David en Goliath in Den Haag
Een van de jaarlijkse hoogtepunten in het parlementaire jaar zijn de APB, de algemene politieke beschouwingen. Direct nadat de regering op de derde dinsdag van september haar plannen voor het komende jaar bekend heeft gemaakt, debatteren de kopstukken van de politieke partijen met de ministerpresident over die voornemens. Dat gaat al meer dan 100 jaar zo.
Zoals gebruikelijk greep Kees van der Staaij de debatten aan om ook iets dieper te spitten en verder te zien dan de actualiteit. En zoals ook al jaren het geval is, nam hij een helder en herkenbaar Bijbels uitgangspunt, dit keer de geschiedenis van David en Goliath, “hoe een kleine herdersjongen de sterke reus verslaat met een kiezelsteentje.” Een gebeurtenis in de geschiedenis van Israël die nog altijd tot ieders verbeelding spreekt. Uit de vele positieve reacties die er later bij de fractie binnenkwamen, blijkt dat het verhaal bij SGP’ers en niet-SGP’ers goed is gevallen’.
1 Samuël 17
Hieronder de hoofdmomenten uit de inbreng van de SGP-voorman.
“Wat deze geschiedenis zo aansprekend maakt, is dat iedereen dacht dat die David geen schijn van kans maakte. Niet voor niets was er niemand die het tegen die intimiderende en zwaarbewapende Goliath durfde op te nemen. Toen ik het Bijbelverhaal pas nog eens even herlas, viel me op hoe uitgebreid er wordt stilgestaan bij de uitrusting van Goliath: een indrukwekkend harnas, een enorme speer en een gigantisch zwaard.
Nee, dan David: hij was gekleed in eenvoudige herderskleren, en had alleen een herdersstaf bij zich en een simpele slinger met wat kiezelsteentjes om af en toe een afdwalend schaap op het goede pad te houden. Maar tegen ieders verwachtingen in, wint toch David. De grote Goliath stort dood ter aarde, door een welgemikte steen uit de slinger van de kleine David. De Filistijnen slaan op de vlucht en Israël kan weer opgelucht ademhalen.
Oppermachtig
Deze geschiedenis blijft mensen bemoedigen die het op durven nemen tegen oppermachtig lijkende reuzen. Dat kunnen andere mensen zijn, maar ook een machtige multinational of een overheidsdienst die geen gehoor geeft. Het kunnen ook je eigen zorgen of angsten zijn, die je de keel dichtknijpen. Maar deze geschiedenis laat zien: de Goliaths van nu kunnen toch verslagen worden. Dat is de bemoediging voor de uitgebuite prostituee uit Oekraïne. Dat is de steun voor christenen in Noord- Korea. Dat is de hoop voor een mishandeld kind in Rotterdam. Goliath heeft niet het laatste woord. Dat inspireert ook om te beschermen wat weerloos is: het ongeboren leven of het kwetsbare leven op hoge leeftijd. Dat moeten we beschermen, niet afschrijven of opgeven. Wat op mij indruk maakte —je hebt dat soms met verhalen die je uit je jeugd herinnert— toen ik dat verhaal van David en Goliath ooit als kind voor het eerst hoorde, was dat koning Saul tegen David zei: neem mijn harnas maar. Maar David sloeg dat aanbod af. Hij was er heilig verontwaardigd over hoe Goliath de God van Israël hoonde en had een diep vertrouwen dat diezelfde God hem zou bijstaan. Zoals hij als herder het had opgenomen tegen de wolven die zijn weerloze schapen en lammeren bedreigden, trad hij nu in het veld tegen de Filistijn die het volk Israël belaagde. Die zorgzaamheid, die bescherming, tekende David toen hij later zelf koning werd.”
Over lijken
Na deze inleiding, werkte Van der Staaij de geschiedenis van David en Goliath uit voor een aantal beleidsterreinen. In de volgende alinea’s enkele van die uitwerkingen.
Allereerst op het gebied van veiligheid: “Neem de veiligheid van de burgers. We hebben de handen meer dan vol aan de strijd tegen de intimiderende georganiseerde en gewelddadige misdaad. Gewetenloze Goliaths in de drugswereld gaan letterlijk over lijken. We hebben dat de afgelopen periode weer gezien. De strijd wordt steeds bruter. Er is veel in gang gezet en er moet veel gebeuren.”
De SGP zet zich er al jaren voor in om onze uitgewoonde krijgsmacht weer adem te geven. Het gaat om niets meer of minder dan de verdediging van onze vrijheid. Vergeleken met bijvoorbeeld de enorme bedragen die nu ook weer naar het klimaat gaan, krijgt ons leger slechts een schijntje. (…). Wij pleiten ervoor om een eind te maken aan het jojobeleid en langetermijnafspraken te maken voor de versterking van onze defensie.”
