Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een onuitputtelijke goudmijn [1]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een onuitputtelijke goudmijn [1]

4 minuten leestijd

Gods Woord is een goudmijn waar al vele eeuwen uit wordt gepreekt. Een predikant heeft de roeping om dit Woord ‘grondig en oprechtelijk’ aan de gemeente voor te dragen, zo leert ons het bevestigingsformulier voor predikanten. Dat vraagt om schriftuitleggers die ook moeilijke gedeelten van de Bijbel onderzoeken. Het is mooi om te merken dat dit gebeurt.

Schriftuitleg is er op allerlei manieren. Bijvoorbeeld in een boek met Bijbellezingen of een doorlopende verklaring van een Bijbelboek. Maar ook zijn er wetenschappelijke studies over Bijbelse thema’s. De laatste tijd zijn er twee predikanten uit de gereformeerde gezindte gepromoveerd op Bijbelse thema’s. Dat is een verrijking, temeer daar hun uitgangspunt het Goddelijke gezag van de Bijbel is.

Psalm 110

Ds. C.P. de Boer uit Sliedrecht deed onderzoek naar de verwijzingen naar Psalm 110 in het Nieuwe Testament. Het is de psalm die het meeste wordt aangehaald, door de Heere Jezus Zelf, maar ook door de apostelen. We kunnen denken aan de toespraak van Petrus op de pinksterdag en verschillende brieven van Paulus en Petrus. Met name in Hebreeën krijgen verwijzingen naar Psalm 110 een grote plaats.

Het proefschrift is echt een gesprek en ook een discussie met vakgenoten. Daarom is het eigenlijk alleen toegankelijk voor lezers met een theologische scholing. Die zullen onder de indruk komen van de grondigheid waarmee de christelijke gereformeerde predikant zich in het onderwerp heeft verdiept en de wijze waarop hij een zee aan literatuur heeft verwerkt. Misschien dat hij zijn proefschrift vruchtbaar gaat maken voor de gemeenten, bijvoorbeeld in de serie verklaringen van de psalmen, waar hij nu aan werkt.

Profetie

Ds. De Boer ontdekte dat Psalm 110 tot het optreden van de Heere Jezus niet werd uitgelegd als een profetie over de Messias. Zo paste Jezus de psalm wel op Zichzelf toe. Uitvoerig gaat de predikant in op deze gedeelten uit de Evangeliën (Matth. 22:41-45 en 26:63-64, met de parallellen in Markus en Lukas). Jezus gaf daarmee Zichzelf de naam van Kurios, de Naam die altijd werd gegeven aan Israëls God. God is de Allerhoogste, de Kurios, maar Jezus Zelf is het ook. De Heere Jezus, Die als een misdadiger werd gekruisigd, is de Kurios. Dat bleek met name uit Zijn opstanding uit de doden (Rom. 1:4). Die boodschap was voor de Joden een ergernis, voor de Grieken een dwaasheid. Maar, het was wel de boodschap die de apostelen mochten geloven én gingen prediken.

In navolging van Christus hebben de apostelen Psalm 110 en vele andere hoofdstukken uit het Oude Testament toegepast op Hem. Het geloof in Jezus de Gekruisigde en de Opgestane leidde ertoe dat de apostelen de boeken van Mozes en de profeten lazen met het oog op Christus. Ze betrokken teksten over de HEERE, de allerhoogste Verbonds-Jehova, op Christus (zie bijv. Joh. 12:39-41). Die leessleutel had grond, want Jezus Zelf had hem aangereikt.

Kort begrip

Op grond van de apostolische prediking noemen de Statenvertalers Psalm 110 vrijmoedig een ‘kort begrip van het ganse Evangelie’, dat vervuld is in het eeuwige priesterschap en het geestelijke koninkrijk van Christus. Ds. De Boer heeft in een interview in het Reformatorisch Dagblad uitgesproken dat hij deze toepassing deelt. Tegelijkertijd wil hij, in navolging van Calvijn, enige voorzichtigheid in acht nemen. Hij wil in het Oude Testament ook zeker de boodschap beluisteren die er in die tijd in doorklonk. Dan ligt in de psalmen het accent hoe de Heere voor Zijn volk zorgt, ook in tijden van nood. Die boodschap bevat een troost voor het alledaagse leven, vol verwarring, nood en aanvechting. De Heere staat overal boven.

Griekse vertaling

Ds. De Boer ontdekte ook dat waar Psalm 110 in het Nieuwe Testament wordt aangehaald dit steeds gebeurt vanuit de Septuaginta, de Griekse vertaling van het Oude Testament. De Heere schakelde kennelijk ook dit vertaalwerk in om Zijn Woord aan mensen te geven.

Het werd hem eveneens duidelijk dat er in de dagen van de Heere Jezus wel een Messiasverwachting was, maar die was sterk gericht op de verlossing van de Romeinen. Zelfs de discipelen waren met dit verlangen bezet. Toen hun Heere Zich in Gethsémané overgaf aan Zijn vijanden vluchten ze geërgerd bij Hem vandaan. Een Messias, Die Zichzelf in de dood vernederde, paste niet bij hun gedachten en wensen. Totdat Hij Zich als de Opgestane verklaarde en wegschonk. Toen wensten ze niets anders meer te weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd.

(slot volgt)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Een onuitputtelijke goudmijn [1]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2020

De Saambinder | 20 Pagina's