De leraar centraal
Elk jaar wordt op 5 oktober stilgestaan bij de ‘Dag van de Leraar’. Waar komt deze dag vandaan en waarom is het nodig om zo’n speciale dag te hebben?
Vanaf 1994 wordt internationaal de ‘Dag van de Leraar’ georganiseerd. Momenteel doen meer dan hon- derd landen aan deze dag mee. Zo wordt wereldwijd stilgestaan bij het belang van leerkrachten en onderwijsgevenden. Ook op scholen en bij leerkrachten in ons land is deze dag bekend. De ‘Dag van de Leraar’ valt bij ons in de Nationale Onder- wijsweek, die van 4 tot 8 oktober wordt gehouden. De leraar wordt dan in het zonnetje gezet en daarmee wordt deze dag gebruikt om waardering uit te spreken voor het vak en het beroep van de leraar.
Groot lerarentekort
Deze waardering is niet alleen essenti- eel voor de leraren zelf, maar het is ook belangrijk dat er in onze maatschappij waardering voor dit beroep is. We hebben immers te maken met een groot lerarente- kort. Het beroep van leraar wordt in onze maatschappij ondergewaardeerd, en dat terwijl onderwijsgevenden een belangrijke functie hebben. Onze kinderen maken in de tijd dat ze op school zitten belangrijke ontwikkelingen door. Dagelijks zijn het de leraren, die deze ontwikkelingen bij de kinderen zien en daarbij een belangrijke rol vervullen. Daarom is het goed om daar op de ‘Dag van de Leraar’ de nadruk op te leggen en het beroep van de leraar posi- tief voor het voetlicht te halen. Want op die manier wordt het enthousiasme van leraren vergroot en worden leraren gesti- muleerd om zich te blijven ontwikkelen.
Hun beroep doet ertoe!
Op veel scholen worden op deze dag bijzondere activiteiten georganiseerd. Ze dragen veelal een ontspannen karakter, waarbij entertainment niet gemist wordt. Zo’n viering is vooral gericht op het hier en het nu. Daarbij gaat men aan een belang- rijk onderdeel voorbij. De aandacht voor de leraar is goed, maar er is meer.
Cruciale rol
Onderwijsgevenden hebben zeker in ons reformatorisch onderwijs een zeer belang- rijke functie. Niemand kan ontkennen dat zij een cruciale rol vervullen in het onder- wijs en de opvoeding van onze kinderen. Onderwijs geven is en blijft verbonden met Bijbels opvoeden en Bijbelse vorming. Leraar zijn is een beroep dat zijn eigen bekwaamheden vereist. Het vereist veel vaardigheden om met een groep om te gaan, om ieder kind te blijven zien en om te zorgen voor een veilige omge- ving voor iedereen. Daarin raakt een leraar niet uitgeleerd. Stilstaan is ook hier achteruitgang.
Men kan en mag op de ‘Dag van de Leraar’ echter niet blijven steken in het horizon- tale. Door allerlei omstandigheden zou dat zo maar kunnen. Er is immers een dimen- sie meer. Het is belangrijk om steeds de vraag te stellen waarom er gekozen is om leraar in het reformatorisch onder- wijs te zijn. Dat is hopelijk een bewuste keuze geweest! Het is onomstotelijk waar dat onderwijzen en opvoeden nooit los gezien kunnen worden van het eeuwig- heidsperspectief. Wie meemaakt dat een van zijn leerlingen overlijdt, voelt des te meer de ernst van het leven en van zijn verantwoordelijkheid.
Dit eeuwigheidsperspectief is uiteraard niet nieuw. Kinderen onderwijzen ‘naar de eis van hun weg’ is het motief geweest voor de start van het reformatorisch onderwijs. Op onze scholen wordt altijd al benadrukt hoe belangrijk de positie van de leraar is. Ook de mate waarin de leraar innerlijk verbonden is met Schrift en belijdenis neemt op onze scholen een belangrijke plaats in. Eerst zelf onderwijs van de Heere krijgen, om daarna onderwijs te (kunnen) geven.
Ook in publicaties en lezingen komen deze aspecten steeds naar voren. Bij de jaaropening van Driestar-educatief sprak bestuurder L.N. Rottier: ‘Het beroep van leerkracht is een baan met betekenis. Maar wie ben je als leraar? Wie ben je in relatie met de leerlingen, met jezelf, met collega’s met ouders, maar boven alles in relatie met de Heere God?’
Psalm 127
Op de ‘Dag van de Leraar’ mag de nadruk op de opvoedingsrol als Bijbelse opdracht niet ontbreken. Hier ligt een opdracht en opgave voor onze besturen en bestuur- ders. De leraar mag zeker in het zonnetje gezet worden. Maar hoe kunnen we deze dag ook gebruiken om met onze leraren stil te staan bij het ‘waartoe’ van onze scholen? Op sommige scholen krijgen leraren een boek ter bezinning, op andere scholen wordt een bezinningsbijeenkomst georganiseerd.
Dan kan deze dag heel goed gebruikt worden om vanuit het goede perspectief het mooie en verantwoordelijke beroep van leraar centraal te stellen. En zullen we onze jongeren stimuleren om voor dit beroep te kiezen?
Op onze reformatorische school zien we de leraar in Bijbels perspectief. En dat is anno 2022 verbonden aan het perspectief van Psalm 127: ‘Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan’.
Reacties zenden aan p.kieviet@versluijsschool.nl
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022
De Saambinder | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022
De Saambinder | 24 Pagina's