Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herkingse schoolkinderen weten nu alles over 'hun' molen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herkingse schoolkinderen weten nu alles over 'hun' molen

2 minuten leestijd

Leerlingen van c.b.s. 'Johan Friso' hadden afgelopen donderdagmiddag een heel leuke en leerzame middag, toen ze te gast waren in de molen van Herkingen, molen 'De Dankbaarheid' - natuurlijk staat 'ie op de Molendijk. Het was in het kader van een lesopdracht van Pieter-Jan Boot en Barbera van der Veer - die de afgelopen twee weken stage liepen op de Herkingse school - dat ze voor Pabo 'de Driestar' een praktijkles gaven voor het vak 'Onderwijskunst'. Daarvoor hadden de beide leerkrachten in spé molen De Dankbaarheid uitgekozen.

"Je kunt leerlingen een heleboel vertellen over een molen, maar het leukste is dat ze dingen over de molen ontdekken door zelf opdrachten te dóen", legde Pieter-Jan uit. "En een belangrijk pluspunt was dat vrijwillig molenaar Jan van Damme zo enthousiast heeft meegewerkt." De juf en de meester hadden enkele opdrachtbladen samengesteld, waarmee de kinderen in en rond de molen aan de slag konden. Tussendoor kregen de kinderen warme chocolademelk en een koek van de meester en de juf.

Per opdracht kregen de kinderen tien minuten de tijd om deze uit te voeren. Ze moesten vragen beantwoorden en nadenken over zaken als 'hoe groot is de omtrek van een molen en hoe hoog is hij?', 'hoe groot is één wiek?', 'waarom is een molen rond?', 'naar welke kant draaien de wieken en waarom juist naar die kant?', 'waarom kan de kap van de molen draaien en hoe moet dat?, of 'waar zijn die witte paaltjes voor die rondom de molen staan?', enz. Bovendien moesten de kinderen voor een interview een aantal vragen op de molenaar afvuren.

En vertéllen dat hij kan! De kinderen hingen aan zijn hppen toen hij - gewoon 'op z'n Flakkees' - in geuren en kleuren allerlei wetenswaardigheden over de molen uitlegde. Ook liet hij de wieken draaien en liet hij zien hoe de molenkap gedraaid kan worden en hoe de rem werkt. Het was voor de kinderen een ervaring om zo intensief met de molen bezig te zijn geweest. En voor meester Pieter-Jan en juf Barbera was de middag een succesvolle les.

Overigens is de molenaar meestal op zaterdag in de molen aanwezig. Dat is te zien aan de blauwe wimpel die er dan waait. Zéker de moeite waard om er eens een kijkje te nemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 februari 2005

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Herkingse schoolkinderen weten nu alles over 'hun' molen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 februari 2005

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's