Project N215 begint volgend jaar bij Nieuwe-Tonge
Sommelsdijk
Zo’n 130 mensen zijn in De Staver aanwezig op de informatieavond over de plannen rondom de N215. Die werd afgelopen donderdagavond gehouden in De Staver, waarvoor inwoners en bedrijven vanuit de omgeving waren uitgenodigd. Vanuit de provincie zijn onder andere projectleider Eric Bos, omgevingsmanager Sander Boele en gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) aanwezig. Mensen zijn erg geïnteresseerd in de plannen en de sfeer is constructief-kritisch.
De grootse plannen voor de N215 Dirksland-Oude-Tonge zijn inmiddels al een tijdje bekend. Meest ingrijpend zijn de aanleg van een turborotonde inclusief fietstunnel bij Middelharnis, de aanleg van een rotonde en fietstunnel bij bedrijventerrein De Tram in Nieuwe-Tonge en het realiseren van een ongelijkvloerse kruising bij de Oudelandsedijk. Ook krijgt Nieuwe-Tonge een extra ontsluitingsweg vanaf de Oudelandsedijk, wordt de Molendijk net als veel andere zijwegen afgesloten van de N215 en komt er bij de kruising N215-Vroonweg een linksafvak. Maar intussen zijn er ook een aantal zaken veranderd en rijzen er vragen bij de betaalbaarheid van het project.
Collectebus
Sinds de laatste keer dat in deze krant over bovenstaande plannen gepubliceerd is, zijn er een aantal zaken veranderd. Zo heeft heel Nederland te maken met inflatie, waardoor er nu onvoldoende budget is om het hele project uit te voeren. Diverse provinciale projecten zijn om die reden al stopgezet. Gedeputeerde Zevenbergen: “Maar vanwege de urgentie wilden we dat bij de N215 niet laten gebeuren. Zeker niet bij Nieuwe-Tonge, dat heeft echt prioriteit.” Daarom krijgen de plannen bij Nieuwe-Tonge voorrang boven de turborotonde bij Middelharnis. “Dat wil echter niet zeggen dat die turborotonde er niet komt”, benadrukt de gedeputeerde. “Het doel is nog steeds om alles te realiseren, waarbij we beginnen met het Nieuwe-Tongse deel. Als dat deel gerealiseerd wordt, kunnen we intussen met de collectebus rondgaan om voldoende middelen te krijgen om het hele plan ten uitvoer te brengen.”
De volgorde van de werkzaamheden is vastgelegd door de Provincie Zuid-Holland. De eerste fase is de ongelijkvloerse kruising bij de Oudelandsedijk, de rotonde bij De Tram en de ontsluiting van de Oudelandsedijk op de Hertog Jan van Beijerenlaan (allemaal bij Nieuwe-Tonge). Fase twee is de kruising Molendijk, waar een fietstunnel en een keerlus komen. Tenslotte bestaat fase drie uit de turborotonde bij Middelharnis, al is de realisatie daarvan dus nog een vraagteken.
Hinderbeperking
In maart dit jaar zijn delen van het Nieuwe-Tongse bos gekapt om ruimte te maken voor de nieuwe ontsluitingsweg. Komend najaar worden de kabels en leidingen rondom de N215 waar nodig verlegd. “Om u een idee te geven wat dat inhoudt: er lopen zo’n 500 kabels en leidingen in het gebied.” Ook worden er allerlei aanvullende onderzoeken gedaan. De aanbestedingsprocedure voor het project is begonnen op 17 maart dit jaar. De eerste selectie is gemaakt. Er zijn nu nog vijf aannemers in de race, uiteindelijk moet er in maart 2023 één aannemer de opdracht gegund worden. “De keuze voor een aannemer maken we op basis van kwaliteit, prijs en mogelijkheden tot hinderbeperking.” De werkzaamheden moeten in 2023 beginnen, waarbij het de bedoeling is dat in 2026 alle plannen gerealiseerd zijn. De doorgaande weg moet zoveel mogelijk open blijven voor verkeer.
Na de uitleg van de plannen en planning is er nog even tijd voor plenaire vragen. Iemand wil weten hoe het met de bushaltes rondom de N215 zit. Een ander vraagt hoe het staat met de grondverwerving. Bij zowel Nieuwe-Tonge als Middelharnis zijn vrijwel alle gronden inmiddels in bezit van de provincie. Een derde maakt zich ernstig zorgen over de toename van vrachtwagens en landbouwvoertuigen die over de parallelweg – tussen de fietsers – gaan rijden. “Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.”
Prioriteiten
Daarna is er nog ruimte tijd om vragen te stellen bij de verschillende informatietafels. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Hoe zit het met omleidingen van autoverkeer? Hoe worden sluiproutes door de polder voorkomen? Ook het vervoer van gevaarlijke stoffen komt voorbij. Een ondernemer uit Middelharnis is bezorgd over de onzekerheid rondom de turborotonde bij Middelharnis, waar al zijn bevoorrading en personeel voorbijkomt.
Een vrouw uit Sommelsdijk vraagt zich af of het oversteekpunt bij de Graka niet onder handen genomen kan worden. “Als het druk is en je moet daar oversteken, geeft dat mij behoorlijk veel stress.” Zij krijgt te horen dat de ‘oversteekterpen’ daar verlaagd zullen worden, om betere zichtlijnen te kregen. Verder zijn er geen plannen rondom de oversteekplaats. “Maar we moeten nu eenmaal prioriteiten stellen, we kunnen niet alles tegelijk.” Daar heeft de vrouw begrip voor. Sowieso valt op hoe kritisch maar constructief de aanwezigen meedenken met de plannen. Soms komen bewoners met ideeën of knelpunten waar vanuit de provincie nog niet direct aan gedacht is. Een bezoekster vat de sfeer aan het eind van haar bezoek mooi samen: “Ze zijn er al dertig jaar mee bezig, laten we hopen dat het gauw begint.”
Goede opkomst
Sander Boele blikt namens de Provincie Zuid-Holland voor deze krant terug op de avond. “Wij kijken met een goed gevoel terug op de informatiebijeenkomst. Er was sprake van een goede opkomst, waarbij we veel vragen van geïnteresseerden hebben kunnen beantwoorden. Het was ook mooi dat gedeputeerde Frederik Zevenbergen (provincie Zuid-Holland) en wethouder Henk van Putten (gemeente Goeree-Overflakkee) aanwezig konden zijn om met de omwonenden contact te hebben over dit belangrijke project.”
“Het viel op dat men blij was met de toelichting op de plannen. Er waren al eerder signalen dat men in de regio behoefte heeft aan de realisatie van de plannen op de N215 – die gericht zijn op de verbetering van de verkeersveiligheid – en dat bleek ook weer tijdens de bijeenkomst. Het is dus goed dat de aanbesteding van het project gestart is.’’ Gevraagd naar het nieuwe kostenplaatje van het project, antwoordt Boele dat hij dit nog niet kan zeggen. “Omdat de aanbesteding loopt, kan deze vraag niet worden beantwoord.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's