Het spreken over homoseksualiteit
Waar komt de hedendaagse verwarring over de Bijbel vandaan? In het vorige artikel zagen we hoe de Bijbel wordt uitgelegd wanneer modern wetenschappelijk onderzoek leidend wordt voor de uitleg. Het gaat ten koste van de majesteit van hoe God Zich openbaart. In dit artikel bezien we hoe het eigentijdse spreken over homoseksualiteit zijn weerslag heeft op de uitleg van de Bijbel.
Homoseksuele geaardheid is een kruis dat om pastorale bewogenheid vraagt. Échte pastorale bewogenheid heeft de eer des Heeren op het oog, zoekt gehoorzaam te zijn aan Gods geboden en zoekt het zielenheil van de naaste. Dat zielenheil wordt niet bevorderd als we de Bijbelse geboden en verboden naast ons neerleggen of relativeren. De Bijbel is er duidelijk over wie Gods Koninkrijk niet beërft. Dat zijn allen die vasthouden aan zonden als hoererij, afgodendienst, overspel, homoseksualiteit, diefstal, dronkenschap, laster (1 Kor. 6:10). Hoe groot is het dat het volgende vers het Evangelie predikt voor hen die in zonden vielen of leefden, maar die zich door genade in berouw bekeerden tot God. Deze genade doet de ernst van de zonde nooit teniet, maar predikt het alles reinigende bloed van Christus, niet om vervolgens de zonden vast te houden, maar om de geestelijke strijd te strijden.
Begrip
In reformatorische kerken zien we een toenemend begrip voor de homoseksuele praxis. Met name in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) gaat dat hard. Dat blijkt uit het boek ”Vuur dat nooit dooft” (Uitg. Kok-Boekencentrum, Utrecht) van René Erwich en Almatine Leene, de eerste vrouwelijke vrijgemaakte predikant. Het gaat ons in deze serie niet om de hele inhoud van het boek, maar om de wijze waarop de Bijbel wordt gelezen. En die is verbijsterend.
Het boek is één lang pleidooi voor ruimte op het gebied van seksualiteit. Het boek geeft geen ethisch kader, geen zorgvuldige uitleg van bijbelteksten. Het brengt de Bijbel wel ter sprake, maar dan in gesprek met ‘onze eigen ervaring, de tradities waarin we staan, de wetenschap’. Zo wordt de Bijbel een van de gesprekspartners, die niet eens altijd helder is. Want, ‘Paulus is ook niet eenduidig over vrouwen en seksualiteit en hij lijkt zichzelf tegen te spreken. Dat maakt het lastig’. De auteurs kiezen voor een eigen benadering van de Bijbel, niet vanuit de teksten zelf, maar vanuit het door hen gevonden kernbegrip van verlangen. Dat begrip wordt vervolgens een breekijzer in de Bijbel, waardoor vooral veel ruimte overblijft voor keuzes die de moderne mens maakt. Na het lezen van het boek bekroop me de vraag: Waar zijn de woorden Gods gebleven?
Beleving
De gereformeerd vrijgemaakte hoogleraar ethiek Ad de Bruijne schreef onder de titel ”Verbonden voor het leven” (Uitg. KokBoekencentrum, Utrecht) ook een boek over homoseksualiteit. Voor De Bruijne is het helder dat de Bijbel homoseksuele relaties veroordeelt. Maar, deze veroordeling zet de auteur niet over in onze tijd. Immers, zo stelt hij, de huidige beleving van seksualiteit is een andere dan die in de tijd van de Bijbel. De Bruijne kent het standpunt dat de Heilige Geest met de woorden van de apostel ook alle latere tijden insloot. En inderdaad, dát houdt de gereformeerde leer van de inspiratie ons voor. De Bruijne neemt dit niet over. Gods openbaring in de Bijbel wijst volgens hem wel een bepaalde weg in latere tijden, maar in die tijden is er ook meer te zeggen. Paulus wees homoseksuele relaties die hij kende beslist af, maar Paulus wist niet wat wij weten over seksuele identiteit. Zijn strenge veroordeling raakt daarom niet een homoseksuele relatie in liefde en trouw in de 21e eeuw. Het gevolg hiervan? De bijbelteksten geven niet meer de doorslag.
Brug
Welke conclusie moeten we trekken? We zien de gevolgen als het moderne levensgevoel mede de uitleg en toepassing van de Bijbel gaat bepalen. Bij Erwich en Leene gebeurt dat in radicale zin, bij De Bruijne in wat voorzichter bewoording. Maar, de conclusies liggen niet zo ver uit elkaar. Volgens hen allen ligt het wereldbeeld van de Bijbel en dat van ons zo ver uit elkaar dat het vaak moeilijk is een brug te slaan. Het verlangen om zo’n brug te slaan is goed. Als we geloven dat de Bijbel voor alle tijden genoegzaam én onmisbaar is zullen we proberen de woorden Gods uit te leggen aan onze naasten. Maar we kunnen ze niet acceptabel maken voor de naaste. Dan win je wellicht de naaste, maar voor welke prijs? De prijs is dat een moderne beleving van seksualiteit uiteindelijk gaat heersen over de woorden die de Heere heeft geopenbaard. Daarmee wordt de moderne mens in zijn verkeerde keuzes niet meer veroordeeld maar in die keuzes bevestigd en gesterkt. En dat is ernstig.
slot volgt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2023
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2023
De Saambinder | 20 Pagina's