Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Begrotingsbehandeling

Rede van ds. Abma

De experimenten

Wij hebben wel begrip voor verschillende experimenten, maar aan de andere kant moeten beproefde vormen van onderwijs toch ook niet op zij worden gezet. Ik denk aan de bezorgdheid die leeft bij voorstanders van zelfstandige gymnasia. Ik kan mij indenken dat voor bepaalde typen leerlingen, die verdwalen in de grote mammoet-scholen, juist deze vorm van onderwijs zeer gewenst is, een intieme sfeer en een team leraren dat de leerlingen gedurende de gehele schoolcarrière begeleidt. Met bepaalde reserves achten ook wij een experiment met de middenschool niet ongewenst, vooral omdat de brugklas ook zijn bezwaren oproept.

Als men een experiment start, kan men twee uitgangspunten hebben. Men kan in hel stadium verkeren, dat men echt nog eens wil proberen, welke mogelijkheden een bepaald project biedt. Ook kan men al in meer of mindere mate overtuigd zijn van de urgentie. Dan is het experiment meer een kwestie van de wijze waarop het moet worden gedaan. Als het laatste het geval is, dan zal het wel van belang zijn, dat men tegelijk de opleiding van de leerkrachten in de studie betrekt, omdat voor zo'n middenschool speciaal gekwalificeerde onderwijskrachten nodig zijn. Misschien is ook wel actueel met het oog op de selectie, die op zo'n school nodig is, dat bekwame en ervaren docenten worden ingezet, misschien wel waar nodig van de eerste of tweede graad. In dat geval mag de salariëring geen bezwaar vormen.

Taakverlichting hoofden van scholen; schippersinternaten; functies van het dienstpersoneel

De taakverlichting van hoofden van scholen, met waardering voor de tegemoetkoming, die reeds is bereikt, moet een aanhoudende zorg blijven. Ik vind overigens dit woord wel misleidend. Ik zou liever willen spreken van een doelmatiger taakvervulling voor de hoofden van scholen.

Ik wil nog noemen de schippersinternaten, te meer ook daar er weer een leerplichtverlenging in uitzicht is gesteld.

Over de salariëring van het personeel is al gesproken. Deze mag ook de aandacht houden.

Ten slotte wil ik nog iets zeggen over het punt van de herwaardering van de functies van het dienstpersoneel. Ik denk in het bijzonder aan de schoolconciërge, wie in de gewijzigde situatie vaak een heel andere taak is opgedragen.

Tot slot willen wij onze waardering uitspreken voor de inzet van de bewindslieden op dit departement, dat zo'n omvangrijk gebied bestrijkt.

De subsidering van de internaten voor schipperskinderen

Mijnheer de voorzitter! Door de heren Diepenhorst en Abma zijn vragen gesteld over de subsidiëring van de internaten voor schipperskinderen. Ik wil er gaarne aan herinneren, dat eergisteren bij de Kamer een nota van wijzigingen op de begroting is ingediend, die een verhoging van de post voor de uitvoering van de subsidieregeling voor schoolgaande kinderen van binnenschippers en kermisexploitanten behelst. De ontwerpsubsidieregeling is onlangs in nauw overleg met het overlegorgaan van de binnenschippers voltooid. Naar ik hoop, zal zij zeer binnenkort kunnen worden vastgesteld.

De kleine gymnasia

De belangstelling voor de gymnasiale opleiding als zodanig neemt in ons land bepaald niet af. Het aantal gesubsidieerde gymnasiale afdelingen, gymnasiale opleidingen in het algemeen, is via het jongste scholenplan weer met enkele vergroot. Het aantal categoriale zelfstandige gymnasia is inderdaad in de afgelopen jaren te­ ruggelopen. In een aantal gevallen heeft het bevoegd gezag van een zelf, standig gymnasium besloten, de school samen te voegen met een athe. neum ter vorming van een lyceum. Dit is veelal gebeurd omdat het bevoegd gezag tot de conclusie was gekomen, dat men op een klein, zelfstandig gymnasium de leerlingen minder keuze kan bieden — met name niet alle examenvakken kan laten volgen — dan wanneer het gymnasium met het atheneum een lyceum vormt. Het is in ons nieuwe onderwijsbestel onvermijdelijk, dat een aantal kleine en zeer kleine scholen moet worden opgeheven. Dit geldt niet speciaal voor de gymnasia. Het geldt ook voor de mavo-scholen en andere typen van onderwijs. Een zelfstandig gymnasium als zodanig mag van mij rustig blijven voortbestaan, mits daarnaast maar even vrij alle mogelijke andere vormen van vwo kunnen bestaan en mits ook de onderlinge aansluiting — dat vind ik een belangrijk punt — verzekerd is voor die leerlingen, die na de eerste klas en eventueel zelfs ook na de tweede of de derde klas zouden willen veranderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 1971

De Banier | 12 Pagina's

ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 1971

De Banier | 12 Pagina's