Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleuters in de jungle

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleuters in de jungle

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelverhaal, werken, eten en drinken, in de kring, buitenspelen en naar huis. Dat is vandaag het ochtendprogramma in groep 2 van de Oranje Nassauschool in Veen. Henriëtte Koelewijn (13) zat vorig jaar in groep acht van deze school. Vandaag is ze een ochtend terug. Niet als leerling maar als aspirant kleuterjuf.

Henriëtte is de oudste in een gezin met negen kinderen. Vier zusjes en een broertje zitten op de basisschool. Drie zusjes zijn nog thuis. Genoeg kinderen om schooltje mee te spelen. „We hebben thuis een krijtbord. Dat gebruik ik altijd als schoolbord!
Net na het bijbelverhaal stapt Henriëtte het klaslokaal van groep 2 binnen. Het is tijd voor ochtendgymnastiek. Staand zingen de kinderen het liedje over Ko uit de knopjesfabriek. De baas vraagt hem telkens of hij het druk heeft, en Ko zegt elke keer nee. Dus krijgt Ko een extra opdracht. Op het laatst gebruiken de kinderen hun beide handen en benen. Dan komt de baas weer langs. Ko, heb jij het druk? En Ko zegt: jaaaaaaaa! Lachend en buiten adem zakken de kinderen op hun stoeltjes. „Zo meteen gaan we werken, zegt juf Grünbauer. „Wie weet waarover we aan het werken zijn? Vingers vliegen de lucht in. Over de jungle. Want over een paar weken is het projectweek. Dan komen de vaders en moeders naar school om alles te bekijken. Elke klas werkt met een andere kleur. Groep 2 koos voor de kleur groen. Met als thema de jungle. Vandaag gaan ze weer verder met het knippen van blaadjes en het verven van boomstammen. De nieuwe juf helpt de kleuters bij het omdoen van een verfschort. Fluisterend gaat iedereen aan het werk. Fluisterend? Ja, want het licht voor in de klas is veranderd van groen naar oranje. Niet meer hardop praten dus, maar fluisteren. Juf Henriëtte geeft tips bij het knippen en verven. Om half tien gaat het licht weer op groen.
Als de kleuters klaar zijn met hun werkje, mogen ze een spelletje uit de kast pakken. De vervende kinderen maken de ene na de andere boom van lege wc-rollen en keukenrollen. Wat weten ze al over de jungle? Tabitha: „Je moet daar niet doorheen gaan, want er lopen echte slangen rond! „En olifanten, vult Lotte met grote ogen aan. Heel spannend dus!

Zonnetje in de klas
„Eén-twee-drie, handen op de knie, handen in de zij, luister maar naar mij! De spelletjes worden opgeruimd en de kinderen gaan in de kring. Tijdens het eten van een lekkere koek of een gezonde appel leest juf Henriëtte voor uit een boek over Jip en Janneke. Daarna is het tijd voor iets leerzaams. „Wie is vandaag ons zonnetje? De kleuters wijzen naar Lotte. „En waarom vinden wij Lotte aardig? Eva: „Omdat ze sommige kinderen helpt. Een van de jongens vindt dat Lotte mooi kan kleuren. De juf schrijft de complimenten op een groot papier. „Ik vind dat Lotte ons zonnetje is omdat ze zo goed haar best doet op school, zegt de juf. Lotte straalt.
Michelle, een zusje van juf Henriëtte, mag zeggen wat voor weer het vandaag is. Ze loopt naar het raam en kijkt naar de lucht. „Bewolkt, is haar conclusie. Dan krijgt elk tweetal een letterkaart. De kinderen mogen de letter niet aan de andere kleuters laten zien. In de klas zoeken ze per tweetal een voorwerp op dat begint met de letter die op de kaart staat. Als iedereen weer in de kring zit, laten ze om beurten het gevonden voorwerp zien. De klas mag raden om welke letter het gaat. Een schaar? Dat moet de letter s zijn! Verderop in de kring gaat een knuffel de lucht in. Het is een poes, dus de letter p.\

Spelen in de jungle
De kringactiviteiten zijn voorbij. Juf Henriëtte vertelt welke kinderen hun jas mogen ophalen voor het buiten spelen. „Alle kinderen met een blauw shirt. Alle kinderen met roze in hun schoenen. Alle kinderen met donkerbruin haar. Buiten is de zandbak favoriet. Naast de schommel tellen de kleuters af: tien, negen, acht... Bij nul is de volgende aan de beurt. Het klimrek is volgens de kleuters vandaag een jungle. Ze klimmen, klauteren en slingeren als echte aapjes. Binnen in de klas wordt de ochtend afgesloten met het zingen van het Onze Vader.
Juf Grünbauer is tevreden over de toekomstige kleuterjuf. „Je hebt een natuurlijke manier van omgang met de kinderen en je gaat leuk met ze in gesprek. Henriëtte trakteert de kinderen nog op een lolly. Een van de kleuters kan al lezen en mag daarom voorlezen wat er op het aan de lolly bevestigde kaartje staat: „Leuk dat ik even jullie juf mocht zijn. Groetjes, Henriëtte. De kinderen bedanken haar al zingend: „Dankjewel voor dit lekkers. We eten het thuis lekker op!
Juf Henriëtte regelt een mooie rij kinderen voor de deur. In optocht lopen de kleuters achter haar aan naar het schoolhek. Daar staan de moeders al te wachten. „Komt de nieuwe juf vanmiddag weer? Nee, helaas! Maar ook vanmiddag wacht er een leuk programma. Het is namelijk speelgoedmiddag. Dat betekent dat alle kleuters hun eigen speelgoed mee naar school mogen nemen. Wat een feest vandaag!


Terugblik van Henriëtte
„Ik vond het heel leuk om een ochtendje kleuterjuf te zijn. Later wil ik ook graag kleuterjuf worden. Ik zeg dat al heel lang. Ik vind het gewoon erg leuk om met kleine kinderen om te gaan. Het leukste vond ik het voorlezen en de gesprekjes met de kinderen. Toen de juf in de kring vertelde: „We gaan morgen weer verven, dus doe allemaal maar je oude kleren aan, kwamen er heel wat verhalen op gang. Zoals: „Mijn vader heeft een broek en daar zit een heel groot gat in. Je ziet bijna zijn hele been erdoor!
De juf had ook een zonnetje. Iedere week staat er een leerling in het middelpunt. Dan moeten de leerlingen iets positiefs zeggen, waarom die leerling in het zonnetje staat. Dat zal ik later denk ik ook gebruiken. Ze had ook een beloningssysteem hangen. Als je goed gewerkt had en je was op tijd klaar, kreeg je een krul. Als je vijf krullen had, mocht je een sticker uitzoeken. Ook heel handig. Mij lijkt het nu nóg leuker om juf te worden. Het ochtendje is me heel goed bevallen. Helemaal leuk was dat leerlingen zeiden: „Ga je nou al weg? Zij vonden het dus ook erg leuk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2009

Terdege | 84 Pagina's

Kleuters in de jungle

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2009

Terdege | 84 Pagina's