HET belang VAN academisch onderwijs VOOR PREDIKANTEN
Zoals u wellicht weet is het Hersteld Hervormd Seminarie waar onze predikanten worden opgeleid, verbonden met de Vrije Universiteit in Amsterdam. Voor 2005 vond de opleiding plaats aan diverse universiteiten waaronder Leiden en Utrecht. Er was toen geen sprake van een eigen seminarie zoals we dat nu mogen hebben. Studenten krijgen nu les in de gereformeerde en Bijbelgetrouwe beginselen; echter, dat niet alleen. Ongeveer de helft van de collegeuren wordt gegeven door docenten die verbonden zijn aan de VU en niet aan het seminarie. Dit is wettelijk zo bepaald. U begrijpt dat dit af en toe spanning kan oproepen en u vraagt zich misschien af: waarom werken we als kerk samen met een seculiere universiteit?
Als commissie opleiding en vorming (COV) zien we het als taak om voortdurend op de kwaliteit van de samenwerking met de VU toe te zien. Sinds 2020 is er een werkgroep actief die deze samenwerking evalueert en ook inventariseert hoe seminaria binnen andere kerken functioneren. Op dit moment is er geen aanleiding om de samenwerking met de VU te beëindigen. In een aantal opzichten is de situatie zelfs verbeterd ten opzichte van het begin van de samenwerking in 2005. Gedacht kan worden aan de substantiële verhoging van het aantal college-uren besteed aan Bijbelvakken. COV ervaart momenteel bij de VU een welwillend oor om de samenwerking te optimaliseren. Zeker wanneer we de kwaliteit van het seminarie vergelijken met de situatie vóór 2005, is er weinig reden tot klagen.
Maar, zou het niet beter zijn om een eigen, onafhankelijk seminarie op te zetten? Een seminarie met alleen docenten uit de HHK waar slechts het eigen klassieke gereformeerde geluid wordt gehoord? Dit lijkt misschien aantrekkelijk maar hier kleven zwaarwegende nadelen aan. Het is in onze moderne tijd van toenemend belang dat onze predikanten op academisch niveau zijn geschoold. Allereerst is dit noodzakelijk om de grondtalen te kunnen lezen en interpreteren (hermeneutiek). Tegelijkertijd worden de (aankomende) predikanten gestimuleerd tot diepgaande studie, het nauwkeurig onderzoeken van de Schriften.
Een academische achtergrond stelt predikanten in staat om de bredere culturele en maatschappelijke context te begrijpen. Dit is cruciaal voor het vertalen van de gereformeerde leer naar de vraagstukken binnen de hedendaagse samenleving. De gemeenteleden, in toenemende mate hoger opgeleid, leven nauwelijks meer in een zuil of eigen bubbel maar zijn onderdeel van een maatschappij waar Bijbelse principes om verantwoording vragen. Dat begint vaak in de samenleving in het klein: het gezin. Iedere ouder met opgroeiende kinderen zal dit herkennen. De studenten aan het seminarie moeten daarom in staat zijn om in discussie te gaan met de inzichten van meer liberale, vrijzinnige en seculiere opvattingen in een postmoderne context, op een gezaghebbend academisch niveau. Het is voor een predikant van belang om, in de wekelijkse verkondiging van het Woord, de wereld te kennen waarin zijn gemeenteleden leven. Jongeren en ouderen hebben zich op school en in hun werkomgeving te verantwoorden voor de keuzes die ze maken. Het is goed als de predikant duiding geeft aan de tijd waarin we leven en een Bijbels antwoord kan geven op de vragen van deze tijd.
Er is nog een andere reden. Voor een goed functionerend seminarie zijn goede docenten nodig. Goede docenten kennen de dagelijkse omgang met de Heere maar hebben ook een academisch niveau van doceren. Iets waar onze vaderen altijd aandacht voor hebben gevraagd. Van een arts vragen we immers ook een uitnemende kennis en kwaliteit van handelen? Om die reden is de kijkrichting steeds: een seminarie waar studenten op een academisch niveau worden opgeleid tot predikant en mogelijk later, via een promotiestudie, zelf docent kunnen worden.
De gewenste academische context van het seminarie laat onverlet dat gedegen Schriftonderzoek zonder Godsvrucht en de werking van Gods Geest ijdel blijft. Het moet zichtbaar zijn dat docenten en studenten willen leven naar Gods Woord. Derhalve moeten we waakzaam blijven dat we ons belijdend gehalte niet laten inperken door de tijdgeest aan de VU (of een andere universiteit). We willen geen assimilerend en seculier, maar een getuigend seminarie zijn. Kortom, we staan in contact met de wereld én hebben een Boodschap. Dat betekent ook: niet terugtrekken in een eigen bubbel met een bepaalde mate van zelfingenomenheid. Zoals Christus het verwoordde: ‘Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buitengeworpen en van de mensen vertreden te worden’ (Matth. 5:13).
U zult begrijpen dat het voor onze docenten en studenten niet altijd meevalt om binnen een seculiere academische omgeving op de juiste manier positie te kiezen. Ook COV worstelt hiermee. We zijn daarom dankbaar hoe de Heere wegen opent en sluit en zo ons de weg wijst. Gods bewarende hand mag worden ervaren en we weten ons gesterkt door uw gebed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2024
Zicht op de kerk | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2024
Zicht op de kerk | 32 Pagina's