Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het onvergank’lijk leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het onvergank’lijk leven

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat ik ccn tijdlang ccn pauze heb gehouden in de behandeling van enkele psalmen gaan we nu de draad weer opnemen. Een pauze is in de psalmen een zeer bekend verschijnsel. We vinden dat in de berijmde psalmen terug. Alleen het opslaan van Psalm 119 laat ons zien dat er met vaste regelmaat, om de vier verzen, het woord 'pauze' geschreven is. In dc onberijmde psalm vinden we soms het geheim van die pauze terug: dan begon er een andere letter van het Hebreeuwse alfabet als beginletter van de volgende verzen.

Bij mij heeft de pauze meer zijn oorzaak gevonden in de werkdruk. Ik heb de redactie beloofd, weer enkele parafrases te schrijven van wat psalmen. Het is mij helemaal niet verdrietig om het tc doen. Met andere woorden: Ik doe het graag.

Ik hoop dat het tot zegen zal zijn.

Wij waren bezig, als je jc dal nog herinneren kunt, met Koningspsalmen. Dat zijn prachtige, ook zeer geliefde psalmen uit ons psalmboek. Denk even aan Psalm 72. Wat wordt hij vaak gezongen: Nooddruftigen zal Hij verschonen... En dat andere vers ook: Zo moet de Koning eeuwig leven... Als wij die versregels horen, denken we onwillekeurig reeds aan de Hccrc Jezus, dc Koning der koningen. En dat is terecht. Want het zijn eigenlijk allemaal, direkt of indirekt. Messiaanse psalmen. Het zijn de eigen liederen van de Koning.

Bijzonder ook de psalm die ik nu wil vertolken. Psalm 21. Het is een psalm waarvan vooral met Pasen heel vaak enkele verzen in de eredienst worden gezongen: Hij heeft, o God. van U begeerd het onvergank'lijk leven: Gij hebt het Hem gegeven... Daar heb je helemaal een Paaspsalm.

Psalm 21

1. Een psalm van David, voor de leider van de tempelkoren. De opperzangmeester was degene die uit de levieten was verkozen om de tempelzang en - muziek te begeleiden. Wij kunnen over de aanstelling van deze leiders van de tempelkoren lezen in 1 Kronieken 6:39; 44; 15:16. 17; 16:4. 5. 7; 25:1. 2. Koning David heeft hen ingesteld. Er waren bepaalde orden in dc zangkoren. Niet minder dan 12 klassen met 24 zangers waren er. 288 zangers uit de levieten. Asaf. Ethan en Jeduthun waren heel bekende leiders van de zang.

2. O HFF.RE, de koning is verblijd over Uw sterkte; en hoezeer is hij verblijd over uw heil. dat is dc overwinning die David heeft mogen behalen. De psalm is een overwinningslied van David eerst, maar door David heen kijken wc naar de overwinning van de Hccrc Jezus Christus.

3. Gij hebt hem de wens van zijn hart gegeven. Hetgeen hij in het gebed van U. o God. begeerd heeft, hebt U niet geweigerd. U hebt het Hem zelfs gegeven. Dan volgt het woordje Sela. hel wat geheimzinnige woordje, dat zo vaak bij het lezen wordt overgeslagen. Het wil wellicht zeggen: pauze. Sta er dus eens bij stil. Lees het nog eens na. Herhaal dil nog eens. In het laatste geval zou hel dus een soorl teken van een refrein kunnen voorstellen. Het heeft zeker betekenis.

4. Want Gij komt hem voor met zegeningen. U zegen! hem met het goede. Op zijn hoofd zei U een kroon van lijn goud.

5. Het leven heeft hij toen hi j in doodsgevaren, in de strijd was. van U begeerd, en Gij

hebt hem het leven gegeven door Uw genadige zegen. Hen lang leven. Een leven dat eeuwig is en altijd zijn zal... Met name geldt dit van de Heere Jezus die als de overwinnaar van dood en graf het eeuwige leven verworven heeft. Door Zijn strijd en zegepraal leeft Hij. maar ook Zijn volk: Ik leef en gij zult leven!

6. Door Uw heil. door de overwinning die U hem gaf. is Zijn eer groot: hij heeft majesteit en heerlijkheid van U verkregen.

7. U zet hem tot zegeningen. De Heere zei tot Abraham: k zal u zegenen... en wees een zegen (Gen. 12:2). Door leven en werken, door woord en daad een zegen voor anderen zijn. De Heere Jezus is tot zegening gesteld in eeuwigheid. Hij zegent vanuit de hemel, waarnaar Hij zegenende is opgevaren.

Uw aangezicht, dat is Uw tegenwoo rd igh eid, vcrvrol ij kt de koning met vreugde. Immers:

Gods vriend'lijk aangezicht Heeft vrolijkheid en licht Voor all' oprechte harten Ten troost verspreid in smarten.

(Psalm 97:7)

8. Want de koning vertrouwt op Jahwe, de getrouwe en almachtige Verbondsgod. En door de Verbondstrouw van de Allerhoogste zal dc koning in der eeuwigheid niet verloren gaan. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Joh. 10:28). "

Het woord wankelen betekent: vervallen, verschoven, verzet, verstoten worden, namelijk uit dc stand der gelukzaligheid.

9. Gods hand zal al Zijn vijanden aantreffen, grijpen en straffen. Gods rechterhand zal Zijn haters vinden. Hier hebben wc een duidelijk voorbeeld van Hebreeuwse rij mvorm: ( v. hand til al ( ti vijanden vmdt n: I » rechterhand zal l \v haterv linden

Het tweede deel herbaalt, echter nui andere woorden, wat in hel eerste deel gezegd werd

10 Jahwe zal zijn vijanden in Zijn toorn verslinden en het vuur zal hen verteren I . o Hi i Kt. hen in toorn zult aanzien dan zullen /ij branden als een vurige oven. lu vers 7 werd (iods aangezicht in gunst gezien, hier in toorn.

11. Gij, o HEERP. zult hun kinderen van de aarde wegdoen. Hun kinderen zult U wegdoen uit het midden van de kinderen van de mensen.

12. Want zij. de vijanden namelijk, hebben kwaad tegen u bedreven: zij hebben een schandelijke daad tegen u bedacht, maar zij zullen niets vermogen.

Tegenover de kinderen Gods staan machteloze vijanden. De HEERP rekent alle kwaad Zijn volk aangedaan als aan Hemzelf gedaan. Het best lezen wij ook dit vers in het licht van het lijden van Christus. Zij hadden kwaad gedaan cn schandelijke dingen bedacht. Maar de overwinning van Christus geschiedt juist door het kruis. Hij overwon ten derde dage! 13. Gij. o God. zult de vijanden zetten tot een doelwit; met uw bogen zult u uw pijlen op hun aangezichten richten.

14. Jahwe, laat uw sterkte worden gezien door alle vijanden: dan zullen wij zingen, verheugd in U en Uw grote macht zullen wij met psalmen loven. Het is een loflied op de overwinning van Koning Jezus en de bestendigheid van Zijn koninkrijk en de ondergang van Zijn vijanden.

Moerkapelle

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's

Het onvergank’lijk leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's