Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nog vragen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nog vragen?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Beste Terdege, Ik ben een hauoleerlinge, en wil vragen wat u van de uitgaansavonden vindt die veel op zaterdagavondgehouden worden. Volgens mij kun je deze avonden niet reformatorisch noemen. Of toch wel?

Als ik het goed proef dan leg jij in je brief niet een vraag voor omdat je er voor je zelf niet uitkomt, maar meer omdat je een bevestiging zoekt van je eigen mening. Prima! Voor mij komt dat trouwens heel goed uit, want ik weet niet wat ik antwoorden moet. Ik ben zelf nog nooit op dit soort avonden geweest. Daar was ook geen aanleiding toe, omdat èn in mijn vorige gemeente èn in Soest er op zaterdagavond voor de jeugd van 16 jaar en ouder een jeugdvereniging is. Als ik hiermee in de gemeente te maken zou krijgen, dan zou ik in de kerkeraad voorstellen om samen met de jeugdouderling en de jeugddiaken als predikant eens zo' n avond te gaan bezoeken. Het is immers niet goed om alles wat we vroeger niet kenden per definitie te veroordelen. Anderzijds is het net zo gevaarlijk om alles wat zich als christelijk aandient voor zoete koekte slikken. In dit geval zou ik echt zelf de sfeer willen proeven en inschatten. En dat met een positieve instelling, namelijk om, wanneer het niet helemaal zou zijn zoals wij graag zouden willen, te onderzoeken in hoeverre wij als kerk, zo mogelijk in contact met andere gemeenten, een zodanige bijdrage zouden kunnen leveren dat er een positieve wending tot stand zou kunnen komen. Hierbij denk ik dan aan een voorbereidings- en ondersteuningscommissie vanuit de verschillende kerkeraden in de regio, maar ook aan een beurtelings aanwezig zijn van (jeugd)ouderlingen uit de omgeving waaruit de jongeren komen.

Praktijk is anders
Als ik —even los van concrete praktijkgevallen— het probleem eerlijk probeer te analyseren, dan moeten wij heel reëel zeggen dat je er als kerk niet bent met nuchter vast te stellen dat de jeugd in de gezinnen hoort. De praktijk is zo vaak anders! En daar komt dan ook nog eens bij dat er zo veel streekgewoonten zijn die van omgeving tot omgeving verschillen. Er zijn kerkelijk gerenommeerde dorpen waar vele jongeren op zaterdagavond naar een naburige plaats vertrekken om aldaar de disco of de bioscoop te bezoeken. Dat loopt dwars door heel de gereformeerde gezindte heen. Als kerkeraad hebben we dan de taak de vraag te stellen; ,,Hoe komt dat?" en ook:,, Wat doen wijeraan?" In sommige streken wordt bij voorbeeld van getrouwde kinderen verwacht dat zij op zaterdagavond '' naar huis gaan". Zo lang vader en moeder leven zal dit in ere gehouden worden. Wie met deze sociale gewoonte breekt wordt geacht te zondigen tegen het vijfde gebod. Dat men tegen dat gebod zondigt door die regel juist vast te houden is nog nooit bedacht. Want was is het gevolg hiervan? Dat de (klein)kinderen op zaterdagavond hun eigen vertier moeten zoeken. En dat wordt helemaal niet als vreemd ervaren. Zo gaat het al van geslacht op geslacht. Wel, in zo'n omgeving zou ik het hypocriet (schijnheilig) vinden om te protesteren tegen de uitgaansavonden waar jij over schrijft zonder als gezin en als kerk voor een deugdelijk alternatief te zorgen. Het is namelijk een groot verschil of je kinderen weglokt uit de gezinnen of dat je kinderen "zonder gezin", die anders naar een café zouden gaan, probeert op te vangen.

