Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof in onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof in onderwijs

2 minuten leestijd

”Geloof in onderwijs”, R. Toes; uitg. De Banier; 240 blz.; € 12,95.

Het nieuwe boek van dr. R. Toes borduurt voort op het proefschrift dat hij in 2015 publiceerde over de houding van het reformatorisch voortgezet onderwijs ten aanzien van onderwijsvernieuwingen. In ”Geloof in onderwijs” is de focus iets breder. Het betreft namelijk het onderwijs in het algemeen. Toes duidt hoe de huidige tijdgeest zich verhoudt tot christelijk onderwijs. In dit toegankelijk geschreven boek leidt hij ons langs drie thema’s: tijdloos onderwijs, tijdbe- trokken onderwijs en tijdkritisch onderwijs.

Het boek biedt een mooie mix van persoonlijke ervaringen, on- derwijskundige overwegingen, theologische bespiegelingen en maatschappijkritiek. Zowel ouders als docenten en onderwijsbe- stuurders kunnen beslist hun winst doen met de rake typeringen en heldere analyses van Toes. Ieder krijgt op zijn eigen manier de spiegel voorgehouden, waarbij de kritische noot richting de eigen achterban zeker niet ontbreekt.

In het onderdeel ‘Tijdloos onderwijs’ schetst de auteur hoe een stevige verworteling in de eigen christelijke identiteit van levens- belang is voor het christelijk onderwijs. In het onderwijs moet het vooral gaan om kennisoverdracht en persoonlijkheidsvorming. Daarbij is het vakmanschap van de onderwijzer van het allergroot- ste belang. In het onderwijs zou er meer aandacht moeten zijn voor langzame processen die wellicht niet meteen meetbaar, maar wel zeer vormend zijn.

Het tweede deel betreft het ‘Tijdbetrokken onderwijs’ en laat zien dat een thema als burgerschap door het christelijk onderwijs serieus genomen moet worden. Te meer ook omdat burgerschap al snel in botsing komt met de vrijheid van onderwijs. Nu de overheid zich steeds nadrukkelijker bemoeit met de inhoud van het onderwijs met betrekking tot burgerschap is het belangrijk dat het christelijk onderwijs een eigen invulling geeft aan de pedagogische opdracht van de school.

De ontwrichtende effecten van de indi- vidualisering op zowel de maatschappij als de school komen aan bod in het derde hoofdstuk. Toes gaat verder in op de bedreiging die de genderideologie vormt voor het christelijk onderwijs. Bovendien bekritiseert hij de te grote aandacht voor rendement en vernieuwing in het onder- wijs.

Ik kan het boek een ieder aanbevelen die het christelijk onderwijs een warm hart toedraagt. Al zou de lezer het niet met alle analyses eens zijn, dan nog is het boek een mooie slijpsteen voor de geest.

dr. E.G. Bosma, Rijssen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Geloof in onderwijs

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's