De tabernakeldienst (278)
Het zuivere kenmerk van het leven der genade is het groeien en het toenemen in het geloof. Het levende geloof kan vergeleken worden met de knop van een bloem, die door de stralen van de zon langzaam opengaat. Hoe meer Christus, de Zon der gerechtigheid Zijn verwarmende stralen op Zijn volk schijnt, hoe meer de knop van het geloof opengaat. Het levende geloof veroorzaakt levende uitgangen naar Christus, opent de goudmijnen aan genadeweldaden van Christus, en geeft toegang door Christus om in Zijn hof uit Zijn volheid te eten en te drinken (Hoogl. 5:1). Hoe gelukkig voelt u zich als u de zoete gemeenschap met Christus hebt, als uw gedachten gericht zijn op de dingen die boven zijn. Dáár in de hemel, zit God de Vader als een verzoend God op Zijn verheven witte troon, en Christus in het midden van de troon als het verheerlijkte Lam Gods, Dat de zaligheid heeft verdiend door Zijn offerande aan het kruis tot verzoening van uw zonde (1 Joh. 4:10). De verheerlijkte Christus brengt u hier op aarde tot Zijn Vader, zodat u in Hem de Vader ziet (Joh. 14:9). Hoe duidelijk werd dit alles afgebeeld door het gescheurde voorhangsel vóór het heilige der heiligen.
Het onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof en het verzekerde geloof
We maken onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof en het verzekerde geloof. De Kananése vrouw had bijvoorbeeld veel geloof toen zij tot Christus de toevlucht nam en om genezing voor haar kind smeekte. Christus was zeer verrast en riep in verwondering uit: O vrouw, groot is uw geloof; u geschiede gelijk gij wilt. Toch miste zij de geloofsverzekering (Matth. 15:21-29). Daarentegen schreef Paulus aan de verzekerde gelovigen in Éfeze: In Dewelke ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welke gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte, Die het onderpand is van onze erfenis tot de verkregen verlossing tot prijs Zijner heerlijkheid (Ef. 1:13). Allereerst hóórden zij het Woord, daarna gelóófden zij het Woord. Vervolgens werden zij verzegeld of verzekerd door de Heilige Geest van de vergeving van zonde én van de hemelse erfenis. We zien duidelijk het verschil tussen de gelovige Kananése vrouw en de gelovige Efézeren. De Efézeren hadden méér geloofslicht dan de Kananése vrouw. Zo is het ook nu onder Gods volk. We willen u dit nader uitleggen.
We lezen in Jesaja 50:10 dat Christus de vraag stelt: Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN en steune op Zijn God. Het gaat in deze tekst over Gods volk die de Evangelische kenmerken bezitten. Is het op u van toepassing, dat u ’God vreest’, en ’naar de stem Zijns Knecht hoort’, ofwel naar de stem van Christus, de Knecht van Zijn Vader hoort? (Jes. 42:1; 53:11; Zach. 3:8).
Toch zegt Christus van u dat u in ’duisternissen’ wandelt. Bijvoorbeeld de duisternis van gevoel, de duisternis van onbegrepen wegen van Gods voorzienigheid, de duisternis van kennis van de Drie-enige God en de duisternis van geloofsverzekering. Vervolgens zegt Christus: ’U hebt géén licht’. Lees het volgende nu met aandacht. Hebt u dan in het geheel geen licht? Jazeker, maar in de Hebreeuwse taal betekent het woordje ’licht’ méér dan gewoon licht, namelijk: ’Helderheid, glans of schittering (Jes. 4:5; 62:1; Ezech. 10:4; Hab. 3:4). Dus dat u ’geen licht hebt’, betekent dat u wel licht hebt ontvangen, maar het is niet helder, niet stralend, niet glansrijk. U hebt wel licht om iets van God te zien als heilig en rechtvaardig; wel licht om iets van uzelf te zien als zondig en schuldig; wel licht om iets van de zaligheid in Christus te zien. Maar u mist het héldere licht, het licht dat uw schuld is vergeven, dat God uw Vader is om Christus’ wil. Hoeveel jaren kunt u dat heldere licht al missen, zodat u de volgende woorden met Thomas tot Christus niet durft uit te spreken: Mijn Heere en mijn God (Joh. 20:28). Als de Heere u echter belooft om u op Zijn tijd te verlossen, dan kan het niet anders of u hebt geloofszekerheid op dát