Belangrijk in de Bijbelse leer
Op catechisatie onderwijzen we de Bijbelse leer. Hoe kan dat op een aantrekkelijke manier gebeuren? De leefwereld van onze jongeren staat in veel opzichten ver af van catechisatie. Niet volgens de Bijbel leven en niet (mee)bidden, is voor onze jongeren veel dichterbij dan wij als ouderen beseffen. Moeten we dan wel juist in de leer onderwijzen?
Met Bijbelse leer bedoelen we de samenvatting van wat de Bijbel leert. De leer is niet hetzelfde als de inhoud. In de Bijbel wordt bijvoorbeeld beschreven hoe Jakob zijn vader Izak bedroog. Dit behoort tot de inhoud van de Bijbel. Die is belangrijk! Maar de Bijbel leert niet dat we onze vader moeten bedriegen, ook niet als het om een belangrijke zegen gaat. Het gaat om wat de Bijbel leert tot navolging. Het gaat naast de inhoud dus om de strekking, de bedoeling van de Bijbel.
In de Bijbel maakt God bekend wie Hij is en wie wij zijn. Hij verkondigt dat de kennis van Christus redt van het verderf en deel geeft aan de zaligheid. Dit is een belangrijk uitgangspunt in de Bijbelse leer. De bezinning hierop wordt ook wel aangeduid met het woord dogmatiek.
Hoe komt het dat de Bijbelse leer vaak moeilijk lijkt? Bestaat de leer dan echt in ingewikkelde en zinloze redeneringen? Dit is een hardnekkige misvatting. Maar het is niet eenvoudig om hier los van te komen, want we zijn behoorlijk beïnvloed door de wereld om ons heen. Onze samenleving is a-dogmatisch. De mensen vandaag hebben niets met principes en uitgangspunten. Wat goed is, kun je veel beter gewoon aanvoelen.
Moeten we iets leren tot navolging? De mens van 2024 wil niets moeten, zeker niet van een ander. Deze manier van denken houdt geen halt bij de deur van onze kerk, en ook niet bij de deur van ons huis. Wie een leer wil navolgen, zal zich dus van de tijdgeest moeten onderscheiden.
Het eigene van de Bijbelse leer
Dat geldt zeker van de Bijbelse leer.
Want de inhoud van de Bijbel is écht anders dan de wijsheid van de wereld. Ook anders dan wat er leeft in het hart van de mens. De Bijbel leert dat God volmaakt goed is. En dat wij door de zonde zijn aangetast: geneigd tot het kwade en onderworpen aan de verdoemenis. Wij hebben de vernieuwing en verlichting van de Heilige Geest nodig. Zo alleen leert een mens Christus kennen tot zaligheid. Het is nodig om hierover duidelijk te zijn. En: om hierover met liefde te denken en spreken. Want dit wil de Heere schenken en werken. Hoe belangrijk is het dat de Heere ons roept en onderwijst. Plaatsen we de catechisaties in dit licht?
We beschouwen catechisatie als ambtelijk onderwijs. Daarmee onderstrepen we dat dit onderwijs een opdracht van God is die Hij aan de kerk heeft gegeven. In dit catechetisch onderwijs stellen we de Bijbelse leer centraal. Want onze jongeren hebben een basis nodig: dat hun leven daarin wordt gefundeerd. Is het u weleens opgevallen dat de Bijbel zelf ook spreekt over de leer? De bekende uitdrukking ‘leer die naar de godzaligheid is’ staat in 1 Timotheüs 6:3. Als u via de concordantie of een Bijbelprogramma zoekt op deze uitdrukking, ziet u voorbeelden van hoe de Schrift zelf zijn eigen leer ontvouwt. Het is het beste om het de Bijbel zelf te laten zeggen. De Schrift is toch geïnspireerd door de Heilige Geest? Zou Deze dan Zijn eigen Woord niet zegenen met Goddelijke en inwinnende kracht?
Kernzaken
In ons catechetisch onderwijs hebben de belijdenisgeschriften een belangrijke functie. Eén van onze beide basismethoden is geënt op de Heidelbergse Catechismus (‘De enige troost’). In de belijdenisgeschriften drukt de kerk uit wat ze op grond van Gods Woord gelooft. Jammer genoeg sluit het taalgebruik in onze tijd er niet meer zo goed op aan. Lange zinnen en moeilijke woorden vinden wij lastig. Maar, laat dat extra reden zijn om de belijdenisgeschriften samen met de jongeren te lezen. Een klein gedeelte is al genoeg. Maak duidelijk wat uw bedoeling ermee is. En laat jongeren zelf de tekst lezen. Zet ze daarover aan het denken. En laat ze zelf dingen uit de tekst verwoorden. Dit is heel belangrijk en vraagt goede begeleiding.
De methode Hellenbroek (“Voorbeeld der Goddelijke waarheden”) vertoont qua opbouw overeenkomst met bijvoorbeeld de dogmatiek zoals verzorgd door ds. G.H. Kersten. Aan de vragen en antwoorden bij Hellenbroek is duidelijk te zien dat hij Bijbelse uiteenzetting geeft van de leer. Laten we dit steeds duidelijk maken voor onze catechisanten. Het gaat echt om de Bijbelse basis!
In onze catechisatiemethode hebben we geprobeerd de leer in de kern te vatten. Dit ziet u terug in de kernbegrippen. Die komen in elk boekje terug, en de omschrijving is steeds dezelfde. Ziet u het onderwijskundige doel van catechisatie voor u? Dat onze jongeren de belangrijkste begrippen van het Bijbelse geloof begrijpen, kunnen uitleggen en hanteren.
wordt vervolgd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2024
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2024
De Saambinder | 20 Pagina's