Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijf vragen aan catechisanten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijf vragen aan catechisanten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Welk boekje of methode gebruiken jTjIlie tijdens de catechisatielessen?
2. Krijgen j u l l ie ruimte om (kritische) vragen te stellen?
3. Worden er vanuit de catechisatielessen wa t jullie betreft voldoende lijnen getrokken naar deze tijd? Of staan de lessen voor j u l l ie gevoel ver van de dagelijkse werkelijkheid af?
4. Hoe zouden j u l l ie het catechisatie-uur graag (anders) ingevuld zien?
5. Er zijn predikanten die bepaalde gedeelten die niet door de catechisanten z i jn geleerd vijf keer over laten schrijven, ook al zijn de desbetreffende jongeren boven de 18 jaar. Wat vinden jullie daarvan? Moeten j u l l ie sowieso sommige zaken uit het hoofd leren?

Peter van Ouwendorp (20)
1
. Als boekje gebruiken wij "Voorbeeld der Goddelijke Waarheden", van Hellenbroek (met volledige bijbelteksten).
2. Ja, voordat met de eigenlijke uitleg van de les begonnen wordt en aan het einde van de les wordt expliciet de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen. Het maakt op dat moment niet uit of dat in verband met de les is of over een ander onderwerp.
3. Elspeet hebben we twee predikanten: Ds. De Vries en ds. Stelwagen. De een trekt regelmatig lijnen van de stof door naar deze tijd. Hij vindt datje goed moet weten hoe je moet antwoorden op vragen van andersdenkenden. Ook hoe je anderen moet proberen over te halen tot het christelijk geloof vindt hij belangrijk. De ander heeft dat minder. Hij behandelt meer de les en de toepassing voor het geestelijk leven daarin. Hij heeft het weinig over het overbrengen van de leer naar anderen toe. Anderzijds betekent dit wel datje een gedegen uitleg krijgt van het te behandelen onderwerp.
4. Zoals het bij ons nu gaat, vind ik het heel mooi. Om het jaar een andere dominee, dat kunnen anderen natuurlijk niet zeggen. Zo komen verschillende aspecten van het leven en de leer van christenen aan bod. Verder vind ik het wel jammer dat bepaalde stof soms herhaaldelijk terugkomt. Vaak hoor je met enige tussenpozen hetzelfde, terwijl er ook andere belangrijke zaken zijn om te behandelen. Misschien ervaren anderen dat echter anders.
5. Het overschrijven van niet geleerde gedeeltes heeft volgens mij weinig nut. Ik denk datje er een soort weerzin mee opwekt. Catechisanten gaan denken dat ze op school zitten. Voor jonge catechisanten kan het nog wel eens nuttig zijn om gedeelten over te laten schrijven, maar voor oudere catechisanten vind ik het niet nodig. Het helpt ook niet. Jongeren van die leeftijd willen toch hun eigen gang gaan. En als ze daarin gehinderd worden, dan roept dat heel veel aversie en onverschilligheid op.

Lize de Weerd, Chirstelijk gereformeerd in Sliedrecht
1. e gebruiken het boekje over de gereformeerde geloofsleer Vast & Zeker, samengesteld door de studiekring van christelijke gereformeerde predikanten "Calvijn".
2. Ja, de dominee vraagt regelmatig of er nog vragen zijn. Daarbij horen ook kritische vragen. Hij lanceert soms stellingen waarop wij dan kritisch mogen reageren.
3. Bij ons op catechisatie worden regelmatig lijnen getrokken naar deze tijd. Lesstof wordt uitgelegd met praktische voorbeelden. Dat geeft stof tot nadenken en als het goed is, drijft je dat uit tot persoonlijk gebed en omgang met de Heere. De vragen uit het boekje kunnen een opzet vormen voor een discussie en kunnen je aanzetten tot nadenken. Zo hebben we over de oorlog in Irak gepraat. Wat is de visie van de Bijbel op oorlog en op het goed en het kwaad in de wereld? Wat zegt de Bijbel over vergelding? Die onderwerpen staan erg dicht bij de dagelijkse werkelijkheid.
4. Het is nooit in me opgekomen dat ik het lesuurtje graag anders ingevuld zou willen zien.
5. Bij ons wordt niet overhoord. Wel krijgen we de opdracht mee naar huis om alles wat we gehoord hebben te overdenken. Als een dominee sancties oplegt, werkt dat volgens mij averechts. Een open gesprek tussen de predikant en de leerling zou beter zijn, omdat de predikant dan beter kan achterhalen wat de drijfveer van een jongen of meisje is om de vragen niet te leren.

