Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het team van school centraal. We kunnen niet zonder elkaar!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het team van school centraal. We kunnen niet zonder elkaar!

2 minuten leestijd

Leerkrachten en ouders hebben elkaar nodig om kinderen succesvol te laten ontwikkelen. Onderwijs en opvoeding zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en school. Ouders zijn de eerstverantwoordelijken voor de opvoeding en school is verantwoordelijk voor het onderwijs. Maar deze scheiding is niet strikt. Ouders hebben ook een onderwijsondersteunende taak en onderwijs heeft een opvoedende taak. Het ideaalbeeld is dat ouders en scholen samen optrekken en elkaar ondersteunen bij hun taken (Herweijer & Vogels, 2013).

De afgelopen jaren is in Nederland en in het buitenland veel onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs, de opvang en de ontwikkeling van hun kind. Die onderzoeken laten overtuigend zien dat bij sterke interpersoonlijke relaties tussen ouders en professionals, ouders zich meer tevreden en competent voelen, professionals meer werkplezier hebben en kinderen meer welbevinden ervaren en beter presteren.

Daarnaast heeft ouderbetrokkenheid een positieve invloed op het klimaat van de school: een goede betrokkenheid is gunstig voor het functioneren van de schoolorganisatie en de lokale gemeenschap (Cijvat & Voskens, 2007). Dit maakt de conclusie: we kunnen niet zonder elkaar. Samenwerken dus! De ROV wil hierin adviseren en ondersteunen.

Herweijer, L., & Vogels, R. (2013). Samen scholen.

Cijvat, I., & Voskens, C. (2007). Een onderzoek naar de rol van ouders in het primair onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2022

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Het team van school centraal. We kunnen niet zonder elkaar!

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2022

De Reformatorische School | 52 Pagina's