daarmee wil men dan zeggen: een mens moet van alles en nog wat kennis nemen in zijn leven. Om iets goed tc kunnen beoordelen moet je er geweest zijn, het gezien of zelf gehoord hebben. Ga daarom rustig overal heen als christen: zeker als je nog jong bent.

Dan doe je een goede ervaring op. Want het staat er toch? En dan zegt men: onderzoekt alle dingen. Nog ccn graad erger maakte het die vrouw Izebel uit Thyatire, die de gemeente van die plaats in verwarring bracht. Ook haar devies was:

onderzoekt alle dingen. Eerst moet dc mens de diepten van satan leren kennen: wie nog nooit hoererij bedreven heeft, kan ook het kwaad ervan niet inzien. De zonde is het beste tc overwinnen door haar te bedrijven. Ik behoef niet te zeggen hoe goddeloos dit alles is.

Er slaat echter helemaal niet: onderzoekt alle dingen en het wordt ook door de apostel beslist niet bedoeld. Hij wil echt geen vrijbrief geven om in de wereld !c duiken en zo op zoek te gaan of daar het goede te vinden zou zijn. We mogen dus van beproeven geen 'onderzoeken" maken. En van 'alle dingen' mogen we niet 'alies' maken wat wij denken, dat er bedoeld wordt. Het verband laat dat beslist niet toe.

Alle dingen' betekent: de dingen die zich aandienen als afkomstig van de Heilige Geest. Alle dingen die te maken hebben met de dienst der verzoening binnen de gemeente. Dc gemeente behoeft niet passief alles over

zich heen te lalen gaan /e heeft een taak. een roeping beproeft Dal wil zeggen toetsen Dc kantteken.iren /eggen beproeft alle dingen namelijk die u van dc leraars voorgesteld worden, aan de toestsicen van Gods Woord Ze wij/en naar de Joden van Bcrca. die edeler waren dan die van I hcssaloiiica /e onderzochten dagelijks in Gods Woord of deze dingen (namelijk het verkondigde Woord door Paulus) alzo waren.

Overigens bedoelt dc apostel niet een kritisch negativisme. Zo van alles afkeuren. Fr zijn er ook nu die overal wat tegen hebben in te brengen. Niets deugt er en niemand dan zijzelf. Nee: beproeft alle dingen. En dan niet met het vooropgezette doel: het is niets. Maar: behoudt het goede. Voor 'behouden" staat letterlijk 'vasthouden'. Het goede vasthouden. Fn dit kan vertaald worden met: het echte, wat niet nagemaakt is. Wc moeten hierbij denken aan de gaven van de Heilige Geest aan en in de gemeenten. Wat van de Geest afkomstig is. dat is goed. dat is echt. Wat echter niet van de Geest komt. is niet echt. niet goed. Dat moet dc gemeente dus beproeven. En dat is mogelijk omdat aan haar Gods Woord gegeven is en de beloften dat de Heilige Geest haar in alle waarheid zou leiden. Fn die belofte vervult de Heere in Zijn Gemeente.

Het goede behouden

De apostel vermaant: behoudt hetgeen van Gods Geest afkomstig is. En dat is altijd gegrond op Gods Woord. 'Het goede' valt dus niet samen met wat ik goed vind of graag hoor. waar mijn voorkeur naar uitgaat. Maar dat wat in het Woord verankerd is.

Er worden zoveel pogingen ondernomen om wat dc gemeente in het Woord is toevertrouwd, te ontroven. De geest uil de afgrond pleegt zoveel aanslagen om het goede van Gods Geest tc ontnemen. Dat kan op allerlei manieren. Dat kan door grove dwaling en leugen. Denk aan de schriftkritiek, die Gods Woord verlaagt tot een mensenwoord. Dat kan onder de schijn van waarheid. door een eenzijdige uitleg van Gods Woord.

Hoe groot zijn de gevaren die de jeugd bedreigen en ook ouderen door een geloolsaktivisme. die het kenmerk van Gods Geest niet heeft. Denk bijvoorbeeld aan wat op de E.O.-jongerendag op zo'n gevaarlijke wijze wordt voorgehouden over het kiezen voor Jezus en Zijn dienst. Waar men met een verondersteld geloof lot daden wordl opgeroepen, die achteraf het werk van de Heilige Geest worden genoemd. Maar toch berusten op de vrije keus van dc mens. Hierbij worden wezenlijke bijbelse zaken verdoezeld en de Geest bedroefd.

Anderzijds getuigt de valse lijdelijkheid ook van een eenzijdig bezig zijn met Gods Woord. De duivel laat mensen graag op dat kussen slapen: God moet het doen. Hij haat immers het ernstig zoeken van de Heere en het verlangen om naar Gods Woord te handelen.

Laat in alles Gods Woord toetssteen zijn. Dat behoedt voor eenzijdigheden, maar drijft uit naar de God van het Woord. En houdt vervolgens vast aan het goede, het echte, van het werk Gods door Zijn Geest. Zoals dit verwoord is in de Bijbel en onze belijdenis, op Gods Woord gegrond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1991

Daniel | 32 Pagina's

Beproeft alle dingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1991

Daniel | 32 Pagina's