Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeenten in het Nieuwe Testament

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeenten in het Nieuwe Testament

1. Jeruzalem

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild? (Luk. 13:34). Tranen van de Middelaar voor de poorten van Jeruzalem. En juist vanuit deze stad gaat, na Pinksteren, het Evangelie over de hele wereld (Hand. 1:8). In deze stad ontstaat, uit de discipelkring, de eerste gemeente van christenen

Jeruzalem is de centrale stad in de Bijbel. Alles draait om Jeruzalem. De stad van koning David. Ook de stad van het religieuze verzet tegen de van God gezonden profeten. De stad die de gezonden Zoon van God gedood heeft. Jeruzalem, verhoogde stad. Jeruzalem, stad van verbondsbrekers. Maar deze stad heeft God uitverkoren. Jezus is gekruisigd, gedood, overgeleverd door overpriesters en oversten (Luk. 24:20). De meute scandeerde: Kruist Hem, kruist Hem. Maar in Lukas 24:46-47 zegt Jezus: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage; En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. Hier, waar mensen Christus gekruist hebben, Gods Zoon gedood hebben, klinkt als eerste de aanbieding van Gods rijke genade, op de Pinksterdag.

De kleine gemeente van Jeruzalem bestaat na de opstanding van Jezus uit discipelen, vrouwen en een kleine kring daaromheen. Ze zijn schuchter. Bang. Want Jezus is gedood, zullen ze dan de volgelingen van Jezus laten lopen? Als de Heilige Geest wordt uitgestort verandert alles. De angst is weg en Petrus, vol van de Heilige Geest preekt. Hij benoemt zelfs heel duidelijk dat de inwoners van Jeruzalem, tot wij hij zich richt, Jezus Christus hebben gekruist (Hand. 2:36). De mensen die naar Petrus luisteren worden ‘verslagen in het hart’. Ze zeggen: Wat zullen wij doen? Dan verkondigt Petrus de heerlijke en blijde boodschap van Gods liefde tot zondaren: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Wat u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal (Hand. 2:38,39).

Dat de Heilige Geest werkt blijkt. Het kleine kringetje rondom de twaalf apostelen wordt enorm uitgebreid, op een dag! Omtrent drieduizend zielen. Het resultaat van Pinksteren is een enorm wonder. De Heilige Geest zorgt voor heel veel vrucht op Christus’ werk; en dat in Jeruzalem. Onbegrijpelijk. Wat is God goed en groot. Eerst waren het er ongeveer 120 (Hand. 1:15) nu drieduizend. En de gemeente wordt alleen maar groter: En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden (Hand. 2:47). Trouwens, er wordt wel eens gezegd dat Handelingen het Bijbelboek is over de Heilige Geest. Dat lijkt mij heel terecht. Hier, bij de vorming van de gemeente van Jeruzalem zie je dat duidelijk. Hier krijgt het werk van God in mensen, door Zijn Geest, de eer. Er staat: ‘werden toegedaan’ en ‘de Heere deed toe’. Dat is een lijdende werkwoordsvorm. Hier is God de Persoon Die handelt! Dat is trouwens nog steeds zo. God vormt Zijn gemeente. Het Griekse woord voor gemeente ‘ekklesia’ betekent dat Christus Zijn gemeente uitgeleid heeft. Ze zijn geroepen, apart genomen, om Christus als hun Heere te volgen. Dat is altijd het werk van de Geest van Christus. De grond hiervan is het offer van de Heere Jezus en de zekerheid in het welbehagen van God de Vader. De lijn van de verkondiging loopt vanuit Jeruzalem door Judea, Samaria over heel de wereld (Hand. 1:8). Zo heeft de Heilige Geest de boodschap van redding ook tot jou gebracht. Is dat een wonder voor jou? Vraag de Heere om het werk van Zijn Geest in je hart, dan krijg je last van je leven hier op aarde en zie je uit naar de ontmoeting met de levende Heere Jezus. Dan verlang je er naar om dichtbij Hem te leven. Dat zien mensen aan je, zoals ze dat ook merkten van de christenen in Jeruzalem: En kenden hen dat zij met Jezus geweest waren (Hand 3:13).

Na de Pinksterdag lees je nog herhaaldelijk over de gemeente van Jeruzalem. Je kunt het zo meelezen in de eerste hoofdstukken van Handelingen. Doe dat, want deze gemeente moeten wij tot voorbeeld stellen. Zo wil de Heere Jezus dat het toegaat in Zijn gemeente, want het staat in de Bijbel.


Profiel van de gemeente van Jeruzalem
Handelingen 2:42-47
Handelingen 4:32-37


Vier vragen over de gemeente van Jeruzalem
Hoe is de gemeente ontstaan?
Uit de kring van de discipelen. Aan het begin van Handelingen waren er 120 mensen. Op de Pinksterdag voegde de Heere er 3000 toe en ook daarna bleef de gemeente groeien.

Welke belangrijke mensen leidden de gemeente?
In Handelingen lees je allereerst over de Apostelen, vooral Petrus, Johannes en Jakobus. Je leest ook over Stefanus, de eerste diaken. Later wordt de gemeente geleid door Jakobus, de broer van de Heere Jezus en de schrijver van de brief.

Wat is kenmerkend voor deze gemeente?
Lukas beschrijft de gemeente van Jeruzalem in Handelingen 2 en 4. De gemeente van Jeruzalem neemt een centrale plaats in. Paulus bezoekt de gemeente ook meerdere keren. Je leest daarover in Galaten 1 en 2.

Wat is er met de gemeente gebeurd na Handelingen?
Handelingen eindigt vlak voor de verwoesting van Jeruzalem n 70 na Christus. In het begin steunen de andere christelijke gemeenten op die van Jeruzalem, maar dat verandert na de verwoesting van de stad. De gemeenten in andere plaatsen zijn dan al gegroeid en staan op zichzelf.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's

Gemeenten in het Nieuwe Testament

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's