Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is er leven na de dood?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is er leven na de dood?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vraag of er leven is na de dood, is een aktnele vraag, zeker nu de New Age-bewegifig om zieli heengrijpt. Er ziju miljoenen mensen die deze vraag met een korte ontkenning heamwoorden. In ons land. ook onder de kerkelijke nwnsen, wordt gezegd: ..Leven na de dood? Welnee! Hoe kom je erbij! Er is nog nooit iemand teruggekomen, die gestorven was " Zo zou Je ook uit de resultaten van gerichte onderzoekingen kunnen lezen, dat het merendeel niet meer gelooft in het hestaem van een hel of een hemel. Daarbij konwn de mensen die dat niet zo bruut durven uit.spreken. maar die, als het er op aankomt, met een tweeërlei bestemming na dit leven in de praktijk geen rekening houden. Dikwijls hoor Je zeggen, wanneer iemand gestorven is na een ernstige, zeer pij lij ke ziekte, den hij of zij gelukkig uh zijn of haar lijden verlost is, zonder rekening te houden met het kennen van genade! Kennelijk wordt. Ja, ook in onze kringen, de dood gezien als her einde. Maar, onthoud het, de dood is niet het einde, het is een, of liever, het begin. Het begin van een eeuwig wel of een eeuwig uw. en de besli.ssing daarover valt in het heden, voor de dood komt.

Reïncarnatie

Een bijzondere vorm van de ontkenning van de bijbelse waarheden inzake het leven na de dood is de idee van de reïncarnatie: opnieuw verschijnen. maar dan in ccn hogere of lagere levensvorm. Het is de gedachte van de zielsverhuizing. De mens die sterft, keert terug in een andere levensvorm. Dat is dan een of ander dier bijvoorbeeld. Heel veel mensen geloven daarin. Ik als dat er onlangs een wereldwijde enquete is gehouden waarbij 80% (!) van de ondervraagden reïncarnatie voor mogelijk houdt. In West-Europa gelooft van de katholieken 23%. van de protestanten 21% en van de atheïsten 12% in reïncarnatie. Vooral ook de New Agc beweging gaat uit van de reïncarnatie-idee.

De Bijbel laat geen onzeker geluid horen over de bestemming van de mens na dit leven. En toch zulke hoge percentages! Want ik vind bijna een kwart van de ondervraagden toch maar erg hoog!!

Zieleslaap

De idee van de reïncarnatie koml oorspronkelijk uit India, vanuil het Boeddhisme. De leer van de zieleslaap is minder ver uitgezaaid, en wordt alleen in de christelijke kerken gevonden. maar is onbijbels tc noemen. De ziel slaapt bij hel sterven tot de dag van de opstanding, zo leert men. Dc gedachte wordt gepropageerd door de anabaptisten cn socinianen, maar lol in onze tijd toe in neo-gereformcerde kringen. Zowel op theologische als op Vk'ijsgerige gronden kwam men lol dc verdediging van de zieleslaap. Dc wijsgerige gronden laai ik hier rusten. Ik noem alleen de theologische argumenten, waarbij men zich beriep op die plaatsen in dc Schrift, waarin de dood bij een slaap vergeleken wordt. Zowel in Danicl 12:2, waar gezegd wordt dat vele van degenen die in hel stof der aarde slapen, zullen ontwaken, als in Johannes 11:11. waar de Heere Jezus zegt dat Lazarus slaapt wordl de dood vergeleken bij ccn slaap. Vandaar dat men op grond van deze schriflplaalscn. als op veel andere meer. is gaan leren dat de ziel slaapt. Dat dc Schrift een vergelijking maakt met de slaap is duidelijk, maar dc Bijbel leert nergens, dat de ziel van de doden in slaap is.

De ziel Is een geest

De ziel van de mens is een geest, en is onsterfelijk. Zij kan ook zonder het instrument van het lichaam voortbestaan. En de Bijbel leert duidelijk dat de ziel van de mens na de dood leeft, alleen wel onbewust van het geen hier op aarde gebeurt. Van dit laatste lezen we in Jesaja 63:16: braham weet van ons nicl. cn Israël (Jakob) kent ons niel; Gij. o Heere zijl onze Vader. De aartsvaders, zo slaat daar. zijn zich onbewust van ons bsetaan. van onze tnoeilc cn nood. Toch zegt de Hccre Jezus, dal God een God der levenden is en niel der doden, dil zegt de Hccre daar van Abraham (Luk. 20:38). Abraham leeft dus wel. maar kent ons niet. Als de Bijbel de dood een slaap noctnt. dan is dat voor de ziel bedoeld ten opzichte van hetgeen hier op aarde plaatsvindt. Dc ziel is een geest. De ziel gaat na dit leven bij het sterven naar haar eeuwige bestemming, hel of hemel. En daar bestaat zij eeuwig voort.