Ontspannend
Als we zeker weten dat in onze gemeente de kinderen op zaterdagavond met een mooi boek thuis zitten en er in de gezinnen gezellig spelletjes gedaan worden, dan moeten wij niets op touw zetten. Maar als we weten dat de zaterdagavond wèl een o probleem is, dan moeten wij proberen te zorgen voor een goed alternatief met een verantwoord programma. Daar mag na een werkweek of een week van blokken voor repetities en s. o.' s ook best een ontspannend element in zitten. Maar hierbij denk ik dan wel aan een deugdelijk alternatief en niet aan een flauwe imitatie van wereldse vermakelijkheden. Bovendien is het een goede zaak dat jongeren in een verantwoorde omgeving leuk met elkaar leren omgaan en ook leren met elkaar een goed gesprek te voeren. Wat dat betreft kan een kerkelijke jeugdvereniging op de zaterdagavond een zegen zijn.

Friteuse aan?
En dan trek ik de zaak maar gelijk door naar de ouders: hoe zijn wij? Kunnen onze kinderen gemakkelijk vrienden en vriendinnen mee naar huis nemen? Voelen die zich bij ons thuis? „Kan erook wat bij ons thuis?" Kan de club na afloop beurtelings dan bij de een en dan bij de ander neerstrijken? Gaat de frituurpan dan wel eens aan? (Met excuus aan degenen die zeer consequent letten op calorieën en gezond eten.) Is er oprechte belangstelling die dejongeren uitnodigt nog even los te komen? Je ziet dat ik niet zomaar ergens tegen of voor ben. De ware christen is ergens tegen omdat hij/zij tegelijk ergens voor is, nl. voor het positieve van het Koninkrijk Gods. Wel, ik hoop datje hier iets mee kunt en dat het tegelijk vele anderen, onder wie kerkeraadsleden en ouders, tot nadenken stemt.

Ik ben een meisje uan dertien jaar en ik zit in de eerste klas van de Mavo. Op de nieuwe school heb ik een vriendin gekregen die over alles "anders denkt". Maar daarom zou ik haar niet in de steek willen laten. Ze vraagt bijv.: Waarom mag je geen make-up? Waarom mag je niet dansen?, enz. Ik weet best wel dat het niet mag, maar wat moetje nu tegen haarzeggen? Ik hoop dat u biereen antwoord op weet!
Bettie

Jouw vriendin is niet minder omdat zij anders is. Daarom hoefje haar niet te minachten. De Heere Jezus heeft mensen die anders dachten ook niet links laten liggen. Met wie ging Hij om? Met Samaritanen. Je moet natuuriijk wel oppassen datje de onchristelijke gewoonten van je vriendin niet overneemt. Bid daarom voortdurend tot de Heere of Hij jou vasthoudt aan Zijn Woord. En of Hij ook jouw vriendin tot bekering brengt. Hoe moetje nu duidelijk maken waarom bepaalde dingen niet mogen? Het woordje'' mogen'' is een heel verkeerd woord. Waarom? In de eerste plaats is dit een verkeerd woord omdat het de indruk zou kunnen wekken dat het christendom alleen maar bestaat in bepaalde uitwendige vormen en gewoonten. Als dat alles zou zijn, kun je net zo goed geen christen zijn!

Bekering
De kern van het christelijk geloof is de persoonlijke verhouding met de Heere. Zoals wij geboren zijn, kennen wij God niet. De Bijbel noemt dat geestelijk dood. Wij hebben de zonde lief. Jij ook? Wij voelen ons best wel thuis in deze wereld. Jij ook? Een echte christen is niet iemand die alleen maar bepaalde goede gewoonten heeft. Een echte christen is iemand die tot bekering gekomen is. Wat is dat? Bekering wil zeggen dat we afgekeerd worden van de wereld van de zonde. We krijgen schuldbesef omdat de Heere beledigd wordt door ons vergeten van Hem ( dat is zonde!). We krijgen berouw over al de tijd dat we zonder de Heere leefden. En we krijgen ook geloof in de Heere Jezus. We gaan Hem geestelijk kennen en vertrouwen. Probeer dat in de eerste plaats duidelijk te maken aan je vriendin. Beste Bettie, hoe zul jij dat aan een ander duidelijk maken als je zelf de Heere niet kent? Zoek Hem dan!... Ofkenjede Heere wel?

