Mediabeleid
Het is niet voor het eerst dat er in De Banier over het mediabeleid van de SGP geschreven is. Mede naar aanleiding van vragen van enkele besturen van kiesverenigingen dan wel afdelingen over het besluit van het hoofdbestuur om gebruik te gaan maken van gratis zendtijd voor politieke partijen volgt onderstaande toelichting. Die was ook toegezegd op de laatstgehouden partijdag.
Onze oud-voorzitter, de heer W. Kolijn, gaf in De Banier van 18 mei 2007 een helder overzicht over het tot dan toe gevoerde beleid. In 1960 besloot de partij om geen gebruik te maken van de genoemde zendtijd op radio en later ook op televisie. De reden was om het gebruik van radio en tv niet aan te moedigen, gezien de schadelijke effecten hiervan in de gezinnen. Distantie was geboden.
Herziening
De partij vroeg zich in 2007 af of dit standpunt vol te houden was, met name in een tijd waarin ook SGP-bestuurders en – vertegenwoordigers volop in de belangstelling staan en ook zij steeds vaker te maken krijgen met vragen over hun werk en de besluiten die ze nemen. Onze toenmalige partijleider Van der Vlies zei daarover in zijn partijrede van 2007: “De SGP werkt in de publieke ruimte waar de media niet meer weg te denken zijn en veel invloed hebben op de beraadslagingen. We kunnen ons niet aan deze werkelijkheid onttrekken.” Zo kwam er ook een EO-documentaire op de televisie over de SGP met Van der Vlies, er werd meegewerkt aan praatprogramma’s en andere mediaoptredens. Werd hierdoor het tv-bezit gepromoot? Nee, want de bekende bezwaren tegen de televisie bleven bestaan en die gelden voor het hoofdbestuur nog steeds.
Ontwikkelingen Op Mediagebied
Sinds 2007 zijn de ontwikkelingen op mediagebied razendsnel gegaan door de opkomst van het gebruik van internet en andere moderne sociale media. Er is sprake van massaal geïntegreerd gebruik van alle media op internet. Dit gebeurt ook in nagenoeg onze hele achterban. In deze tijd ontkomen we hier niet meer aan. Bij deze overheersende beeldcultuur mag wel de wens uitgesproken worden dat er op een verantwoorde wijze keuzes gemaakt worden. Wat kan wel of niet gezien en gehoord worden! Dit is allereerst een taak binnen de gezinnen bij de opvoeding van kinderen. Gelukkig is hier ook aandacht voor in de kerken en binnen het christelijk en reformatorisch onderwijs.
Missie
Al deze veranderingen gingen de SGP niet voorbij. Zo maakt de partij al langere tijd intensief gebruik van sociale media en Studio-SGP-uitzendingen over politieke thema’s via YouTube. De partijmissie geeft aan dat we de Bijbelse beginselen tot meer erkenning willen brengen in politiek en samenleving. In het verlengde daarvan heeft het hoofdbestuur besloten om zorgvuldig gebruik te gaan maken van de zendtijd voor politieke partijen.
Onder voorwaarden: wij bepalen de boodschap. “De Bijbel als kompas” klonk het in de afgelopen weken een aantal keren op de radio of “politiek bedrijven met een open Bijbel” op de tv. Andere voorwaarden zijn: geen uitzendingen op zondag en een evaluatie of het meerwaarde heeft. Bij al onze media-uitingen gelden drie hoofdprincipes: terughoudend, voorzichtig en open. Het allerbelangrijkste: de Tien Geboden vormen het toetsingskader. Mediaverzoeken moeten binnen deze kaders vallen.
We beseffen dat dit soort besluiten gevoelig kunnen liggen. Het hoofdbestuur hoopt dat deze toelichting wat meer duidelijkheid geeft over het genomen besluit. Dit hadden we wellicht eerder moeten doen. De suggestie om voor dit soort besluiten ook de partijadviesraad te consulteren nemen we over.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2023
De Banier | 32 Pagina's