Jan Groothedde (19) en Arjanne Davidse (19), Ger. gemeente in Groningen
1. HKvij zijn vorig seizoen begonnen met het boekje: "Wij belijden" met als ondertitel "De Nederlandse Geloofsbelijdenis toegelicht". Schrijvers van het boek zijn ds. H. Veldhuizen en drs. R. H. Kieskamp. Dit seizoen hebben we het boekje doorgewerkt. Op dit moment zijn we bezig met het boek "Bekering, ook voor jou", geschreven door ds. C.G. Vreugdenhil.
2. Ja. Kritische vragen zijn altijd welkom. Persoonlijke en algemene vragen probeert de dominee altijd vanuit de Bijbel te beantwoorden. Voordat de dominee de catechisatieles begint, vraagt hij altijd eerst of er vragen over de behandelde stof zijn. De vragen gaan altijd voor het behandelen van de lesstof.
3. C>e dominee probeert de lesstof zoveel mogelijk eigentijds te maken. Tijdens de behandeling van de Nederlandse Geloofsbelijdenis kwam bijvoorbeeld de regering van nu veel aan de orde. We hebben het gehad over het bouwen van moskeeën, over Balkenende en over andere actuele onderwerpen. Dit is erg interessant voor ons als jeugd. Je bent dan in staat op school en/of op de werkvloer je mening te onderbouwen. Ook probeert de dominee de lessen van de oudvaders (denk aan Brakel) eigentijds te maken.
4. Op catechisatie behandelen we de vragen die aan het eind van het hoofdstuk zijn opgenomen. We vinden het jammer dat op catechisatie alleen de mensen aan het woord zijn die dat 'durven'. Misschien is het verstandig om de vragen ook te laten maken en op te schrijven. De dominee kan dan ook jongeren die niet 'durven', vragen wat ze hebben opgeschreven. Ze zijn er dan gelijk bij betrokken. Je bent immers op catechisatie om wat te leren. Verder vinden we de indeling van het uurtje goed.
5. Wanneer de predikant de geleerde lesstof over laat schrijven, dan lijkt het wel erg veel op strafwerk en dat komt de sfeer niet ten goede. Onze dominee geeft de verantwoordelijkheid aan de catechisant. Hij zegt er wel wat van als het gemaakte/geleerde werk niet in orde is. De 18-i-groep hoeft niets uit het hoofd te leren. Wel wordt gecontroleerd of je het geleerde (uit de vorige les) hebt begrepen. Bepaalde termen of uitdrukkingen die je moet weten, worden nagevraagd.

--------------------------------------------------------------------------------------------

De klok is weer ingesteld op de zomertijd en het kerkelijke winterwerk is zo goed als afgesloten. Op de valreep het laatste deel  van een tweeeluik over hoe jongeren over de catechisatielessen denken. Voor de ene dominee biedt de serie over catechisatie wellicht nieuwe gezichtspunten, voor de andere is het mogelijk aleen maar een bevestiging van wat hij al wist. Datzelfde gelt voor de catechisanten. Kortom: Lees zelf maar! niet mee eens? Mail gerust of schrijf een briefje...

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 april 2003

Terdege | 108 Pagina's

Vijf vragen aan catechisanten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 april 2003

Terdege | 108 Pagina's