Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag maar om een nieuw hartje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag maar om een nieuw hartje

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd

Waar komt dit gebed vandaan? Moeten we niet proberen ook ‘andere’ gebeden aan onze kinderen te leren?

Bijbelse woorden

Een vraagsteller met een dochtertje van vier schrijft dat de bekende oproep ‘vraag maar om een nieuw hartje’ steeds meer weerstand geeft. Tegelijk dat het ontbreken van woorden als ‘bekering’ of ‘weder- geboorte’ in een gehoorde Bijbelvertelling, een verschraling doet voelen. Alsof het wonder van Gods genade in een zondaars- bestaan niet nodig zou zijn... Is het gebed om een ‘nieuw hart’ wel in de Bijbel terug te vinden?

We lezen van een ‘nieuw hart’ in de profetieën van Ezechiël: ‘Werpt van u weg al uw overtredingen waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?’ (18:31). In het Bij- belcommentaar van Calvijn (1509-1564) kunnen we daarover een verklaring lezen. ‘Hij eist een deugdelijke verandering, dat ze niet alleen hun leven regelen naar Gods wet, maar ook van harte God vrezen. Alleen uit een goede wortel komen goede vruchten voort (...). Nu kan het vreemd schijnen dat God zegt dat ze zich een nieuw hart moeten maken. Mensen die weinig thuis zijn in de Schrift, beroepen zich op deze plaats om aan te tonen dat het in des mensen macht ligt zichzelf te bekeren. Wij kunnen uit eigen beweging terugkeren, anders misleidt God hier het volk. Maar de ganse Schrift weerspreekt dat. Anders zou het gebed hierom leugenachtig zijn. Wat zou iemand van God begeren, wat hij door zijn eigen kracht zelf kan? En die gebeden zijn menigvuldig’.

Ook de kanttekening (68) legt het bevel om een ‘nieuw hart te maken’ eveneens zó uit: ‘Dit bevel en het volgende geven te verstaan wat wij schuldig zijn te doen, en niet wat wij uit ons- zelf kunnen doen, maar bidden moeten dat wij het door de genade Desgenen Die het beveelt, mogen doen’. Onze vade- ren verwijzen daarbij onder andere naar deze Bijbelplaatsen: Psalm 51 vers 12 en Jeremía 31 vers 18. David horen we in Psalm 51 - geïnspireerd door Gods Geest - bedelen: ‘Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest’.

In Jeremía lezen we: ‘Ik heb wél gehoord dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuch- tigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE mijn God’. In Ezechiël 36 vers 26 lezen we: ‘En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vle- zen hart geven’.

De oproep is dus echt Bijbels. Daarom mogen en moeten we die onze kinderen (blijven) voorhouden...

Bijbelse variatie

Verder zijn we het wel van harte eens met de oproep om ook ’andere’ taal te geven aan het wonder ‘zonder ons, in ons’ dat wij en onze kinderen niet kunnen missen. Onze Dordtse vaderen spreken over ‘de wedergeboorte, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking’ (DL III/IV, par. 12). Ze laten ons weten dat er over dit Godswerk ‘zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt’. Dan mogen we vanuit Gods heilig Woord vertellen hoe de Heere zondaren van dood, levend maakt. Dat leert inderdaad spreken met Bijbelse variatie.

Om onze kinderen te leren bidden met de verloren zoon: ‘ik heb gezondigd tegen de Hemel en voor u; en ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden’. Om te bedelen met de blinde aan de weg naar Jericho: ‘Zone Davids, ontferm U mij- ner!’ De weinige woorden op de lippen van de tollenaar uit de gelijkenis zijn ook treffend: ‘O God, zijt mij zondaar genadig’. Of om de woorden van de moordenaar aan het kruis te laten nazeggen: ‘Heere, gedenk mijner’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Vraag maar om een nieuw hartje

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2021

De Saambinder | 20 Pagina's