Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zaligsprekingen [2]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zaligsprekingen [2]

3 minuten leestijd

‘En Jezus de scharen ziende, is geklommen op een berg; en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem. En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij hen’. Matthéüs 5:1,2

De bediening is niet in het algemene gelegen

Waarom zou de bediening niet in het algemene gelegen zijn? Heeft dan de HEERE maar alleen door Mozes gesproken? (Num. 12:2). Waarom zou de een wel preken en de ander niet? Ik antwoord: Omdat God - Die een God van orde is - het werk van de bediening gemaakt heeft tot een ambt dat zorgvuldig gekozen is, onderscheiden van elk ander ambt.

Zoals in het natuurlijke lichaam de leden een onderscheiden functie hebben: het oog om te zien en de hand om te werken, zou u ook kunnen vragen waarom de hand niet zou zien en het oog niet zou werken. Het is omdat God het onderscheid heeft gemaakt. Hij heeft het vermogen om te zien aan het ene gegeven en niet aan het andere. Zo is het hier ook: God heeft onderscheid gemaakt tussen het werk van de bedie- ning en ander werk.

Waar ligt dit onderscheid? We vinden in de Schrift het onderscheid tussen de herder en het volk. 1 Petrus 5:1, 2: De ouderlingen (of diena- ren des Woords) vermaan ik: Weidt de kudde Gods, die onder u is. Als iedereen mag preken, mogen allen dat volgens dezelfde regel ook, en wat zal er dan terechtkomen van het onderscheid dat de apostel maakt? Waar zal Gods kudde zijn als allen herders zijn? God heeft het werk voor de dienaar des Woords afgezonderd. Dat is hem eigen en komt een ander niet toe.

De preekstoel

Het tweede is de preekstoel waarop Christus preekte. Hij is geklom- men op een berg. De wet werd ooit op een berg gegeven, en hier legt Christus haar uit op een berg. Hiëronymus*) en andere geleerden veronderstellen dat deze berg de berg Thabor is geweest. Het was een plaats die geschikt was om er te spreken: hij was boven de mensen, en ook geschikt als het over een grote toeloop van hoorders ging.

De gelegenheid

Bij welke gelegenheid beklom Christus de berg? ‘De scharen ziende’. De mensen dromden samen om Christus te horen, en Hij wilde de menigte niet laten gaan zonder een preek. Nee, de schare ziende, is Hij ge- klommen op een berg. Jezus Christus is van de hemel gekomen om een werk voor zielen te doen. Hij koos hier voor een tijd Zijn woonplaats, en preken was Zijn bezigheid. De mensen konden er niet zo sterk naar verlangen om te horen als Hij ernaar verlangde om te preken.

Dienaren des Woords moeten de gelegenheid waarnemen om te dienen

Hierbij moeten we opmerken dat Christus’ dienaren volgens het voor- beeld van Christus elke gelegenheid moeten aangrijpen om aan zielen goed te doen. Bidden en preken en studeren moet ons werk zijn. Predik het Woord, houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk (2 Tim. 4:2).

*) Sophronius Eusebius Hiëronymus (ca. 347-420), leraar in de vroegchristelijke kerk, redenaar en geleerde.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's

De zaligsprekingen [2]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's