Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Missiologie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Missiologie

4 minuten leestijd

Perry Shaw, Transforming Theological Education, A Practical Handbook for Integrative Learning (Carlisle: Langham Publishing, 2014) viii + 300 p., £ 24.99 (9781783689576).

Dit boek is één van de bestverkochte titels van Langham Publishing en daarom besteden we er nu alsnog aandacht aan. Langham richt zich op kerken en theologisch onderwijs op het zuidelijke halfrond. Auteur Perry Shaw heeft een brede ervaring in curriculumontwikkeling en is professor aan het Arab Baptist Theological Seminary (ABTS) in Libanon. Volgens Shaw is er sprake van een ‘global crisis in theological education’. Die crisis omschrijft hij als volgt: ‘We see students entering college passionate for ministry and leaving passionate for academia, with little idea how to empower the church and often with no genuine desire to do so. Communities are left untouched by the churches served by the product of our education’. Dat is een stevige conclusie, maar vanuit mijn eigen waarneming in oostelijk Afrika, niet ongegrond. Shaw initieerde daarom een proces van curriculumontwikkeling aan het ABTS waarbij integratie en contextueel kernwoorden zijn. Vervolgens gaf Shaw wereldwijd trainingen op andere theologische instituten. In dit boek vinden we de neerslag van zijn ervaringen.

Het boek bestaat uit twee delen: eerst ligt de focus op de institutionele kant en daarna wordt er gekeken naar lesgeven en leren in de collegezaal. Shaw begint echter met een schets van de veranderingen die zijn doorgevoerd in het curriculum van ABTS. De vooronderstelling hierbij was dat ‘… genuine formation of faithful men and women takes place only when multidimensional learning is intententionally designed …’ (4). Het eerdere curriculum ziet de auteur als ‘gefragmenteerd’, terwijl het nieuwe de integratie van academische kennis, persoonlijke groei en het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten op het oog heeft. Dit wordt onder andere bereikt door thema’s vanuit vier invalshoeken te bekijken: bijbels-theologisch, historisch-theologisch, sociaal-cultureel en vanuit de praktijk van het ambt. Veel nadruk ligt ook op het leren buiten de collegezaal in kleine groepen en via mentoraat. Zo’n proces van verandering vraagt veel van een instituut en het is belangrijk om iedereen mee te nemen in die beweging.

Dit boek is gericht op de praktijk. Elk hoofdstuk bevat opdrachten om de concepten toe te passen in de eigen situatie. Ik begrijp goed dat dit een bestseller is, want juist bij theologische instituten op het zuidelijk halfrond is behoefte aan informatie die meteen gebruikt kan worden in de eigen context. Het eerste deel helpt een opleiding om een visie te ontwikkelen die breed gedeeld wordt. Dan gaat het bijvoorbeeld om de vraag welke leiders de kerk nodig heeft en hoe de ‘ideale’ afgestudeerde theoloog eruitziet. Ook komt het hele proces van curriculumontwikkeling aan de orde. In hoofdstuk 4 gaat Shaw in op de term ‘multidimensional learning’. Te vaak zien we in de theologische opleiding dat het cognitieve dominant is. Met behulp van Bloom stelt de auteur voor om in het leren een balans te vinden tussen de domeinen van affectie, gedrag en het cognitieve.

Interessant vond ik wat Shaw in hoofdstuk 5 zegt over het ‘verborgen curriculum’: de sociologische en psychologische kanten van wat onderwijs is. Dit wordt niet expliciet gemaakt, maar wel impliciet overgedragen aan studenten. De meest voorkomende is deze: geestelijke groei is mogelijk als gemeenteleden meer leren over de Bijbel en over theologie (82). Daarnaast is er ook het ‘null curriculum’: ‘… what is taught through what is not taught …’ (88). Dit plaatje zullen veel lezers herkennen: ‘… in most seminaries the priority is given to biblical, theological and historical studies, while courses addressing spiritual formation and prayer are absent from the curricula …’ (88). Ook in theologisch onderwijs is van belang dat we beseffen welke waarden we overdragen, juist via dat wat we niet aan de orde stellen.

Voor iedereen met een onderwijsbevoegdheid bevat het tweede deel van het boek veel bekends. Het gaat over lesplannen en onderwijsmethoden. Hoofdstuk 14 combineert onderzoek over leerstijlen met de culturele context. Deze conclusie lijkt me relevant voor docenten die buiten Nederland werkzaam zijn: ‘… intercultural research [-] suggests that the linear-analytical thinking [-] which has shaped Western educational systems, is globally atypical’ (238). Het boek bevat een bibliografie en een auteurs- en trefwoordenregister.

Wat mij betreft is dit boek een ‘musthave’ voor docenten theologie die actief zijn in de breedte van de wereldkerk. Maar ook voor Nederland is deze uitgave met een focus op afgestudeerden die veelzijdig toegerust zijn voor hun taak in de kerk meer dan ooit relevant.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

Theologia Reformata | 139 Pagina's

Missiologie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

Theologia Reformata | 139 Pagina's