Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Praktische theologie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Praktische theologie

4 minuten leestijd

Jan Minderhoud, Genezing en bevrijding: ‘Nu al’ en ‘nog niet’ (Amsterdam: Buijten & Schipperheijn, 2019) 480 p., € 29,95 (ISBN 9789463690300).

In zijn nieuwste pennenvrucht snijdt drs. Jan Minderhoud het complexe thema van bevrijding en genezing aan. Dit zijn actuele onderwerpen die velen bezighouden.

In zijn schrijven werkt de auteur vooral synthetisch vanuit de Nederlandstalige literatuur. Zijn literatuurlijst vermeldt slechts zeven Engelstalige publicaties en één Duitstalige publicatie op een totaal van 132 publicaties. Minderhoud doet daarmee een inspanning om op een eigen manier talrijke Nederlandstalige publicaties in één bundel bijeen te brengen. Daartoe behoren niet alleen Nederlandstalige boeken over genezing en bevrijding, ook de vaak minder toegankelijke artikelen in theologische vakbladen komen aan bod, evenals de reflecties op genezing en bevrijding vanuit andere christelijke stromingen.

Evaluaties of diepere interacties met deze bronnen vinden echter niet plaats. Genezing en bevrijding is veeleer een verzamelwerk dat een actuele introductie op vraagstukken biedt over bevrijding en genezing in de kerk.

Het boek kenmerkt zich door een toegankelijke stijl en biedt pastorale tips in de omgang met bevrijding en genezing. Deze inzichten verzamelde Minderhoud in zijn jarenlange dienst als theoloog en pastoraal counselor in de gebedsbeweging.

Nu is een grondige behandeling van twee grote thema’s in één boek niet eenvoudig. Dat blijkt ook in het schrijven. Wat Minderhoud over bevrijding van kwade machten zegt, laat zich niet altijd op genezing van ziektes toepassen. Een voorbeeld hiervan bieden §8.2 en §10.1-2, waar Minderhoud diverse hindernissen tot herstel noemt. Bij dit herstel denkt hij aan hindernissen in de omgang met bevrijding en niet in de omgang met genezing. In §8.7 verduidelijkt hij dat er bijna altijd bevrijding van kwade machten in het pastoraat is, maar dat er niet altijd genezing van ziektes voorkomt (264). Hij verduidelijkt dit laatste vanuit de koninkrijksvisie van het ‘nu al’ en ‘nog niet’.

Maar tegelijk roept dit om meer duidelijkheid over de vraag hoe bevrijding en genezing zich dan precies met elkaar verhouden.

Waarom is bevrijding van kwade machten er altijd en genezing van ziektes er niet altijd?

Kent de bevrijding van kwade machten dan een andere koninkrijksvisie dan de genezing van ziektes? Deze vragen naar een bijbelstheologische verhouding tussen beide the ma’s blijven nagenoeg onbeantwoord.

Doordat de thema’s bevrijding en genezing talrijke debatten kent, ontbreekt ook regelmatig een diepere uitwerking in de presentatie van het materiaal. Hierbij besef ik dat de behandeling van zowel bevrijding als genezing in één boek niet gemakkelijk is.

Zelfs op 480 pagina’s blijft er weinig ruimte voor diepgang. Tegelijk leidt dit tot onhelderheden in Minderhouds inzichten.

Zo erkent Minderhoud het onderscheid dat de literatuur tussen lijden door ziekte en lijden door vervolging maakt. Zelf ziet hij dat niet als waterdicht. Waarom dat zo is, werkt hij nagenoeg niet uit. Het blijft slechts bij enkele reflecties op Paulus’ doorn, die uitlegkundig discutabel zijn (§11.5). Op basis daarvan laat Minderhoud dit onderscheid volledig los en gebruikt hij allerlei vervolgingsteksten in zijn boek om inzicht te geven in de omgang met ziekte (§11.7). Een verduidelijking van deze aanpak zou helpen om de auteur beter in zijn benadering te kunnen volgen.

Een ander voorbeeld is de toepassing van bijbelteksten. Zo stelt Minderhoud dat de boze geest uit de slavin verdwijnt volgens ‘God zijn eigen timing’ (386) of ‘Op Gods tijd!’ (388, Hand. 16). Maar de bijbeltekst spreekt slechts over ‘meerdere dagen’, zonder die in relatie te brengen met een keuze van Godswege. Er is daarom meer uitleg nodig voor deze brug van Handelingen 16 naar Gods soevereiniteit. Vooral omdat de auteur zijn visie op deze omgang met de kwade geest laat volgen op inzichten die hij opdeed met genezingen op de There is More-conferentie van Randy Clark. Hier stelt zich opnieuw de vraag hoe genezing en bevrijding zich tot elkaar verhouden. Minderhouds denkwijze blijft hierin onduidelijk. Verdwijnen demonische machten in mensen pas op ‘God zijn eigen timing’? Dit vraagt om meer uitleg.

Vooral het gebruik van hulpmiddelen die de bijbeltekst ontsluiten zijn daarin onmisbaar. Dat beschermt tegen het gevaar dat bijbelteksten in de christelijke geloofsleer een eigen leven leiden of tot ‘bewijsnoten’ worden gedegenereerd. We kunnen Gods openbaring dan mislopen door te snel losse teksten te citeren, die in hun context een andere betekenis hebben dan wij ze in onze geloofsleer geven.

Los van deze evaluerende opmerkingen heeft Minderhoud prachtig werk geleverd waarin talrijke harde noten die nog te kraken zijn over genezing en bevrijding in kaart zijn gebracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's

Praktische theologie

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's