Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ondernemen Als Werknemer: ‘Je Bent Er Zelf Bij!’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ondernemen Als Werknemer: ‘Je Bent Er Zelf Bij!’

5 minuten leestijd

Bij het lezen van een gemiddelde vacaturetekst is meteen duidelijk waar organisaties naar op zoek zijn: creatieve, flexibele en initiatiefrijke medewerkers. Eigenschappen waar niemand op ‘tegen’ kan zijn. En toch is het is opvallend. Menig bedrijf is georganiseerd rondom ongeschreven regels als stabiliteit en continuïteit. Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers initiatief nemen en risico’s durven te nemen? Hoe kan georganiseerd ‘buiten de lijnen kleuren’ samen gaan met noodzakelijke procedures en regels?

Bij ondernemerschap denk je al snel aan het hebben en leiden van een eigen bedrijf. Dat is in de meeste gevallen zo, maar hoeft niet per se zo te zijn. Ondernemerschap kom je ook tegen binnen een organisatie. Dan heet het intern ondernemerschap. Ondernemen binnen een organisatie heet ook wel intrapreneurship. Soms wordt ondernemen gelijk gesteld aan geld verdienen. Wat bij intrapreneurship echter centraal staat, is dat medewerkers binnen een organisatie meer verantwoordelijkheid krijgen voor de koers, strategie en uitvoering daarvan. In feite gaat het over (mede-)eigenaarschap van de bedrijfsfilosofie.

Ondernemerschap lijkt moeilijk aan te leren. Zo is er geen opleiding om ondernemer te worden, al kan je her en der een cursus ondernemersvaardigheden volgen. En ondernemer word je ook niet op een ondernemersschool. Wie over de competentie ‘ondernemerschap’ beschikt, heeft wel de mogelijkheid om dit verder uit te bouwen. Mits er sprake is van de juiste ondersteuning, opleiding of training. En met het vermogen om te kunnen gaan met vallen en opstaan.

Nederland kent ruim een miljoen ondernemers, elk met een verschillende kijk op wat ondernemen inhoudt, maar altijd met een ondernemende houding. Een houding die je trouwens overal toe kunt passen. Niet alleen op het werk, maar bijvoorbeeld ook in een vereniging.

Ondernemen

Technisch gezien is ondernemerschap het goed en verant- woord inzetten van de productiefactoren arbeid, kapitaal en natuur. De beloning ervan is winst. Allemaal belangrijk, maar ondernemerschap gaat in de praktijk over kansen zien en pakken. Signaleren van kansen in de markt, zowel voor bestaande als nieuwe producten of diensten, ernaar handelen en daarbij risico’s durven nemen. Het telkens weer maken van de afweging tussen risico en potentieel rendement zegt iets over hoe ondernemend iemand is. Uiteindelijk levert die combinatie een toegevoegde waarde op voor anderen én voor de persoon zelf.

Denk bijvoorbeeld aan de vrijheid om te kunnen doen wat je wilt als eigen baas. Er is dan niemand die zegt wat jij moet doen. Veel mensen starten een bedrijf omdat ze flexibel wil len zijn en de eigen tijd willen indelen. Ondernemerschap levert dus ook wat op: een inkomen, voldoening of een bijdrage aan de samenleving. En verantwoordelijkheid. Besef dat als je mensen in dienst hebt, je voor hun inkomen moet zorgen. Dat brengt risico’s met zich mee, maar dat maakt ondernemers juist ondernemer. Voor een intern ondernemer ligt dat anders, die is ondernemend binnen kaders. Voor ondernemer en intern ondernemer is één belangrijke vraag uiteindelijk gelijk: maak jij jezelf en anderen gelukkig met jouw ondernemerschap?

Concurrentievoordeel

Intern ondernemerschap wordt langzaamaan steeds meer de norm. De groeiende ruimte die start-ups binnen bestaande ondernemingen krijgen, geeft daar blijk van. Geloof je dat je een goede oplossing voor een probleem hebt?

Zorg dan dat je jezelf de ruimte toeeigent om er mee aan de slag te gaan (zie ook het kader met 5 tips). Kansen omzetten in praktische oplossingen met als doel resultaten te boeken voor klanten vraagt lef, zelfvertrouwen en het vermogen anderen te inspireren, zo blijkt uit onderzoek.

Een ondernemende houding wordt ook wel verwoord met termen als omgevingsbewustzijn en marktgerichtheid. Intern ondernemerschap kan over alle medewerkers binnen een organisa tie gaan, van hoog tot laag. Ondernemingen zien steeds vaker het belang van intern ondernemerschap.

Ruimte bieden aan intrapreneurs is verworden tot een steeds belangrijker en onderscheidend concurrentievoordeel. Zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt.


Persoonlijke bespiegeling van bas ter stege

“Wat wil je nu gaan doen?”

Ik herinner me het als de dag van gisteren. De directeur van een woningcorporatie waar ik sinds die dag ben gaan werken vraagt aan mij: `Wat wil je hier nu gaan doen?’.

In mijn onschuld antwoord ik met een wedervraag: `Wat had je precies in gedachten?’. Achteraf bezien een kapitale misrekening.

Ik was al drie jaar in dienst bij een vergelijkbare organisatie. Toen ik de kans kreeg om terug te keren naar de eigen woonregio, greep ik die met beide handen aan. Kennis van het gebied inzetten voor werkgerelateerde doeleinden kon nooit kwaad, was mijn gedachte.

De werkomgeving die ik destijds had verlaten was een grote, gestructureerde onderneming met heldere functieprofielen. Overigens had ik hier voldoende ruimte om mijn werkzaamheden naar eigen inzicht vorm te geven, wat toch wel iets anders is dan het intern ondernemerschap.

Hoewel ik bij de nieuwe organisatie formeel had moeten solliciteren, had ik de signalen van leidinggevenden in de voorgesprekken (blijkbaar) niet opgevangen. Ik moest in praktijk “de eigen functie gaan invullen”, vechten voor een positie en me richting delen van de organisatie verantwoorden over mijn toegevoegde waarde.

Had ik mijn hand overspeeld? Was de structuur bij de oude baas niet een vorm van veiligheid die ik te snel had opgegeven? Het contrast tussen de oude en nieuwe werkomgeving was enorm. Dat begon al bij de doffe inrichting van het kantoor, secretaresses met een dubbele agenda en de matige kwaliteit van de koffie. Ook miste ik de sfeer en warmte van weleer. Conclusie: ik moest gaan ondernemen in een setting die niet bij me paste. Een dure les voor iemand (van toen) nog geen dertig jaar.

Vaak heb ik gebeden om vergeving voor de miskleunen die ik in persoonlijke contacten maakte. De genade leek ver te zoeken. Achteraf bezien had ik het natuurlijk anders willen doen. Maar die situatie zal zich niet meer voor doen, hoe jammer dat ook is.

Ondertussen ben ik net 40 jaar en tien jaar ondernemer. En het mooie is dat ik die stap zette toen mijn contract bij de baas waar ondernemerschap werd verwacht, eindigde. In het besef dat we leven in afhankelijkheid, ben ik dankbaar dat die weg voor mij werd uitgestippeld en dat ik heb doorgezet.

Voor een christelijke ondernemer is dienstbaar zijn aan God en de medemens essentieel. Lees maar in 1 Korintiërs 3:12-15.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

RMU.NU | 52 Pagina's

Ondernemen Als Werknemer: ‘Je Bent Er Zelf Bij!’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

RMU.NU | 52 Pagina's