Ik ben de HEERE uw God, Die...
‘Ik ben de HEERE uw God…’. Op zondagmorgen, nadat we de openingspsalm hebben gezongen, is dit het eerste wat klinkt: ‘Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb’. En daarna horen we de Tien Geboden.
Deze eerste woorden van de Tien Geboden zijn veelzeggend. We willen ze elkaar nog eens inscherpen. De omstandigheden waaronder deze woorden de eerste keer klonken, zijn bekend. Indrukwekkend waren de begeleidende verschijnselen bij deze Godsopenbaring vanaf de Sinaï. Machtige natuurverschijnselen wilden de majesteit en de heiligheid van Israëls God inprenten. Wat heeft het kerkvolk van het Oude Testament bevend geluisterd naar Gods eigen stem. Hoe luistert het kerkvolk van het Nieuwe Testament daar nu ’s zondags naar? Want het gaat om dezelfde bekendmaking van dezelfde God. Binnen de bediening van het genadeverbond wil God twee zaken laten horen: Wie Hij is en hoe Hij werkt. Het volk vreesde dat de Heere hen wilde verteren. Maar binnen de verbondsopenbaring wil de Heere bekeren, niet verteren! Van de catechisatie herinneren we ons nog wel wat er met het woord ‘verbondsopenbaring’ wordt bedoeld. Aanvankelijk was die openbaring beperkt en particulier. Sinds Abraham werd die breder. Dan gaat het om de gemeenschap in en rond de tent van de patriarchen. Nu bij de Sinaï wordt die nog breder. Nu gaat het om een heel volk, om de natie van Abrahams nageslacht. En sinds Pinksteren heeft deze stroom zich nog verder verbreed, internationaal en kerkelijk, onder Jood en heiden. Onder die ‘heidenen’ vallen wij dus, als van oorsprong van God vervreemde Germanen.
Maar bekeren
In de kern gaat het bij deze verbondsopenbaring door de eeuwen heen wezenlijk om dezelfde zaak. De God des hemels, Die ons niets verplicht is, ‘verbindt’ Zich als het ware om binnen déze kring Zijn soevereine genade in Christus Jezus te werken en te versterken. Daarom maakt Hij bekend Wie Hij is en hoe Hij werkt. Daarom maakt Hij bekend wat zonde is en wat genade is. De genade van de waarachtige bekering tot God en het ware geloof in Christus Jezus.
Al is de Godsopenbaring steeds rijker en voller geworden, tot op de hoogte van Pinksteren, de wezenlijke kern ervan is niet veranderd. Dat noemen we wel het wezen van Gods genade. Hij is die genade aan niemand schuldig, maar krachtens eeuwige verkiezing wil Hij die werken in de lijn der geslachten. Dat is de kring waarbinnen de woorden van God klinken en de kring waarbinnen Hij beloofd heeft te zullen werken. De kring die zich verder uitbreidde, tot wereldwijd en kerkelijk. Dat is de kring van de gedoopte gemeente.
Persoonlijk
Daarom luisteren we met de Kerk van alle eeuwen elke zondagmorgen naar dezelfde (verbonds)woorden. We horen uit Gods mond dezelfde woorden als de mensen bij de Sinaï. Daarom is het verstáán van deze woorden zo van belang! Wat wil de Heere ons hiermee zeggen? Deze woorden staan in de u-vorm, in het enkelvoud. Het is persoonlijk bedoeld, voor ieder die onder de bediening van het genadeverbond mag leven. De Heere spreekt op zondagmorgen dus u en jou persoonlijk aan. We moeten dus voor onszelf (aandachtig!) luisteren, want de Heere heeft ons wat te zeggen. Wat wil de Heere dan allermeest zeggen?
Ik ben de HEERE
‘Ik ben…’. Dat is tegenwoordige tijd. Hoe het verleden ook was, en hoe onbekend de toekomst ook mag zijn: Ik ben Dezelfde in Mijn wezen, in recht en genade.
‘Ik ben de HEERE…’. Dat is Zijn verbondsnaam. Hij is de Jehova, Dezelfde Die Zich hier in de woestijn aan Mozes heeft bekendgemaakt (Ex. 3). Het is een bijzondere naam met een rijke inhoud. De ‘Ik ben’ is precies dezelfde als die ‘Ik was’. En ‘Ik zal’ in de toekomst ook Dezelfde zijn. Dezelfde in Mijn trouw aan Mijn genadeverbond, trouw aan Mijn rechten en deugden, trouw aan Mijn woorden en daden. U kunt van Mij op aan. Wie Ik was voor het voorgeslacht, Die ben Ik ook nu, en zo blijf Ik, hoe het in de toekomst ook moge gaan. Ik verander niet met de tijden, niet met de tijdgeest en niet met de mensen. Deze Naam onderstreept: ‘Ik ben, vroeger, nu en altijd’.
Uw God
‘Ik ben de HEERE uw God…’. Uw God. Dat is de derde aanduiding of naam waarmee Israëls God Zich bekendmaakt. En zoals Hij heet, is Hij ook. Zoals Hij is, werkt Hij. De uitdrukking ‘de HEERE, uw God’ komt in de wet vijf keer voor. Hier in de inleiding, vervolgens in het tweede, derde, vierde en vijfde gebod. Vijfmaal horen we dat in deze verbondsopenbaring, de grondwet van het Koninkrijk der hemelen. Vijfmaal horen we dat iedere rustdag.
‘Uw God’. Betekent dit nu dat daar rond de Sinaï allemaal bekeerde mensen staan? Nee, net zomin als in de kerk allemaal bekeerde mensen zitten. In de kerk zitten twee soorten mensen, bekeerd en onbekeerd. Wat bedoelt de Heere er dán mee? Dit: Ik ben uw Schepper, uw Onderhouder. U heeft uw levensbegin aan Mij te danken. Uw levensloop is in Mijn handen. Dagelijks geef Ik u het leven en de adem. Ik houd Mijn hand onder uw leven. En deze hand houd Ik ook naar u uitgestrekt. Van jongs af aan leidde Ik u en zorgde Ik voor u. Ik bracht u onder Mijn woorden. Ik hield u onder de bekendmaking van Mijn genade. Ik bewaarde u binnen de kring waar Ik wil wonen en werken. Waarom? Omdat Ik daar nog meer wil tonen over Wie Ik ben en hoe Ik werk. Vandaar is er nog een vierde aanduiding.
Uw Bevrijder
‘Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb’. De Heere zegt: Jullie zijn allemaal zondeslaven. Maar Ik wil niet dat jullie in de slavernij van de zonde omkomen. Daarom maak Ik bekend Wie Ik ben, wat zonde is, wat bekerende genade is en Wie de Verlosser is. Deze vierde naam betekent dus eigenlijk: ‘uw Verlosser, uw Bevrijder’. Want Ik wil de komende Verlosser openbaren, zoals Ik dat in het verleden al heb betoond. De Verlosser zal in deze kring komen en werken.
Daarom zegt God tegen u: ‘Wendt u naar Mij toe, wordt behouden’. Tegen jou als jongere: ‘Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hárt’. Zodat je niet wegzakt in het heidendom, zodat je niet eeuwig ten verderve en verloren gaat. Met zondeslaven wil de God van Sinaï te doen hebben.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 november 2023
De Saambinder | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 november 2023
De Saambinder | 24 Pagina's