Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bezieling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bezieling

2 minuten leestijd

Als er grijze haren in uw omgeving zichtbaar zijn, weet u dat de meeste onderwijsveranderingen al een paar keer zijn langsgekomen. Daarom waren het veranderingen en geen innovaties. Daadwerkelijk verbeteren is en blijft lastig. De quote ‘Elke minister van onderwijs heeft een onderwijsvernieuwing bedacht. Meestal zonder succes’ speelde dan ook door mijn hoofd toen ik het stokje van Kees de Groot overnam.

Nu is het takenpakket van een hoofdredacteur natuurlijk heel wat minder complex dan dat van een minister, maar aan het begin wilde ik vooral niet veranderen. Hoe ministers de overdracht doen, weet ik niet, maar leermeester Kees hielp mij online en offline en zonder zijn toedoen waren veel zaken heel wat anders gelopen. Wat een extra dimensie gaf, was de bezieling van Kees. Het draait niet zozeer om mooie cijfers, prachtige artikelen of meer abonnees, maar om het hart. Dat is in elk geval iets wat niet moet veranderen in ons onderwijs!

In dit nummer blikken we terug op 50 jaar DRS Magazine. Heel bijzonder natuurlijk, daarom ook deze speciale uitgave. Bij het thema “oud en nieuw” valt gelijk het verschil met het onderwijs van vroeger qua online werken op. Van absentieformulieren tot ELO’s, van samenwerken naar online communities en met termen als netwerken, inspiratiesessies, taggen, stippen aan de horizon, zullen de mensen van vroeger het niet meer volgen.

Mijn hoop voor de toekomst is dat het blijft draaien om het hart. Daarvoor denk ik aan deze zaken:

• Handelen waarin zout zichtbaar is;

• Meer bidden, minder werken (Psalm 127);

• Veel diversiteit en tevredenheid in teams;

• Realiteitszin door contacten buiten de bubbel;

• Blijven bij de eerste beginselen.

En, net zoals bij veranderingen, kiezen de meeste mensen ook bij recepten vooral dat wat bij hen past.

Wij wensen u vanuit de organisaties en als redactie wijsheid, kracht en Gods zegen bij uw invulling in en rond het onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

De Reformatorische School | 66 Pagina's

Bezieling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

De Reformatorische School | 66 Pagina's