Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

6 minuten leestijd

De enige Naam "En de zaligheid is in geen anderen". (Hand. 4:12a

Dat is toch wel de omgekeerde wereld! Een weldaad verrichten en door de pohtie worden gegrepen, alsof je een misdaad deed. Dat overkwam Petrus en Johannes. Petrus had een bedelaar die van zijn geboorte af kreupel was en die, neergezet aan de Schone Poort van de Tempel, dag aan dag te bédelen zat, genezen in de Naam van de Heere Jezus. Zó radicaal genezen, dat hij zelfs weer springen kon; hij ging in de Tempel: "wandelende en springende en lovende God".

De preek die Petrus daarna voor het samengestroomde volk hield en waarin hij de zonden aanwees, maar tegelijk ook opriep tot berouw en bekering, heeft tot gevolg dat, mede op aandringen van de Sadduceërs, de tempelpolitie de beide Apostelen grijpt en in de gevangenis zet. Morgen moeten zij verschijnen voor het Sanhedrin. * * *

* * * Daar zitten ze dan de hoogwaardigheidsbekleders. Ze vormen een wijde kring. Annas de hogepriester is er, én Kajafas én Johannes én Alexander én zovelen er tot het hogepriesterlijk geslacht behoorden.

Petrus kent deze plaats en die heren maar al te goed. Nog kort geleden stond Jezus op de plaats

Nog kort geleden stond Jezus op de plaats waar hij nu zelf staat... de plaats van de beklaagden. En toen... heeft hij vol vrees zijn Heiland verloochend. Maar nu is alles anders. Nu kent hij geen vrees meer. Hij staat nu niet meer in eigen kracht, maar in de kracht van de Heilige Geest.

De kern van het geding tussen de apostelen en het Sanhedrin is de vraag: door welke kracht of door welke naam de genezing van de verlamde bedelaar tot stand kwam. Onverschrokken wijst Petrus de zonde van de leidslieden van Israël aan. Beschuldigend spreekt hij tot het rechtscolle

Beschuldigend spreekt hij tot het rechtscollege: "gij, die Israël als 's Heeren tempel bouwen moest, hebt zijn Messias verworpen, doch God heeft Hem tot een Hoeksteen gemaakt. En door de naam van Jezus Christus, de Opgestane is deze verlamde genezen". Maar met deze verklaring eindigt Petrus niet. Immers... er is bij Christus meer te vin den dan lichamelijke genezing. Bij Hem is te vinden het hoogste peil, de redding van de ziel. Want... "de zaligheid is m geen anderen..." Welk een geweldig woord! Welk een exclusief woord! Een woord dat al het andere uitsluit. Het is Jezus alleen, niemand anders. Er is bij niemand enige zaligheid te zoeken ofte vinden. Wie buiten deze Naam behoud zoekt, zal vergeefs zoeken. Hij vindt niet wat hij zoekt. * * *

* * * Dit Woord irtiteert. Dit Woord roept verzet op. Verzet van de wereld, verzet ook van de godsdienstige wereld. De wereld is erg verdraagzaam. Ze verdraagt alle stelsels, alle richtingen. Maar de radicaliteit van het Woord van God verdraagt zij niet. Waarom toch altijd zo eenzijdig? Waarom altijd:'of-'of? Waarom niet: 'en'-'en'?

"Zowel het een als het ander?" Synthese is de leus... niet antithese. * * *

* * * Gaat die ergernis ons voorbij? Alle zaligheid in de ene Naam, wie wil dat? wij staan zo op onze naam. Zoeken eigen naam meer dan de Naam van God.

We zijn in de verte nog familie van de torenbouwers van Babel. We willen naam maken. Dat er tot zaligheid geen enkele bijdrage van de mens kan worden geleverd; dat noch onze trouwe kerkgang, noch onze aktiviteit in het kerkewerk, noch onze gevoeligheden, onze tranen, onze bevinding, naam hebben bij God... daar willen we neit aan. We willen er niet aan, dat de redding uit onze verlorenheid buiten ons in Jezus Christus ligt.

Alleen als die Naam door de Heilige Geest overwinnend ons hart binnendringt, wordt dat anders. Dan gaat door onze naam een streep. Dan leert de Geest onze eigen naam spellen als: zondaar, allesbederver, overtreder van Gods goede geboden, als onzalige. Maar dan wordt dit ook het wonder, dat in deze Naam zaligheid ligt juist voor in zichzelf onzaligen, voor wetsovertreders, die moeten erkennen tegen alle geboden van God te hebben overtreden en geen daarvan te hebben gehouden. Dan wordt die Naam ons meer dierbaar dan alle andere namen.

* * * "Gij zult zijn naam heten Jezus, want Hij zal zijn volk zalig maken".

Wat is een naam? In het menselijk verkeer betekent een naam niet zoveel.

Het is geen uitdrukking van het wezen. Een berucht misdadiger kan als naam hebben: de Goede of den Besten.

En iemand met een naar karakter, een lastpost voor vrouw en kinderen, kan wel Nie mandsverdriet heten. Neen, de naam is bij ons geen betrouwbare maatstaf.

Maar met de Naam Jezus is dat anders. Daar kunnen we op aan. Hij is wat Hij heet. De naam van Jezus is Zijn openbaring. Als Zijn Naam genoemd wordt, daar is Hijzelf met zijn genade en Geest. * * *

* * * Zalig worden dat is gered worden. Vergeving van zonden hebben. Gerechtvaardigd zijn door het geloof en daardoor vrede met God hebben. Vrede door het bloed van het kruis. Zalig worden dadt is gemeenschap met God hebben. Het is: "verlost worden van het grootste kwaad en gebracht zijn tot het hoogste goed". (Hellenbroek). * * *

* * * Er zijn in de geschiedenis grote wereldleiders geweest. Bijna even vaak waren zij verleiders. Hun streven naar macht trok soms een diep spoor van lijden. Van bloed en tranen. Hun naam deed menigeen sidderen. Ze zijn vergaan.,.

Er zijn grote geestelijke leiders geweest. Theologen van naam. Vrome mannen en vrouwen. Diep ingeleide mensen. En velen zaten aan hun voeten en vereerden hen. En van wat ze schriftelijk nalieten, nemen ze nog dankbaar kennis. Maar... hun naam bracht geen zaligheid. Al deze namen mogen tegenover de enige Naam tot zaligheid gegeven, geen naam hebben.

"De zaligheid is in geen anderen..." In Zijn Naam wordt gepredikt bekering en vergeving der zonden.

Ga Hem dan niet langer voorbij.

Acht alle namen voor niets bij deze Naam. Roep Zijn Naam aan, want een ieder, die de naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. In de Naam van de Zaligmaker is vergeving voor al uw zonden.

En zo gij kennis hebt aan deze Naam, zo die Naam voor u waarde kreeg boven alle andere namen, verheug u dan in deze Naam. Hoe meer ge uzelf leert kennen in uw afkerigheid, in uw zondig bestaan, zal deze Naam u heerlijker, dierbaarder en lieflijker worden. Ja, meer en meer zal de waarheid van dit alles uitsluitende en alles beheersende woord: "de zaligheid in geen anderen" ervaren worden. Ja, deze waarheid vormt de inhoud van het loflied der verlosten tot verheerlijking van Gods grote genade, geopenbaard in deze Christus. Want:

"Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen. Men love Hem vroeg en spa. De wereld hoor', en volg' mijn zangen. Met Amen, Amen, na ".

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 2002

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 2002

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's