De ziel van Gods kinderen

Dc Heidelberger leert dat de ziel na dil leven van stonde aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden (vr. 57). Dat geldt voor de zielen van allen die Christus door een

waar geloof zijn ingelijfd. Zij worden tot Christus, hun Hoofd, opgenomen.

Deze uitspraak of. liever zelfs, deze belijdenis van de catechismus rust op de Schrift. In Lukas 16:23 staat dat Lazarus van de engelen gedragen werd in de schoot van Abraham. Deze ellendige, die alle dag voor de poort van de rijke man vertoefde, werd bij het sterven zo. van die poort, waaraan hij bedelde, opgenomen in de heerlijkheid.

Paulus schrijft van zichzelf in Filippenzen 1:23: ebbende begeerte om ontbonden te worden en met Christus te zijn: ant dat is mij zeer verre het beste. Dus het sterven was voor Paulus een met Christus zijn. naar de ziel. Dus geen slaap, maar bij de Heere te zijn. De moordenaar hoorde: eden zult gij met Mij in het paradijs zijn (Luk. 23:43).

Wel is het een tijdelijke dood

Het sterven brengt geen definitieve toestand teweeg, wel wat de eeuwigheidsbestemming betreft, het lichaam moet echter op de jongste dag weer met dc ziel verenigd worden. De ziel van Gods kinderen gaat naaide Heere, in de hemelse heerlijkheid. De zielen van de heiligen zijn in de hemel (Openb. 20:4). Hun lichamen rusten in het stof van de aarde. Maar niet voor altijd. Als Jezus wederkomt, zal Hij degenen die in Hem ontslapen zijn met Hem wederbrengen. De graven zullen worden geopend, en zij zullen een lichaam ontvangen dat aan Christus' heerlijk lichaam gelijk zal zijn (1 Joh. 3:2. Fil. 3:21). Ziel en lichaam zullen worden herenigd. En zo zullen : ij altijd bij de Heere zijn (1 Thess. 4:17). Er zal dan een nieuwe aarde zijn waarop gerechtigheid woont, waarvan zeer heerlijke dingen worden geschreven (Jes. 65:17-25).

Het sterven van de goddeloze

De goddeloze, en dat is elke onbekeerde, elke ongelovige, zal niet vernietigd worden, zoals dc Jehova's Getuigen leren, maar zal ook voortbestaan. Daarvan worden echter vreselijke dingen gezegd in de Schrift. De rijke man sloeg zijn ogen op zijnde in dc pijn (Luk. 16:23). In Openbaring wordt genoemd de poel die brandt van vuur en sulfer (Openb. 19:20).

De Heere Jezus zegt: Het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel. in het onuitblusselijk vuur. waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt" (Mark. 9:43. 44). Op de laatste dag zal ook het graf van de goddeloze worden geopend. Zij zullen opstaan, maar het zal niet zijn tot vreugde en heerlijkheid. Het zal zijn tot versmaadheden en tot eeuwige afgrijzing (Dan. 12:2).

Wat is ons reisdoel?

In Psalm 49 wordt gezongen: Maar na de dood is 't leven mij bereid God neemt mij op in Zijne heerlijkheid.

Dat is een geloofslied. Dat is een troostwoord voor de kinderen van God. Christus bereidde hen het leven, een woning in het Vaderhuis (Joh. 14:1-4 f

Bezitten wij deze wetenschap door het ware geloof ook? Het is nog genadetijd. De Heere werkt nog het nieuwe leven door Geest en Woord. De Heere zegt: Die in Mij gelooft, zal leven al ware hij ook gestorven. En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat? " (Joh. 11:25, 26).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1988

Daniel | 36 Pagina's

Is er leven na de dood?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1988

Daniel | 36 Pagina's