Ingezonden stukken
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
St. Annaland, 10 April 1935.
Geachte Redactie,
Naar aanleiding van uw driestar „Niet Christelijk" in het laatste Eilandennieuws kan ik niet nalaten u iets te schrijven.
Voorop stel ik dat u als Christen en als volksvoorlichter u steeds aan de absolute waarheid moet houden ook wanneer de verleiding groot is om door demagogiö voordeel te behalen. Het door mij ge« noemde artikel is overladen met onjuist^ heden, waarop ik hiermede uw aandacht vestig. Ik doe u hierbij eenlge vragen en geef 'eien enkele toelichting.
Ie. Of u niet weet dat in Duitschland de protesteerende predikanten zelf allen fascist zijn, met een enkele uitzondering. Dus dat de strijd gaat tusschen fascisten vanuit de kerk, die probeeren de regeering op hun hand te krijgen.
2e. Welk bewijs hebt u dat de Neder* landsche N.S.B, naar Duitsch model geknipt is? Of neemt u dat maar over uit de bladen der S.D.A.P.?
3e. Of u niet weet dat in elk land het fascisme zich anders openbaart, anders in. Turkije a.nders in Italië en Duitschland en dat hier in HoUaiid ook een ïuiveie Nederlandstihe Beweging wordt gesticht.
4e. Dat men volgens U, tusschen haak* jes, niet alleen de vrijdenkers hier te lande „hun gang laat gaan" maar dat een Chr. burgemeester uil Amsterdam een gemeente school verhuurd' om de godloozenactie der communisten te steunen, door daar hun Tribune te drukken. (Ik raad u aan eens een nummer te koopen. Dezelfde platen als in, Rusland.)
Elke maand een uur door de regeering afgestaan voor Radiouitzending aan de Da* geraad, dus propaganda voor Atheïsme on* der overheidsbescherming.
Hoe of de N.S.B, de vrijdenkers moet beletten hun gang te gaan? Door ze radicaal te verbieden te propageeren. En of dit nu gebeurt op grond van een bijbeltekst of op een algemeen Christelijk besef, als het maar gebeurt. Onder de zeer Chr. regee* ring van thans gebeurt het niet en nooit. Ook niet als er een Herv. A.*R. partij komt. Als Musseri aan de macht koml zal dat zijn omdat er anders geen regee* ring meer mogelijk zal zijn, doordat niet gedwongen maar vrijwillig het geheele Ned. Volk achter hem zal staan. Als het, zoo* als thans in Duitschland, doordat de Staat de kerk teveel beschermd, daardoor vol* gens u aan de kerk onmogelijk wordt om het Volk geestelijk gezond te maken, dan is in de 16de eeuw' in ons Vaderland de kerk ook nooit in staat geweest invloed te oefenen.
Ik veronderstel dat u geschiedenis kent en hoef dus geen voorbeelden aan te halen. Ik noem alleen maar: nooit geen Nat. Synode meer gehouden. De overheid hield dit tegen daar ze terecht vreesde dat de kerken dan het staatsjuk zouden afgeschud hebben. Dal is slechts een voorbeeld. Alle import is niet schadelijk. De eerste
Alle import is niet schadelijk. De eerste prediking in ons land was import. Ook de Hervorming. Of is het beslist noodig dat alle verbeteringen op elk terrein spe* ciaal in Hollandsche hersens moeten ont* staan.
Jezus heeft gezegd: „Een Koninkrijk daf tegen zichzelf verdeeld is kan niet be* staan." Maar de tegenwoordige Chr. hee* ren, staande op den bodem der volkssouve* reiniteit zeggen: het kan wel. We moeten weer terug naar Prins Willem I. Diens groote ideaai gaat de N.S.B, verwezenlij* ken. I.k hoop Red. dat u ook spoedig daaraan mee zult werken, en die stroom van vuil en 'verdachtmaking die elke ver» kiezing over ons wordt uitgestort zult hel' pen doen verdwijnen.
U dankend voor de aandacht hieraan besteed.
Hoogachtend,
* Uw abonné M. C. V. d. WEELE
* Middelharnis, April 1935.
Een paar opmerkingen mogen hier volgen: Ie. Gods Woord is maatstaf voor alles. Wat daarop niet is gegrond zal geen da* geraad hebben. Christus is Koning Zijnel Kerk.
