Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op stap met de havenevangelist

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op stap met de havenevangelist

“Het bijzondere van dit werk is dat de wereld elke dag de haven van Rotterdam binnen vaart”

9 minuten leestijd

STELLENDAM/MAASVLAKTE - Een deel van de lezers van het Eilanden-Nieuws is nauw betrokken bij zendingswerk. Velen werken voor kortere of langere tijd in landen in Azië of Afrika waarbij men actief is in de verkondiging van het evangelie of in de hulpverlening. Om verre volken te bereiken hoeft men niet altijd ver van huis. Onlangs waren we op een zendingslocatie dichtbij huis. Hemelsbreed op nauwelijks 15 kilometer afstand van Goeree-Overflakkee, bevinden zich dagelijks mensen, afkomstig vanuit de hele wereld, die doorgaans nauwelijks worden opgemerkt en daarom een weliswaar druk maar eenzaam bestaan leiden aan boord van reusachtige schepen in het Rotterdamse havengebied. Felix Henrichs uit Stellendam ontmoet dagelijks zeelieden die ver van huis en haard hun brood verdienen. Hij is havenevangelist en onlangs vergezelden we hem een dag op stap in het Rotterdamse havengebied.

Als Felix Henrichs op pad gaat richting Europoort, wordt er eerst een tussenstop gemaakt op het haventerrein van Stellendam. Van een visser, die het werk van Felix een warm hart toedraagt, mag ruimte in een loods gebruikt worden voor opslag van materiaal. Dit materiaal bestaat vooral uit boeken en folders.

Het eerste karwei van de dag is het laden van de auto. Felix heeft hulp, want bij zijn werk wordt hij regelmatig vergezeld door een vrijwilliger uit de regio. Deze keer heeft hij gezelschap van Jaap de Gans, in het dagelijks leven buschauffeur bij Arriva. Hij trekt een aantal dagen per maand samen met Felix de havens in. Het werk dat Felix mag doen heeft ook zijn hart geraakt. Hij vindt het mooi om Felix de gelegenheid te geven om zijn werk optimaal te kunnen doen.

Een nauwkeurig samengesteld assor timent van Bijbels, boeken, brochures, dvd’s in verschillende talen wordt ingeladen. Vervolgens is de koers richting het terrein van Ertsoverslag Europoort CV.

Na de formaliteiten die vervuld moeten worden om het haventerrein op te komen, wordt het eerste schip van deze dag bezocht. Het is de 112.000 ton metende ertscarrier Beate Oldendorff. Voor een leek een kolossaal schip, maar vergeleken met andere schepen op het terrein is het een schip uit de middenmoot.

Onderweg naar de Beate Oldendorff vertelt Felix dat hij niet ‘zomaar’ een schip opstapt en daar gaat evangeliseren. “Op de meeste schepen waar ik kom ben ik al meer geweest of ik ben door een collega in een andere haven gevraagd om contact op te nemen met één van de zeelieden. Ik steek vooral veel energie in het onderhouden van de contacten en het toerusten van christenzeelui”. Daarnaast bied Felix ook een helpende hand als dit nodig is. “We willen vooral ook vriend zijn van de zeelui”, benadrukt hij. “SCFS is een organisatie die in grote wereldhavens ‘aanwezig is’ d.m.v. havenzendelingen zoals ik en daardoor een netwerk vormen om de contacten met zeelui voort te zetten of te verdiepen die in andere havens begonnen zijn. Zo kan een gesprek dat in Hamburg of Manilla is begonnen, in Rotterdam worden voortgezet”.

Tien nationaliteiten

Felix en Jaap worden boven aan de valreep vriendelijk ontvangen door de wachtman van de in Monrovia geregistreerde Beate Oldendorff. Het schip heeft een vaste route en komt regelmatig in de Rotterdamse haven. Daardoor kent Felix een deel van de bemanningsleden. “Wij proberen de schepen zoveel mogelijk te bezoeken tijdens de koffie- en etenspauzes, anders heeft de bemanning geen tijd voor een gesprek”. Want al ligt een schip aan de kade en wordt het gelost dient er door de bemanning hard gewerkt te worden, want ieder uur langer aan de kade kost veel geld.

Een deel van de bemanningsleden komt langs voor een praatje of om telefoonkaarten te kopen. Met behulp van deze telefoonkaarten kan voordelig naar huis gebeld worden. Dit is heel belangrijk voor de meeste ‘gewone’ bemanningsleden, want zij hebben contracten waardoor ze soms wel acht tot twaalf maanden van huis zijn. Dit in tegenstelling tot de officieren die meestal na een week of acht worden afgelost.

