Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gekleed en wel … (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gekleed en wel … (5)

4 minuten leestijd

Voordat we in dit laatste artikel enkele basisprincipes bij het kiezen van kleding geven, vatten we de vorige artikelen samen.

Kleding dragen is een teken van schande en tegelijkertijd een voorrecht dat ons nog is gegeven.

Degene die het onderscheid in kleding wegneemt is den HEERE uw God een gruwel.

Door het onderscheid tussen man en vrouw te laten verdwijnen of te verdoezelen wordt de scheppingsorde en het natuurlijke en cultuurgebonden onderscheid aangetast. Door het niet onderscheiden in kleding wordt geen duidelijk signaal afgegeven tegen het allesverwoestende gelijkheidsdenken en tegen de transgenderontwikkelingen.

Basisprincipes in de keuze van kleding

We hebben ons tot nu toe vooral gericht op het onderscheid in kleding tussen man en vrouw. In het noemen van de basisprincipes bij het kiezen van kleding zullen we het iets breder trekken, namelijk ook in het kijken naar wat nodig is om goed gekleed te gaan. Gekleed en wel …

Vooraf nog het volgende. Het is niet voldoende als alléén in haardracht, alléén in houding of alléén in kleding te zien is tot welk geslacht we behoren. Dan gaan we wel heel selectief aan het werk. We zijn jongen of meisje, man of vrouw in het geheel van ons doen en laten!

Fatsoen

We leven in een maatschappij die erg gericht is op het opwekken en vervullen van seksuele behoeften. Kleding draagt daar in niet geringe mate aan bij. Dat gebeurt op twee manieren.

(1) De gedragen kleding onthult in plaats van verhult. Onthullende minirokjes en shirts die meer laten zien dan nodig is, gaan tegen de betamelijkheid (het fatsoen) in en laten zien dat er geen besef is van het feit dat kleding het gevolg is van de zondeval.

(2) Ook denken we er daarbij aan dat de kleding niet zodanig moet zijn dat de (vooral vrouwelijke) lichaamsvorm versterkt moet worden. Het is vooral het punt van fatsoen dat het bestuur van een reformatorische school voor voortgezet onderwijs aan de ouders deed schrijven: ‘We worden verlegen als we horen dat er jongeren zijn teruggestuurd van een stageadres omdat de kleding niet verhult maar te veel onthult. Het is niet fijn om van niet-christelijke bezoekers of van buitenlandse scholen waarmee we zouden willen samenwerken, vragen te krijgen over de manier van kleden van een aanzienlijk deel van onze leerlingen. Soms leidt dat tot een blokkade voor verder gesprek.’ Probeer daarom ook door de ogen van anderen naar jezelf te kijken.

Eenvoud

Naast fatsoen is ook eenvoud (soberheid, matigheid) een basisprincipe. Dat betekent niet dat iemand met een goed salaris zich moet kleden in goedkope, snel versleten kleding. Met eenvoud bedoelen we echter dat het niet nodig is kleding te dragen om daarmee te pronken of te laten zien dat we een goed gevulde bankrekening hebben. Hoogmoed in kleding is een zonde die in de Bijbel regelmatig sterk bestraft wordt.

Herkenbaar

Jongens en mannen dragen geen rok, meisjes en vrouwen dragen geen broek. Daarmee geven we een heldere boodschap af. Dat kan tot een gesprek leiden over de betekenis van de Bijbel voor ons leven over wat ons drijft. De wereld durft wel voor haar principes uit te komen … Tussen wel of geen rok en wel of geen broek bestaan ‘overgangsvormen’. Te denken valt aan de legging. Met het dragen van overgangsvormen wordt afgeweken van het principe van herkenbaarheid en duidelijkheid. Dat geeft verwarring onderling en komt naar de buitenwacht halfslachtig over.

Uiteraard vinden er veranderingen in de cultuur plaats (denk aan het in de Bijbeltijd gedragen lange kleed, de rok voor jongetjes zoals in vroegere tijden en de Schotse rok), maar wij hoeven niet degenen te zijn die de cultuur veranderen of voorop lopen in het veranderen van (kleding) gewoontes.

Kortom: laten we elkaar oproepen om onszelf, staande bij de kledingkast, af te vragen wat we dragen en uitdragen: is mijn kleding fatsoenlijk, eenvoudig en herkenbaar?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Gekleed en wel … (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's