De slang in de woestijn
Er komen van alle kanten reacties binnen op de door mij gestelde vragen, nu al weer enkele weken geleden. Ook andere vragen zijn weer binnen gekomen, zodat deze rubriek voorlopig nog wel even zal bestaan. Ik vind het niet erg en ik hoop dat het bij onze lezers ook zo is. Vragen over de ontwikkelingen in onze kerken worden in andere rubrieken besproken.
Deze keer iets naar aanleiding van een gesprek op een Bijbelkring over de geschiedenis van de koperen slang en de vraag of die slang nu het redmiddel voor de gebeten Israelieten was. Dat kan toch immers niet, stelde de een. En een ander vroeg zich af of een slang nu het beeld van het kruis van de Heere Jezus kan zijn. Ja, wat hiervan te denken?
De Heere strafte Israel met vurige slangen toen zij (opnieuw) murmureerden en tegen Hem opstonden. Wat is opstand toch verschrikkelijk. Het is de oerzonde die in het paradijs is begonnen en die zich tot op de dag van vandaag in allerlei vormen openbaart. De geschiedenis van Israel in de woestijn laat echter zien hoe God de Heere denkt over opstand!
Want velen werden gebeten door die giftige slangen en vonden de dood. Daarop verootmoedigde het volk zich voor de Heere. Mozes trad weer op als voorbidder en werd door de Heere verhoord. Hij moest een koperen slang maken en bevestigen op een lange staak en die staak midden in het legerkamp oprichten. De Heere beloofde dat Hij de door de slangen gebeten mensen zou redden van de dood, als zij vanaf hun plaats zouden opzien naar die koperen slang.
De Heere gaf dus een redmiddel. Maar die slang was slechts een dood, koperen ding. Dat dode ding kon geen mens redden natuurlijk. Het kwam aan op het geloof in het beloftewoord. Zo was het toen en zo is het nu. Een ieder die in het geloof zou vasthouden aan het beloftewoord van de Heere, en zo op de slang zou zien, zou door de Heere genezen worden. Wie het woord van de Heere niet geloofde en het onzin vond dat je van een dodelijke slangenbeet genezen kon, ook al keek hij op naar die koperen slang, die werd natuurlijk niet genezen. Het kwam aan op een gelovig zien.
Maar wat is dat: in het geloof op het redmiddel zien, wat wordt ermee gezegd?
Dat is ook geloven dat je de dood verdiend hebt. Dat is ook je schuld erkennen. Dat heeft het volk ook gedaan immers? Wie gelooft dat hij de dood verdiend heeft, belijdt dat ook voor de Heere. Die dreigende dood was niet een toevallig ongeluk, maar een straf van de Heere op hun zonden. En wie dat beseften grepen het redmiddel gelovig aan.
En opnieuw, zoals het toen was, zo is het nu ook. Wie vlucht er in het geloof tot HET redmiddel, het kruis van de Heere Jezus? Gezonde mensen hebben de Medicijnmeester niet van node. Maar al wie in het geloof op het kruis mag zien, zal door de Heere gered worden. Om dat zien? Op grond van het geloof? Nee, alleen vanwege de belofte, vanwege de belovende God.
Wie werden er in de woestijn genezen? Allen, die gebeten waren? De bijbel zegt: en het zal geschieden dat al wie gebeten is, ALS HIJ DE SLANG AANZIET, zo zal hij leven. En dat woord: aanzien, betekent een gelovig zien. Zo zegt de Heere Jezus het ook als Hij later over deze geschiedenis begint: Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft…
Johannes 3 maakt tevens duidelijk dat we geen isgelijk-teken kunnen zetten tussen de slang en het kruis. De Heere Jezus wees wel op het beeld van de verhoging! Zoals Mozes de slang verhoogde, zichtbaar, zo is Christus aan het kruis zichtbaar verhoogd. Opdat een ieder die gelooft…
Later zou blijken dat men in Israel met die koperen slang afgoderij ging bedrijven. Alsof dat koperen dier enige macht zou hebben, wat een dwaasheid. Koning Hizkia heeft daarop de slang vernietigd: het is niets, zei hij: Nehustan. Maar dat kan van het Woord van God niet gezegd worden. Dat Woord is niet niets, maar alles. Gelukkig de mens die zich in leven en sterven vast leert houden aan de belovende God. Die zal nooit beschaamd uitkomen.
Hij die de koperen slang aanbad bedreef pure afgoderij. Maar wie de verhoogde Christus aanbidt, verhoogt Hem en is gered!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2023
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2023
Bewaar het pand | 12 Pagina's