De bemanning van de ertscarrier is uit verschillende landen afkomstig. Op het schip leven mensen van tien verschillende nationaliteiten. Het merendeel van hen is afkomstig van de Filippijnen.

Felix heeft in de afgelopen vier jaar bijgehouden hoeveel nationaliteiten hij heeft ontmoet. Het blijken er ongeveer 80 te zijn… Als Felix dit aantal noemt legt Jaap de Gans uit dat niet iedereen op Goeree-Overflakkee beseft dat er op hooguit 20 km afstand zo veel mensen vanuit verschillende landen zich bevinden. “Het zendingsveld is dan wel heel dichtbij en daarbij komt dat we zeelui ontmoeten die in zogenaamde gesloten landen wonen, waar jij en ik als christen absoluut niet welkom zijn”, aldus De Gans die een hart heeft voor evangelisatie èn voor het omgaan met mensen.

Kerkelijke gemeentes

De komende tijd wil hij proberen zoveel mogelijk kerkelijke gemeentes te benaderen om ze kennis te laten maken met dit unieke zendingswerk. Dat willen ze doen d.m.v. presentaties op kerkelijke gemeenteavonden zoals op een mannen-, vrouwen- of een jeugdvereniging. Hij zegt: “Jezus gaf in Mattheüs 28 de opdracht om de wereld in te gaan om discipelen te maken. Het bijzondere van dit werk is dat de wereld elke dag de haven van Rotterdam binnen vaart”.

Rond de koffietafel

Op de Beate Oldendorff ontmoet Felix rondom de koffietafel een aantal mensen. Desgevraagd legt hij op eenvoudige wijze - met behulp van een klein quizje - het evangelie uit. De geïnteresseerde zeelui kunnen gratis evangelisatiemateriaal krijgen of een boek of bijbel kopen.

Volgens Felix staan de zeelui over het algemeen open voor het evangelie, “maar het is voor velen wel moeilijk om ‘zomaar’ te geloven. Het is puur genade, maar ze willen er nog wel graag wat voor doen. Dat is moeilijk te begrijpen, vooral voor mensen die een moslimachtergrond hebben”. De havenevangelist zal het geloof niet opdringen aan de zeelui. “Ik breng ze geen boek met wetjes en regeltjes, maar het is mij om het hart van de mensen te doen. Dat is bij de Heere Jezus ook zo”, legt hij uit. Met het havenevangelisatiewerk wil men niet alleen de zeelieden in aanraking brengen met het geloof, maar ook de gelovigen ondersteunen. “Een aantal christenen op de schepen moet het maandenlang zonder broeders of zusters van hun kerkelijke gemeente aan de wal doorbrengen. Daarom heb ik materiaal bij me om de gelovigen verder toe te rusten en te ondersteunen”. Felix weet dat er op verschillende zeeschepen Bijbelstudiegroepen zijn die meerdere keren per week samenkomen. Nieuw Bijbelstudiemateriaal heeft Felix dan ook altijd in zijn rugzak bij de hand.

Welkom

Het valt op dat Felix overal van harte welkom is, “het is nog maar nauwelijks voorgekomen dat ik word geweigerd als ik aan boord wil komen. Ik meld me dan ook tevoren aan en op de meeste schepen ben ik al eerder geweest”. De schepelingen hebben naast de contacten met hun collega’s weinig andere contacten. In vroeger jaren kon men nog wel eens gaan ‘stappen’ in de stad, maar de vrije tijd is beperkt en voor een taxirit van de Maasvlakte naar het centrum van Rotterdam betaalt men zo’n 100 Euro.

Filippijnen

Veel zeelieden zijn afkomstig van de Filippijnen. De SCFS heeft daarom in Manilla een zeemanshuis in beheer waar de zeelui tijdens hun verlof trainingen kunnen volgen voor bijvoorbeeld het leiden van Bijbelstudiegroepen op zee of - en daar is ook sprake van op sommige schepen - het organiseren van kerkdiensten of andere bijeenkomsten op de zeeschepen.

Naast het brengen van het evangelie en de toerusting zorgt Felix ook voor materiële zaken voor de zeelieden. Ieder jaar worden vóór het Kerstfeest ongeveer 700 tot 750 kerstpakketten klaargemaakt. In deze pakketten bevinden zich veel mutsen die gebreid zijn door vrouwenverenigingen of particulieren. In december zijn er ook veel mensen actief met het vullen van deze pakketten. Felix is heel blij met deze hulp van zijn achterban, want hij weet uit ervaring dat een dergelijk pakket het heel goed doet bij de zeelui.