moment, zoals dit het geval was met de Kananése vrouw tot wie Christus zei dat zij een groot geloof had. Maar u komt er daarna achter dat u het geloofslicht mist om God als úw verzoend God in Christus te noemen. U wandelt in zekere zin nog in duisternissen. Maar wees niet langer moedeloos maar geloof! Hoor, wat Christus er nog meer aan toevoegt om uw geloof te vermeerderen: En steune op zijn God. Christus spreekt tot duisterlingen en bekommerden onder u: ’Hoewel u Mij niet als uw God kent, zeg Ik dat Ik úw God ben, want Ik ken u als de Mijnen en word van de Mijnen gekend (Joh. 10:14). Hoewel u God de Vader niet als uw Vader kunt of durft te noemen, moedig Ik u aan om op uw God en Vader te steunen en op Hem te hopen. Heb Ik u allen wie u ook bent niet de bede geleerd van het allervolmaaktste gebed: Onze Vader, Die in de hemelen zijt? Ik wil u bewust de verzekerde geloofsgenade schenken óf in uw leven, óf kort voor uw sterven. Maar er is niemand onder Mijn schapen die zonder troost sterft.’ Petrus Datheen bevestigt Christus’ woorden zo kernachtig in zijn psalmberijming, zoals in psalm 68:5:
Gij verkwikt Uw volk goedertier,
En maakt dat een iegelijk dier
Daar woont zonder verderven
Uwer kind’ren deelt Gij Uw goed,
In het kruis geeft hun goeden moed,
Zonder troost zij niet sterven.
De taal van de Bijbel contra de taal van modelchristenen
Ieder die bedeeld wordt met het ware geloof wordt met Christus verenigd, en door geloofsoefeningen hebt u gemeenschap met Christus. Niet iedere gelovige heeft dezelfde geloofsmaat. Gods Woord spreekt van een zwak en een sterk geloof, van een klein en een groot geloof, van een toevluchtnemend en een verzekerd geloof. Ieder heeft wel te staan naar vermeerdering van en toename in het geloof om uw roeping en verkiezing vast te maken. De Heere heeft op vele plaatsen in Zijn Woord verklaard dat zonder geloof niemand zalig kan worden (Hebr. 11:6), maar nergens lezen we dat zonder verzekering geen zaligheid is. We lezen wel: ’Tenzij iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien’ (Joh. 3:3), maar nergens lezen we: ’Tenzij iemand verzekerd is, hij kan geen vergeving van zonde hebben’. Verzekering is wel nodig tot vertróósting van een christen, maar niet tot záligheid van een christen. Dit is de taal van Gods Woord! Waarom zijn er dan die het tegendeel beweren en deze taal tegenstaan? We noemen hen model- of systeemchristenen, die vanuit een wettisch beginsel leren dat men bepaalde kenmerken moet kennen in zijn leven om verzekerd te zijn, om uiteindelijk op een hoge tree van de ladder aan genadeweldaden te zijn geklommen.
Onze geliefde leermeester, ds. F. Mallan waarschuwde ons dikwijls tegen deze zogenaamde modelchristenen, en hij dankte de Heere dat Hij hem in zijn jonge jaren eruit verlost had. Zelfs onder Gods volk zijn er die verkeerd beïnvloed worden. Als zij door genade gelovig op Christus mogen zien en vertroost worden, laten zij er terstond op volgen dat zij hiermee God niet kunnen ontmoeten omdat zij de verzekering van hun schuldvergeving missen. Hun taal is contra de Bijbelse taal en komt voort uit een wettisch beginsel en niet uit een ootmoedig hart. U beoefent niet het levende geloof; u onteert God en brengt uzelf in het duister.
Het levende geloof staat lijnrecht tegenover wettische werken vanuit uw werkheilig bestaan. Wettisch werk houdt het voorhangsel of de hemeldeur gesloten. Het levende geloof daarentegen opent het voorhangsel. Christus, Die Zichzelf de Deur noemt is oorzaak dat Zijn volk door Hem ingaat en uitgaat en weide vindt (Joh. 10:9). Alleen door Hem ontvangt u geloofsverzekering als u uw zwarte zondaarshanden op Christus, het bloedrode Offerlam legt. Waak voor uw werkheilig bestaan, want niet uw wettische dode werken, maar het levende geloof brengt u bij God in Christus! Och Heere, dat allen die nog zonder Christus leven heilig jaloers worden en dat al Gods volk levende geloofsoefeningen ontvangen tot hun verzekering!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's