Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte (3) Ambrosius

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte (3) Ambrosius

5 minuten leestijd

Verwoording

De wedergeboorte wordt een nieuwe geboorte of een nieuwe verwekking genoemd. Dat is het werk van God door middel van het zaad van het Woord. Gods kinderen zijn uit God geboren. Gods Woord is het middel waardoor God wederbaart. Het Woord is immers het zaad van de wedergeboorte. De moeder van de nieuwe geboorte is de kerk. De wedergeboorte komt vanuit de hemel, het is een van boven geboren worden. “O gezegende geboorte, zonder welke geen geboorte gelukkig is en in vergelijking daarmee (ook al werd men als erfgenaam van de hele wereld geboren) alles alleen maar ellende is.” De nieuwe geboorte vindt plaats voor de doop (Lydia), in de doop of na de doop. Het is Gods gewone weg dat er bepaalde stappen of trappen zijn in de wedergeboorte.

Eerste stap: een gezicht van de zonde

De Heilige Geest zal de wereld overtuigen van zonde. Het geweten gaat spreken. Vele, machtige, afschuwelijke zonden worden gezien. Al Gods geboden zijn overtreden. “Deze zonde is in sommigen wereldsgezindheid, wulpsheid, woeker, hoogmoed, wraak en dergelijke. In anderen is ze dronkenschap, vraatzucht, sport en spel, grove grappen, simonie en dergelijke.” De Heilige Geest laat de modder en het vuil van de ziel zien.

Tweede stap: gevoel van ellende

De tweede stap is een gevoel van de Goddelijke toorn. De bazuin van de wet heeft opgewekt uit de geestelijke doodslaap. Dan probeert de satan de nieuwe mens in de baarmoeder te verstikken. Satan wijst op de vloek van de wet en de toorn van God om tot wanhoop te brengen.

Derde stap: droefheid over de zonde

Sommigen leren daar meer van kennen dan anderen. Maar allen leren ze toch die droefheid kennen. Het hart treurt en het oog schreit. De weg naar Gods Koninkrijk is dat wij huilen als kinderen die ter wereld komen.” Er is droefheid vanwege de bedreven zonden.

Vierde stap: zoeken naar troost

Bij de wereld, de duivel of het vlees is geen troost te vinden. De Schrift troost door middel van het Evangelie, niet door middel van de Wet. Het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid. (Rom. 1:16). Het gebed geeft troost. Er valt te denken aan de koning van Ninevé die sprak: ‘Wie weet, God mocht Zich wenden en berouw hebben, en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen (Jona 3:9). De ontdekte zondaar blijft voortdurend roepen om barmhartigheid. Hij gaat naar Gods dienaar met de vraag: ‘Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?’ Dit is een uitnemende gelegenheid om de zielszaligende genoegzaamheid van Christus’ dood en lijden uit te stallen en groot te maken. “Als het bloed van Christus en de belofte der zaligheid werden aangeboden aan een niet gewond geweten, wat zou dit anders zijn dan wanneer men de heilzaamste balsem over een gezond lichaamsdeel goot?”

Vijfde stap: een gezicht van Christus

De vijfde stap is een helder gezicht van Christus. De Joden zagen op de koperen slang, de verwonde ziel ziet op de Zaligmaker, verhoogd aan het kruis. Wat een liefde en barmhartigheid wordt er in Hem gezien. Een bodemloze zee van ontferming. De verschrikkingen van de wet leiden tot de troost van het Evangelie. “ De droefheid over de zonde leidt tot de Zaligmaker. Het geloofsoog ziet op Christus. “Terwijl hij zijn toestand beweent en erkent welk een kleine stap er tussen hem en de verdoemenis is (alsof hij zich nu voor de mond van de hel en op de executieplaats zelf bevindt), ziet hij vol verbazing op Christus. Hij ziet Hem met een speer in Zijn zijde, met doornen op Zijn hoofd, met nagels in Zijn voeten, met een gratie in Zijn handen, die Hij aanbiedt aan alle mensen die haar maar door het geloof willen ontvangen.”

Zesde stap: verlangen naar Christus

De zesde stap is een hongerend verlangen naar Christus en Zijn verdiensten. ’Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.’ (Matth. 5:6). De dorst naar wereldse dingen is bekoeld, de dorst naar hemelse dingen is ontvlamd. Alleen het bloed van Christus kan de ziel genezen. Alleen het bittere lijden van Christus kan de dorst lessen. Hij wil alles missen om de Zaligmaker te kunnen genieten. De vernederde ziel hunkert naar Christus.

Zevende trap: rusten op Christus

Christus roept hen die belast zijn. Op die roeping komen zij die belast zijn. Zij werpen zich in de armen van Christus Die belooft: ‘Ik zal hem rust geven. Ik zal hem verkwikken.’ (vgl. Matth. 11:28). Zij vluchten in de schoot van hun gezegende Verlosser. “Daar klampt ze zich vast aan Zijn gezegende wonden, daar rust ze op Zijn verdienstelijke dood, daar slaat ze haar armen om Zijn gekruisigd lichaam, daar verbergt ze zich in de kloven van de Steenrots.”

Achtste trap: gehoorzaamheid aan Christus

Christus wordt aangenomen niet alleen als Zaligmaker, maar ook als Heere en Koning om Hem te dienen en te gehoorzamen. Nu is de nieuwe mens geboren. Alles is nieuw geworden. Geliefde lezer(es), mag u hier iets van kennen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wedergeboorte (3) Ambrosius

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's