Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 230

Hoofdstuk 35 – De listen van de satan - 2 (1)

4 minuten leestijd

Maar als ons Evangelie verborgen is, is het verborgen in degenen die verloren zijn, in wie de god dezer wereld de zinnen verblind heeft van degenen die niet geloven, opdat het licht van het heerlijke Evangelie van Christus, Die het Beeld Gods is, hen niet zou bestralen (naar de Engelse vertaling). 2 Korinthe 4:3, 4

We hebben de woorden ontvouwd en de volgende leerstelling beschouwd: Met zijn listen verblindt de satan het verstand van alle ongelovigen opdat ze voor eeuwig verloren zullen gaan.

We hebben al laten zien wat het verblinden van de zinnen is, of het verbergen van het Evangelie voor de zinnen. Ook is aangetoond dat het Evangelie verborgen is, en dat de zinnen van velen eronder verblind worden. U hebt ook gezien welke listen de satan gebruikt om de zinnen der mensen te verblinden, zelfs in het helderste licht van het Evangelie. Er blijft nu nog over dat ik voor u het vreselijke karakter van dit oordeel Gods over de ziel van de mens zal verduidelijken, en daarna zal ik het geheel toepassen.

God legt vele oordelen op aan de ziel en het lichaam van mensen in deze wereld. Niet een ervan is echter zo vreselijk als de geestelijke oordelen dat zijn, die God rechtstreeks aan de ziel oplegt. Onder deze geestelijke oordelen zijn er maar weinige, of is er misschien niet één vreselijker van aard en gevolg als het oordeel van de geestelijke blindheid.

Dat zal blijken als we nadenken over het onderwerp van dit oordeel, en dat is de ziel, met de voornaamste kracht ervan: het vermogen van de geest en van het verstand. De ziel is het allerkostbaarste deel van de mens, en de geest is de voortreffelijkste en edelste kracht van de ziel. De geest is voor de ziel wat het oog is voor het lichaam, het vermogen dat ons leidt. Het lichamelijke oog is een bijzonder, teer en heel kostbaar lichaamsdeel. Als we de waarde van iets willen uitdrukken, zeggen we dat het zo kostbaar is als onze ogen. Als we onze ogen verliezen, is dat een zwaar verlies; we raken daarmee een groot deel van het genoegen van onze ziel kwijt. Toch is zo’n ramp in vergelijking hiermee bij wijze van spreken slechts een kleinigheid.

Als onze lichamelijke ogen verblind zijn, kunnen we de zon niet zien, maar als onze geestelijke ogen verblind zijn, kunnen we God niet zien, en dwalen we op de wegen der zonde (1 Joh. 2:11). De satan leidt ons geblinddoekt naar de hel, net als de Syriërs geleid werden naar Samaria (2 Kon. 6:19, 20). Dan zullen onze ogen worden geopend om onze ellende te zien, net als die van hen, en dan is het te laat: De kaars des lichaams is het oog; indien dan uw oog eenvoudig is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen; maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelf zijn! (Matth. 6:22, 23).

Met het ’oog’ bedoelt de Heere Jezus hier het praktische oordeel, het verstandelijke vermogen, dat de zetel is van de beginselen, de algemene schat aan regels voor de praktijk, waarnaar het leven van de mens wordt gevormd en waardoor hem de weg wordt gewezen. Als dan die kracht van de ziel wordt verduisterd, wat moet die duisternis dan groot zijn! Immers, dan leidt de ene blinde de andere, en zullen beiden in de gracht vallen. Het verblinde oordeel brengt de blinde genegenheden op een dwaalweg, en beide vallen in de hel. O, wat is het droevig als de duivel datgene leidt, waardoor u geleid wordt! Dat hij aan het roer zit en hij u naar de verdoemenis laat koersen! Wanneer dit edele vermogen wordt verblind, wordt de ziel in een heel gevaarlijke richting voortgedreven. Vervolging schijnt hierdoor de ware ijver voor God te zijn. Johannes 16:2: Zij die u vervolgen, zullen menen Gode een dienst te doen. Paulus heeft bij zichzelf ooit waarlijk gedacht dat hij tegen de Naam van Jezus van Nazareth vele wederpartijdige dingen moest doen (Hand. 26:9). Hij dacht dat hij Gode had behaagd toen hij Zijn volk in de gevangenis wierp en het vervolgde, zoals velen dat vandaag de dag ook doen. Het zal maken dat een mens ’gewetensvol’ zondigt, en dat is een heel gevaarlijke manier van zondigen, waar maar moeilijk iets tegen te doen is.

(wordt vervolgd)

© 2008 Den Hertog B.V. Houten. Geschonken genade

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 december 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 230

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 december 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's