Venijngeving – toen en nu
Waar hebben we het over?
‘Venijngeving’, het is duidelijk dat dit in de reeks van Galaten 5 geen positieve zaak is. Tot de werken van het vléés behoort ‘venijngeving’. In dit artikel gaan we nader in op een aantal facetten, te weten:
1. het begrip
2. nadere uitleg met voorbeelden
3. de wereld van vandaag
4. wij en venijngeving
Het begrip venijngeving
Bij het woord ‘venijnig’ denk ik aan de waarschuwing: ‘Doe niet zo venijnig!’ Je kunt dan aan woorden denken die vals zijn. Anders gezegd: venijnig is giftig. Voor een goed begrip van wat er in Galaten 5 vers 20 wordt bedoeld moeten we echter letten op het volgende: U mag dat venijngeving letterlijk nemen: dat je iemand gif toedient. Het doel daarvan was de ander te brengen in de sfeer van het occulte. Om diegene onder invloed te brengen van duistere machten. In het boek Openbaring is het woord soms met ‘toverij’ vertaald (18:23) en een verwant woord met ‘tovenaars’ (21:8 en 22:15).
Nadere uitwerking met voorbeelden
Venijngeving, duistere krachten. Je kunt dan dus denken aan middelen vroeger en nu die je een ander toedient om mensen te beschadigen. Toverdranken. Wat zie je daar van? Er zijn bepaalde culturen waarin het leven in het teken staat van kracht en tegenkracht. Waar angst wordt ingeboezemd en er vaak tegenacties zijn. Zo las ik over Malawi: ‘Een deel van de lokale bevolking gelooft in hekserij en valt onbekenden aan. Deze slachtoffers worden ervan verdacht bloed te hebben gedronken voor magische rituelen’ (1.). Dat is dan geen venijngeving, een ander door toverdrank beïnvloeden, maar laat wel iets zien van de gedachte dat iets wordt gebruikt waardoor die persoon onder invloed komt van de vorst van de duisternis. Venijngeving, het principe is dit: je doet iets door het drinken van iemand en die persoon valt ten prooi aan de boze. Kennelijk wist men in de streek waar de Galaten woonden daar ook van, dit gebied stond erom bekend. Het is van alle tijden en niet alleen daar. Je kunt ook denken aan wat mensen soms aan kruiden toeschrijven: magische krachten, die met de maanstand te maken hebben. Om mensen te beïnvloeden. Denk aan medicijnmannen in verschillende culturen. Nu het woord ‘medicijnman’ gevallen is: het woord venijngeving in het Grieks hangt samen met ons woord farmacie. De esculaap, de slang, is symbool van gif. Duidelijk moge zijn dat niet alles wat met kruiden en medicijnen samenhangt verdacht is, maar gaat het over de toverdokters met hun drankjes, dan hebben we het over het domein van de slang. Er is ook een lijn van bepaalde kruidenvrouwtjes die in dienst staan van de magie. Van een bepaald kruid las ik dat werd gesteld dat het ‘veel werd toegepast in de zwarte magie’ (2.).
De wereld van vandaag
Wie rondkijkt in de wereld van vandaag ontdekt dat er voor magie nog steeds veel belangstelling bestaat. Denk aan New Age, waarbij er van alles is dat zegt dat je met allerlei geestelijke machten via spreuken, symbolen en – nog steeds – dranken, kruiden en edelstenen invloed kunt uitoefenen. Of het nu zwarte of witte magie genoemd wordt, het behoort tot het rijk van de duisternis. Meer dan eens hebben mensen die zich daarmee inlieten angst en schrik over zich heen gehaald. Van dichtbij heb ik een paar keer gemerkt wat de duisternis van het occulte aan paniek opleverde bij jongeren: ‘Ik ben erg bang…’ – de boze leidt tot angst. Hier past maar één ding: Biddend in Jezus’ Naam om de Heilige Geest, om zich hier ver van houden! Niet alleen van toverdranken, maar van alles wat hier mee te maken heeft. Denk ook aan het recente Halloween. Een beroep doend op de Heiland Die bezetenen bevrijdde! Vragend of Hij banden wil losmaken! Of Hij, zowel op de ‘traditionele’ zendingsvelden als in de westerse wereld ook deze werken van de boze wil verbreken.
Wij en venijngeving
Feitelijk kwamen we al op wat wij met venijngeving te maken hebben. In de uitleg heb ik het toegespitst op datgene waar het woord over spreekt. Het is goed te bedenken dat wat er achter zit de haat is. De ander geven van de verboden vrucht om hem of haar in de ellende te storten. Het is de lijn van de moordenaar, de vorst van de duisternis. Of iemand nu met of zonder magie de haat voedt, zou hem dat ook maar iets uitmaken?! Dit werk van het vlees is een verkeerde begeerte die medegekruisigd is, zo geldt degenen die van Christus zijn, zie Galaten 5 vers 24. Om te staan in de vrijheid en de verkeerde begeerten niet te volbrengen. Dat levert strijd op, want we vinden in dit gedeelte ook vermaning, zie vers 25 en 26. Venijngeving, met als wortel haat – dat behoort bij het oude. Maar daar tegenover staat de band met Christus, zoals de apostel er in Galaten 2:20 van spreekt: ‘Ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij!’ Oog voor wat het oude inhoudt, om dat te doden, te haten en te ontvluchten, dat heeft alles te maken met de band met Hem Die kwam en ‘Zichzelven gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige boze wereld’ (Gal. 1:4). Bij Hem is verbreking van verkeerde banden en kracht en een wandelen in het licht! Van Hem leer je geen haat en zelfhandhaving, maar liefde. Liefde die voor anderen de dood in ging! De goede strijd, niet als ‘een werk van de wet’, maar uit dankbaarheid wandelend ‘door de Geest’, zoals bevolen wordt in Galaten 5:16. Geen venijngeving en dergelijke zaken – zoals de duistere diepten van het hart van nature begeren, maar een goede reuk van de Heiland van zondaren! Om te wandelen in de liefde!
Herkingen, ds. A. van Wijk
(1.) https://www.landenkompas.nl/nieuws/379-reisadvies-malawi-aangescherpt-vanwege-zwarte-magie
(2.) http://www.ankamaranka.nl/kruiden.html
(3.) https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/getuigen-van-het-licht-tijdens -duister-halloween-1.1605205
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020
Kerkblad | 24 Pagina's