Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Radicalisering in eigen kring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Radicalisering in eigen kring

7 minuten leestijd

De coronapandemie raast voor de vierde keer door de wereld. Ook in ons land zijn er vele zieken. Het idee dat het slechts gaat om een griepje wordt door steeds minder mensen aangehangen. Het aantal ernstig zieken is daarvoor te groot geworden en velen weten van sterfgevallen van familieleden met corona (vaak in combinatie met onderliggend lijden of hoge ouderdom).

De e regering heeft opnieuw strenge maatregelen genomen. Tegelij- kertijd is er zoveel weerstand onder de bevolking dat er zelfs rellen zijn uitgebroken, waarbij de politie met scherp moest schieten. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Inconsistent en onbetrouwbaar

Onze regering heeft tot voor kort aange- geven tegenstander te zijn van elke vorm van drang of dwang. Er werd een groot beroep gedaan op het verantwoordelijk- heidsgevoel van alle burgers. En zo hoort het ook. Op dit moment zit de regering echter volledig op de lijn van drang en overweegt men nadrukkelijk vormen van dwang. Het verplichte coronatoegangs- bewijs (de QR-code) bij deelname aan het maatschappelijk verkeer speelt hierin een grote rol. De minister heeft maar één oplossing: massale vaccinatie. Het huidige regeringsbeleid kan leiden tot maatschappelijke tweedeling, waardoor een toene- mende polarisatie wordt bevorderd in een samenleving die toch al weinig sociale cohesie en onderling respect en begrip vertoont. Dit verklaart het maatschappe- lijk verzet. Uit recent onderzoek blijkt dat nog slechts 30% van de burgers vertrouwen heeft in de overheid. Ook onder ons wordt er sma- lend gesproken over de overheid. Ds. G.H. Kersten waarschuwt in zijn catechismus- verklaring daar nadrukkelijk tegen, omdat het God behaagt ons door de hand van de overheid te regeren. ’Daaruit vloeit de vaste grondslag voor onze onderwerping aan de machten over ons gesteld en moet ons geduld doen hebben met hun gebre- ken. Wij zijn van onze plaats als wij zeggen: Hoe kan onze regering toch zulke wetten uitvaardigen? In onze wrevel en onze opstand geraken wij steeds dieper in de put. Wij moeten stil zijn en bekennen dat God eist dat wij ons onderwerpen, omdat Hij ons door Zijn hand aldus wil regeren’. 1

Complottheorieën

Het is ronduit zorgelijk als we moeten opmerken dat de maatschappelijke onrust onze kring niet voorbijgaat. Allerlei ‘com- plottheorieën’ doen ook onder ons de ronde. Het kenmerk van een complottheorie is dat er vaak wel een kern van waar- heid in gevonden wordt -het verhaal komt ergens vandaan-, maar er wordt van alles bijgesleept. En als er gewezen wordt op al die losse eindjes die onwaar blijken te zijn, of zijn gebaseerd op aannames, wordt men boos. Er mag niet getoetst worden aan de feiten. Argumenten tellen niet, discussie erover is eigenlijk niet mogelijk. Laten we ons realiseren dat complotten van alle tijden zijn. Complottheorieën ont- staan altijd in tijden van informatiegebrek, angst, wantrouwen en onzekerheid. In het verleden bleek dat een explosief mengsel. Men wil de medeburger op een radicale wijze wakker schudden. Standpunten worden gebracht als principes, het is bijna een geloof.

Er zijn een aantal invloedrijke opinielei- ders (‘influencers’) -het zijn makelaars in angst- die complotten aan elkaar weten te knopen en die blindelings worden geloofd. De discussie over de geheime samenzweringen is weinig diepgaand, elke nuan- cering ontbreekt. De reacties op sociale media zijn in veel gevallen ongeremde uitingen van gedachten en gevoelens in woorden die vaak weinig verheffend zijn.

Openbaring 13

Het is uiterst zorgelijk dat een deel van onze gezindte meedoet in deze radicalise- ring en daarbij allerlei –naar het lijkt- zeer principiële uitspraken doet. Romeinen 13, waarin opgeroepen wordt tot het eren van en gebed voor de overheid, wordt ken- nelijk niet meer gelezen, men leest liever Openbaring 13. Opeens weet men precies wat de betekenis is van het beest dat in dit hoofdstuk omschreven wordt. We herinne- ren eraan dat het teken van het beest ook als actueel werd gezien toen de streepjescodes op producten werden geïntrodu- ceerd en toen de pinpas contant geld ging verdringen. Er waren toen ook mensen die geen product wilde kopen waar een streepjescode op stond en die zeiden voortaan alleen met contant geld te zullen betalen. Wie horen we er nog over?