Vergelijkt u daarmee nu eens het fas* cisme. Is het Woord Gods de grondslag van het fascisme? Immers neen. Eerbiedigt het fascisme Christus' Koningschap. Weder* om neen. Voor een Gereformeerd mensch behoef ik werkelijk niet verder te schrijven. Hier zou een punt kunnen staan. Alleen deze vraag, 't Gaat van de Schepping tot den Laatsten Dag vóór ot tégen Christus. Welnu mijnh. v .d. W. geef U dan het fas* cisme zeit maar zijn plaats.
2e. Het bewijs dat het Ned. Fascisme loot is van het Duitsche, is gauw genoeg geleverd: a. de Programs lijken als 2 drupä> pels water op elkaar (— de antisem. be* weging). Uit sociaal»democr. bladen neem ik dat met over, die zijn contrabande op mijn schrijftafel.
3e. Zeker openbaart het Fascisme ziCh in ieder land eenigszins anders, maar de 'wortel, het begrip v. d. totalen staat is hetzelfde. Nuanceering in openbaring, maar een gemeenschappelijk anü*bij'belsch grond* beginsel.
4e. Het kan u als abonné van E. N. zeer wel bekend zijn, dat we vanaf het bestaan onzer krant altijd hebben gewezen op het verderfelijke beginsel der revolutie van „elk wat wils" en dat we uit dien hoofde het door u gesignaleerde van be* vordering van Soc. en Comm. en Atiieisme scherp hebben afgekeurd. We wezen er al» leen op, dat in sipiijt van ander voorg'even de Vrijdenkers in D. evengoed voortgaan nü als voot het fascisme zoodat er dierj« aangaande niets op het crediet van het Duitsche fascisme is te plaatsen, zoodat het fascistisch voorgeven buiten beschouwing kan blijven.
5e, U acht het wenschelijk, dat tegen de vrijdenkers wordt opgetreden, wij ook. U stelt de Christelijke regeeringspersonen in gebreke, dat ze de vrijdenkerspropa» ganda ongemoeid laat, wij ook.
6e. De bemoeiing van de Libertijnsche regenten toet de Ned. Herv. en hun drang om de Kerk te overheerschen keuren wij af, maar overigens was de Kerk, al mocht dan geen Algemeene Synode saamkomen, vrij om te getuigen ook tegenover de liber* tijnsche aanmatiging, denk slechts aan Bra* kels predikatie over Psalm 2. Hoe het daarmee in Duitschland staat zien we dï laatste dagen. Concentratiekampen voor de predikanten, die getuigen tegen het nieuwe heidendom.
V 7e. Alle verbeteringen moeten niet beslist via HoUandsche hersenen tot stand komen. Hoe kunt u spreken van de komst van het Christendom en van de Hervorming als van import? Gods Woord is geen in^ port van menschelijk vernuft. Het is de Openbaring Gods. Als zoodanig moet hé. aanvaard. Aan welke volkeren God het in Zijn wijze Voorzienigheid het eerst open** baart doet niets ter zake ten opzichte van de majoriteit van Gods Getuigenis. Tot alleii die onder de verlichting van Gods Woord leven komt de Goddelijke eisch om het te verbreiden, waar het nog niet bekend is. Dat is de zendingsroeping van alle volken. God openbaart Zijn Woord, dat 'ooven alles staat en dat alle menscheiv geroepen zijn te aanvaarden. Van men' schelijke bedenkseien kan men spreken van import, niet van de Openbaring van de hoogste Majesteit.
8e. Terug naar Prins Willem schrijft u. Maar die had nu juist met het fascismq niets maar dan ook niets te maken. „Al^ degonde!" zeide hij tot zijn vriend, die onder velerlei miskenning ten laatste bijna moedeloos werd, „dat men ons vertrappe, mits het ons vergund zij hulp te biedeA aan Gods Kerk!" Het Duitsche fascisme! stelt zich boven en tegen de Kerk niet alleen maar boven en tegen Gods Woord. Het begunstigt het heidendom en vertrapt 's Heeren Woord. Het gaat op in dwaze menschvergoding. God beware ons volk voor het anti*Christelijk fascisme en Hij plaatse ons volk op den rotsvasten bodeiB van Zijn Woord. Dan, maar dan ook alleen is er hope. ' ,
DHestacscjhr'ijver.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 mei 1935
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's