Containers

Het tweede schip dat die dag bezocht wordt is de Santa Giovanna. Dit containerschip lag op de ECT Delta Terminal, op de Maasvlakte. Terwijl het schip vrijwel automatisch van een deel van haar containers wordt bevrijd, wordt Felix Henrichs en zijn gezelschap uitgenodigd voor de maaltijd. Tijdens de maaltijd praat hij even bij met de bemanningsleden en verkoopt of geeft hij hen een aantal boeken. Het blijkt ook hier dat de zeelui vriendelijk zijn en bereid voor een kort gesprek. Op de Santa Giovanna heeft hij meermalen een goed contact gehad met de kok die christen is. Maar deze middag kon er geen ontmoeting plaatsvinden omdat de kok sliep. Toch kon er ‘gewoon’ meegegeten worden.

Bij het verlaten van het schip heeft Felix nog een uitgebreid gesprek met één van de officieren van het in Hamburg geregistreerde schip. Volgens Felix komt dit niet zoveel voor, want hij kiest er juist voor om met de ‘gewone’ bemanningsleden te eten of koffie te drinken omdat er met hen het gemakkelijkst contact wordt gelegd.

Het is opmerkelijk dat Felix, voorheen wonend in het midden van Duitsland en nauwelijks bekend was met zeehavens of zeelui, toch zijn ‘hart heeft verloren’ aan het havenwerk. Hij bezocht in Duitsland een zendingsschool en via een stage kwam hij terecht bij havenzendeling Martin Otto in Hamburg en was zijn interesse gewekt. Hierdoor kwam hij in contact met havenevangelist Rudy Kuijer en vertrok hij met zijn vrouw naar Holland om Kuijer te assisteren bij het havenwerk. Toen Kuijer ergens anders ging werken nam Felix het havenwerk over en inmiddels is hij met zijn vrouw Kerstin in Stellendam gesetteld, waar ook hun beide kinderen zijn geboren. Beiden spreken ze vloeiend Nederlands.

Genieten

Felix geniet zichtbaar van het werk op de schepen. Hij werkt er vijf dagen per week, dat is natuurlijk lang niet voldoende om de honderden schepen die Rotterdam per week aandoen te bezoeken. Hij zou het fijn vinden als er nog meer mensen ‘het op hun hart kregen’ om in de havens aan de slag te gaan.

Toch ontvangt hij steun van een aantal kerken, bedrijven en particulieren in de regio. Regelmatig gaan er mensen mee en worden er hand- en spandiensten verleend bij het vervaardigen en inpakken van kerstpakketten en het breien van mutsen. Wie ook eens mee wil of meer van het werk van Felix Henrichs wil weten of hem wil uitnodigen voor een presentatie op een verenigingsavond, kan altijd bij hem terecht (zie contactgegevens).


Felix Henrichs

Felix Henrichs woont samen met zijn vrouw Kerstin en kinderen Jakob en Emilie in Stellendam. Het echtpaar Henrichs is afkomstig uit Duitsland. Drie jaar geleden namen zij het havenevangelisatiewerk over van Rudy en Henny Kuijer uit Oude Tonge. Zij werken namens de internationale organisatie SCFS wat staat voor Seamen’s Christian Friend Society en worden betaald door een vriendenkring. Hun adresgegevens zijn: Felix Henrichs / Voorstraat 13 / 3251 BB Stellendam / Tel +31 187 750924 / GSM +31 6 16077868 E-mail: Felix.henrichs@scfs.org


Auto

De stichting die Felix helpt en begeleidt voert momenteel actie voor een andere en meer praktische auto voor het havenwerk. Momenteel heeft hij een Peugeot 307 met heel veel kilometers op de teller en waar forse reparatiekosten voor dreigen. Men denkt ongeveer € 20.000 nodig te hebben voor een andere doelmatige auto. Giften voor het werk en voor een auto zijn welkom op rekeningnummer RABO 11 49 92 096 onder vermelding van ‘Project auto’. Goed om te weten is dat de stichting een ANBI status heeft. Voor informatie kunt u zowel Felix als de Werkgroep contacten. Stichting Seamen’s Christian Friend Society / Werkgroep Rotterdam / p/a Pimpelmees 13 / 3245 TW Sommelsdijk / 0187 750815.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juli 2013

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Op stap met de havenevangelist

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juli 2013

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's