Jezus Christus de Gekruisigde
(1 Kor 2 1-5)
Het "thema" van het bovengenoemde gedeelte uit een van de Brieven van de apostel Paulus is "Het Kruis als de wijsheid en de kracht van God" ot "De dwaasheid en de zwakheid van het Kruis" Het gaat om de openbaring van God, om het karakter van het Evangelie
Aan de hand van twee voorbeelden laat Paulus zien waar en hoe de dwaasheid en de zwakheid van het Kruis, waar de kracht van God en de hemelse wijsheid openbaar worden
Allereerst in de Gemeente, de Kerk "Het zwakke der wereld heeft God uitverkoren en het dwaze en het verachte " Het tweede voorbeeld ben ikzelt, zegt Paulus Mijn dienst in het Evangelie van Jezus Christus IS een afspiegeling van de zwakheid en de dwaasheid van het Kruis Nochtans gaat het daarin om de wijsheid en de kracht van God
De apostel maakt een vergelijking met de wijsheid en de kracht van de wereld Hij gaat een confrontatie aan met zijn tegenstanders Joden en mensen van de "gnosis", die zich beroepen op wijsheid, kennis, diep inzicht in de dingen van God (zie over de Gnostieken het in dit blad opgenomen artikel van Dr J van Oort) De Gnostieken ontkennen de historische feiten van de kruisdood en de opstanding van Christus Mede tegen deze achtergrond zegt Paulus "Ik heb besloten niets te weten onder u dan Jezus Christus en dien gekruisigd" God die mens is geworden en die in zwakheid onze Verlosser is
De godsdienst waarin Christus de Gekruisigde niet het éen en al is, weet met zwakheid geen raad, kan daar mets mee Ook niet met hen die van Christus de gekruisigde getuigen "aarden vaten" (2 Kor 4), die hier en daar een barst vertonen Men denkt in termen van succes en kracht, van prestatie en concurrentie "Zwakheid omvat alles wat iemand de gunst en de achting van mensen kan ontnemen" (Calvijn)
Een ambtsvervulling in de stijl van het Kruis gaat gepaard met eenzaamheid, onbegrip, miskenning, verguizing en veel aanvechting Dit neemt "de gemeenschap der heiligen" niet weg De Kerk is er, nochtans, niet als een vereniging, niet als een perfecte organisatie, maar als schepping van het Woord de heilige katholieke Kerk (NGB, art 27), de bruid van Christus, die ieett van het Woord, door het geloof Zij gaat de weg van de Kruiskoning, met alle gevolgen van dien Paulus heeft goed overwogen wat hij zal doen en zeggen Gaandeweg - achter Jezus aan - is hij tot een besluit gekomen In de hitte van de aanvechting wist hij het ik moet óf mij aanpassen aan het denken van de wereld, mij inpassen in een godsdienstig systeem, óf mij houden aan het Kruisevangelie Wie aan het begin van de loopbaan van het geloof, ook in de dienst der verzoening, zegt "Ik heb besloten ", zal dat wel goed bedoelen, maar hij weet met half wat hij zegt
Wat IS de praktijk van onze goede voornemens"^ Ook de preek-praktijic"^ Jaap Zijlstra dicht "Vandaag een dominee gehoord,
die Jezus in een preek-tijds heeft vermoord" Paulus kijkt terug op zijn dienst in het Evangelie, nadat hij door déze aanvechting, als verleiding, als verlokking is heengegaan een andere boodschap te brengen dan die van Jezus Christus de Gekruisigde Gaandeweg is er de verzoeking Christus op een ongeoorloofde wijze in de tijd, in de wereld, in het moderne levensbesef te trekken, in het systeem van een godsdienst die een weg zoekt van beneden naar Boven, in filosofische speculatie en holle retoriek Men beroept zich wel op "geest", maar de werkelijkheid IS dat het "vlees" zich laat gelden in natuurlijke theologie die past bij vleselijke voorstellingen en verlangens, bij de menselijke wijsheid God wordt vaak object van het menselijke denken, Hij wordt beheerst en gemanipuleerd. Zijn werk wordt in kaart gebracht Dit IS een andere weg dan die van het kale Evangelie van het Kruis, van "de verborgen God" (Luther), die WIJ niet kunnen begrijpen Paulus besluit de Boodschap van de Gekruisigde te blijven brengen In hoofdstuk 15 geeft de apostel een samenvatting van zijn prediking Christus is gestorven voor onze zonden en HIJ IS opgestaan Wanneer ik dit Evangelie loslaat - zo weet Paulus - ben ik persoonlijk en ambtelijk nergens, dan deel ik niet in de verzoening, dan kan de verzoening ook niet worden uitgedeeld
Is de apostel dan zo dapper, zo karaktervast, dat hij deze keuze maakt"^ Nee 't Gaat om de overmacht van de Heilige Geest in zijn leven, om de kracht van Christus Zelf Paulus acht zich een toonbeeld van Gods genade en zijn bediening als een bewijs van de "kracht Gods tot zaligheid", dat is het Evangelie van Christus, waarvoor hij zich niet schaamt (Rom 1) Ondertussen is Paulus zelf zwak, hij is geen zelfverzekerd mannetje "Ik kwam tot u in zwakheid en in vrees en in veel beving" Uitgerekend in Konnthe was hij bang, vertelt Lukas (Hand 18) Maar toen kwam de Here hem bemoedigen "Wees met bang, Paulus, maar spreek en zwijg niet, want Ik ben met u " WIJ moeten ervoor oppassen Paulus' zwakheid, zijn vreze en beven psychologisch te verklaren Wat de apostel hier noemt, hoort bij de gestalte van het Kruis, bij de Boodschap van de Gekruisigde Wanneer je - als verkorene - kiest het spoor van Jezus te volgen, neem je op de koop toe wat dat met zich meebrengt "Deze keuze is inclusiet alle vernedering die voor het vlees daaraan verbonden is" (H F Kohlbrugge) Dit hoort bij dat Evangelie dat voor de Jood een aanstoot is en voor de Griek nonsense
Wat IS dan de garantie dat de prediking wordt gelootd, dat men Christus aanneemt*^ Niet de welsprekendheid van de prediker, niet de "schittering van woorden of wijsheid", maar het Evangelie zelf, de kracht van God, de Heilige Geest, "Die Here is en levend maakt" Het Koninkrijk van God komt op de wijze van het Kruis, in de verkondiging van het Kruisevangelie, tegen de achtergrond van de verbroken relatie tussen God en mens God wordt mens in de meest ongoddelijke gestalte die maar denkbaar is gekruisigd' Op de wijze van het Kruis baant Christus een weg die van ons uit ontoegankelijk en onbegaanbaar IS Die weg bewandelen, noemt de Schrift geloven'
"Dwaas" durven zijn en "zwak" tegenover al die wijsheid die zich uitleeft in uitvluchten waarmee de natuurlijke mens, die zichzelf voor "geestelijk" uitgeeft, aan de ergernissen van het Kruis zoekt te ontkomen Maar er is geen andere weg, er is geen ander Evangelie (Gal 3) dan dat van Hem "die ons van God geworden is tot wijsheid, rechtvaardiging, heiliging en verlossing "
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1997
Ecclesia | 16 Pagina's