Laten we daarom voorzichtig zijn met al te principiële uitspraken over de QR-code. Het is natuurlijk goed om die niet te willen gebruiken. De plekken waar de QR-code verplicht is, hoeven we niet te bezoeken. Een buitenlandse reis wordt al lastiger.

Wat doen we als ons werk een buitenlands bezoek noodzakelijk maakt?

Ds. W. Teellinck geeft ons hierin een goede raad: ‘Laten wij er ons voor wachten zeer beslist te zijn. Dat wil zeggen door dingen te beweren als: dat deugt niet, dat is kwaad, dat is zeker, het moet zo zijn en het kan niet anders. Want aangezien het gebeuren kan dat wij in die bepaalde zaak mistasten, en het dan soms wel gebeurt dat zoiets veroorzaakt dat men bij zo’n dwaling blijft uit schaamte om iets dat we zo plotseling en heftig hebben uitge- roepen, te herroepen. Zo worden wij dan door onze eigen strikken verward in een verkeerd oordeel’. 2 Teellinck adviseert dan om zich voorzichtig uit te spreken: ‘Het zou kunnen zijn’, of: ‘Ik moet daar nog eens nader op letten’.

Ouders en docenten

Het gevaar van de radicalisering in eigen kring is dat we het wantrouwen van de overheid overdragen aan onze kinderen. Dat heeft enorme consequenties voor de gehoorzaamheid aan het gezag. Als leer- lingen aan hun docenten smakelijk vertellen hoe hun ouders opstaan tegen het gezag, dan zal dit zich manifesteren in ongehoorzaamheid in allerlei andere situaties. Laten we niet vergeten dat Romeinen 13 ook geldt als we een over- heid hebben die geen rekening houdt met Gods geboden. Een Bijbelse basishouding is te vinden in Titus 3: ‘Vermaan hen dat zij den overheden en machten onderdanig zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn, dat zij tot alle goed werk bereid zijn; dat zij nie- mand lasteren, geen vechters zijn, maar bescheiden zijn, alle zachtmoedigheid bewijzende jegens alle mensen’. Juist in een tijd van gezagscrisis is het van belang op te roepen tot gehoorzaamheid aan onze overheid, zolang de wetgeving niet lijnrecht ingaat tegen Gods geboden. Ook als een overheid ons niet welgezind is. Laten we niet meedoen met allerlei gezagsondermijnende activiteiten. Het vijanddenken past ons niet. Denk aan het woord van de Heere Jezus: ‘Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent hen die u vervloeken; doet wel dengenen die u haten; en bidt voor degenen die u geweld doen en die u vervolgen’ (Matth. 5:44). Laten we stoppen met het doorsturen van onzinnige verhalen; we kunnen beter zonder ophouden bidden voor onze overheid.

Openbaring

Is de aandacht voor het boek Openbaring dan niet terecht? Zeker, we kunnen in dit Bijbelboek lezen welke zware tijden er zullen aanbreken. De satan gaat rond als een briesende leeuw. Vanwege het profetisch karakter moeten we echter terug- houdend zijn om aan te tonen op welke gebeurtenissen wordt gedoeld en zeker niet ons eigen gelijk willen halen met behulp van het Bijbelboek. Het boek Openbaring roept ons toe dat we ons moeten haasten om ons levens wil. Het laatste Bijbelboek roept ons op tot bezinning en bekering. Dat doet de coronapandemie ook. De oor- delen zijn over ons gekomen. Wat heeft het ons te zeggen? Wie merkt Gods hand op in dit alles? Leidt het tot verootmoediging of alleen maar tot discussies?

Mocht de pandemie er maar toe leiden dat wij persoonlijk, maar ook als land en volk tot inkeer kwamen. Er is alle reden om ons niet druk te maken over complotten, maar over ons eigen zielenheil. ‘Want de toe- komst des Heeren genaakt’ (Jak. 5:8).


1 Ds. G.H. Kersten, De Heidelbergse Catechismus, Zondag 39, pag. 426.

2 W. Teellinck, De politieke Christen, pag. 61.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Radicalisering in eigen kring

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

De Saambinder | 20 Pagina's