Genderbeleid
In het verlengde hiervan wees de SGP-woordvoerder er eveneens op dat een harnas ook kan knellen, iets waar David tegen Saul óók op wees. In dat verband nam hij het genderbeleid van het kabinet onder vuur: ”Het is goed oog en oor te hebben voor de specifieke moeiten waarmee mensen kampen, maar dat betekent allerminst dat de progressiefste opvattingen als een harnas aan iedereen moeten worden opgelegd. (…) Natuurlijk, mensen die grote problemen ervaren met hun geslacht verdienen hulp en steun, maar de huidige discussie slaat echt door als verschillen tussen mannen en vrouwen niet meer mogen worden benoemd. Wij willen blijven staan voor de klassiek christelijke opvatting.”
Evenzeer kwamen in het SGP-verhaal de kiezelsteentjes van David naar voren, en wel om aan te tonen dat de overheid ook maatwerk moet betrachten. Hij verwees daarbij naar het kunstwerk in de nieuwe vergaderzaal dat vol keien en steentjes zit: “Misschien kunnen de keitjes die op de beelden achter me prijken ons inspireren om net als David te kijken naar hoe we ons doel kunnen bereiken met slimme en proportionele maatregelen.” Tijdens de coronacrisis bepleitte de SGP van het begin af aan maatwerk. Dus geen grove, diepingrijpende en iedereen treffende extreem zware maatregelen, maar kijk hoe je de maatregelen doseert en of ze ook overal nodig zijn. In dat verband verwees hij naar wat Chris Stoffer in de week voor Prinsjesdag zei: “Geen keurslijf dus van vaccinatiedwang of -drang. Wat dat betreft is de regering een riskante weg ingeslagen met die coronapas.”
Ook het klimaatbeleid kan een ondraaglijk harnas worden, zeker als de temperatuur op aarde min of meer bij wet en verdragen wordt vastgelegd. “Dat klimaatbeleid nodig is, staat buiten kijf, maar het moet wel redelijk en realistisch blijven voor iedereen. Voor mensen met een kleine beurs bijvoorbeeld, maar ook voor de boeren, die voor ons voedsel zorgen. Ik krijg steeds meer de indruk dat ze murw worden gebeukt tot ze geen kant meer op kunnen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? (…) Als het misgaat, zitten we eerdaags met z’n allen in de kou en in het donker.”
Missionair
In het slot van zijn inbreng, ging Van der Staaij weer terug naar de geschiedenis van David en Goliath: “Geweldig hoe David Goliath weerstond. Toch was het David zelf die opmerkte dat het niet zíjn geweldige kwaliteiten waren, maar dat het God was die hem bijstond en hem de overwinning had gegeven. Hij klopte zichzelf niet op de borst, maar dichtte: “de Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken”. De herder met een kleine h kende de Herder met een grote H. Hij kwam op voor de eer van God en het welzijn van het volk. De SGP bepleit een dienstbare overheid, die in vertrouwen als dienares van God het goede voor alle burgers zoekt, met vallen en opstaan, maar met volharding en met het oog op de goede Herder bij uitstek: Christus, de zoon van God, die zijn leven gaf voor arme schapen en die de lammeren in zijn armen vergaderde en droeg als het moeilijk was. Een kabinet dat zo dienstbaar is, mag met recht missionair worden genoemd. Naar zo’n kabinet zien wij uit.”
Motie van hoop
De SGP staat bekend als dé partij die het als eerste opnam voor eenverdienersgezinnen die door de belastingwet oneerlijk worden behandeld. Langzaam maar zeker wint de opvatting terrein dat het anders moet, ook bij andere partijen. Bij de APB diende de SGP, samen met het onafhankelijke kamerlid Pieter Omtzigt, een motie in waarin het nieuwe kabinet wordt opgeroepen concrete maatregelen te nemen om de kloof tussen een- en dubbelverdieners te dichten. Die motie kreeg een mooie meerderheid in de Tweede Kamer. Dat biedt hoop en perspectief. Alleen de ultraliberalen van VVD en D66 stemden tegen. De SGP zal deze kwestie blijven volgen en, indien nodig, agenderen.
BEKIJK DE VOLLEDIGE APB-SPEECH
Lees de totale rede op onze website. Zoek daar dan op de zoekterm apb2021. Of bekijk het hele fragment via ons YouTubekanaal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2021
De Banier | 32 Pagina's