Make-up
In de tweede plaats is het woordje "mogen" zo'n verkeerd woord, omdat het de indruk zou kunnen wekken dat een christen met een lang gezicht een christelijk leven leeft. En dat is echt niet zo! Een christen vindt het helemaal niet nodig om zich te schminken, omdat de Heere ons zo mooi geschapen heeft. Als we make-up gebruiken, zeggen we eigenlijk: Heere, U hebt ons niet goed geschapen. Voel je hoe de Heere hierdoor bedroefd wordt? Omdat make-up helemaal niet natuurlijk is, is het ook helemaal niet mooi. Je kent de geschiedenis van Esther in de Bijbel. Al die meisjes pronkten zichzelf ontzaglijk op om maar mooi te zijn in de ogen van Ahasveros. Esther was eenvoudig. En dat is de ware schoonheid. Zij werd koningin!

Dansen
Hoe moeten we denken over dansen? In de Bijbel komen we ook het dansen tegen (Richt. 21:21, ISam. 30:16). Het is echter duidelijk dat dat op geen enkele wijze te vergelijken is met het dansen in onze tijd. Het moderne dansen gebeurt in een Godloze sfeer. De muziek wekt allerlei onzedelijke gedachten en verlangens op. Niet zelden leidt een danspartij tot andere zonden. Heel duidelijk is dat in het voorbeeld van de dochter van Herodes. Uiteindelijk leidt deze danspartij tot de dood van Johannes de Doper. Je kunt dat lezen in Matth. 14; 1-12. Jeschrijftinje brief "enz." Hoe te denken over zoveel andere dingen? Een duidelijk christelijk uitgangspunt is om zover mogelijk bij de zonde vandaan te blijven (vergelijk Jak. 1:27b). Dat is dus heel anders dan denken: Hoever kan ik nog net meedoen en meegaan? En denk ook altijd: Kan ik op deze plaats God ontmoeten? Gods zegen!

Bethesdahomes
We hebben inmiddels ook een lijst met zogenaamde Bethesdahomes, bejaardentehuizen van de Strict Baptists in Zuid-Engeland. In leer en levensstijl hebben deze baptisten heel veel gemeen met onze gezindte. Je bent daar intern. Schrijf gerust zelf om nadere informatie. Goed voor je Engels! In het Croydon Bethesda-home (nabij Londen) worden momenteel "care assistants" gevraagd.
Adressen Bethesda-homes:
Brighton & Hove: 5 Hove Park Gardens, Old Shoreham Road, Hove, Sussex BN3 6HN. Tel. 0273 735735.
Croydon: 23 Melville Avenue, Croydon, Surrey CR2 7HZ. Tel. 081-6817135.
Harpenden: 201 Luton Road, Harpenden, Herts. AL5 3DD. Tel. 0582-761359. Haydock: 372 Clipsley Lane, Haydock, St. Helens, Merseyside WAllOSL. Tel. 074428477.
Studley: Church Road, Derry HilI,Calne,WiIts.SN119NN. Tel. 0249-816666. Tunbridge Wells: 37 Broadwater Down, Tunbridge Wells, KentTN25NU. Tel. 098226703.

Bureau Exis
Als reactie op onze oproep ontvingen we ook informatie van Exis'', een bureau dat bemiddelt voor au-pairs. Je kunt naar Europa (minimaal zes, liefst tien maanden) of Amerika (een jaar). Er zitten altijd wel enkele Nederlandse au-pairs in de buurt waar jij komt. Exis is geen christelijk bureau, maar zoekt wel goed uit welk gezin bij jou past. Je zou kunnen vragen om een christelijk gezin waar je in elk geval 's zondags vrij bent. Informatie: Exis-Au Pair, Amsterdam, tel. 020 - 6 264 374 (mat/mvr. van 10.00 tot 12.00 uuren di. t/m do. ook van 14.00 tot 16.00 uur bereikbaar).

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 april 1991

Terdege | 72 Pagina's

Nog vragen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 april 1991

Terdege | 72 Pagina's