Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overheid moet gebruik fiets stimuleren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overheid moet gebruik fiets stimuleren

Waarde fietsverkeer vijf miljard

2 minuten leestijd

De economische betekenis van het fietsverkeer kan worden berekend op zo'n vijf miljard gulden per jaar. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat Adviesbureau Van Roon heeft uitgevoerd in opdracht van de bij de fiets betrokken organisaties. Dit onderzoek naar de waarde van het fietsverkeer is van belang, omdat de rijksoverheid de laatste jaren de aandacht vooral richt op de auto en het openbaar vervoer. Opvallend is bijvoorbeeld dat in het Mobiliteitsscenario Randstad, dat rijk, provincies en gemeenten opgesteld hebben, niet veel aandacht aan de fiets wordt geschonken.

Het onderzoek van Van Roon was toegespitst op defietsverplaatsingenmet het motief „onderwijs". Er uit blijkt dat als al deze verplaatsingen met het openbaar vervoer gemaakt zouden worden, hiermee een bedrag van 1,3 miljard gulden gemoeid zou zijn. Defietskilometersdie van en naar school worden gereden, vormen ongeveer een kwart van de totaal in Nederland met de fiets afgelegde afstand, die in 1986 12 miljard kilometer bedroeg. Op basis van de methode van de zg. schaduwkosten kan de waarde van alle in ons land met de fiets verreden kilometers dan op 5 miljard worden gesteld. In deze berekening zijn de zg. maatschappelijke kosten niet meegerekend. Dit zijn de voordelen die de samenleving ondervindt van het fietsgebmik zoals onder andere minder luchtverontreiniging en geluidhinder en geringer mimtebeslag. De organisaties menen dat, nu bekend is

De organisaties menen dat, nu bekend is hoe belangrijk defietsis als naar de econo-mische waarde van de verplaatsingen wordt gekeken, de overheid hiermee rekening zou moeten houden bij het oplossen van de huidige problemen. Naast het verbeteren van fïetsvoorzie

Naast het verbeteren van fïetsvoorzieningen buiten de bebouwde kommen door aanleg van fietspaden voor woon­ werkverkeer en scholieren, is het vooral nodig dat binnen de stedelijke gebieden de fietsvoorzieningen worden verbeterd. De provincies en gemeenten dienen binnen het genoemde Mobiliteitsscenario meer financiën beschikbaar te stellen voor fietspaden en stallingen.

Tenslotte zijn de organisaties van mening dat indien de huidige tendens van verlaging van overheidsuitgaven ten behoeve van het fietsverkeer niet in positieve zin wordt omgebogen, dit uiteindelijk zal resulteren in vermindering van het gebmik van de fiets als vervoermiddel. Enkele cijfers

Enkele cijfers aantal inwoners

aantal inwoners van Nederland 14,6 miljoen aantal fietsen 12 miljoen

aantal fietsen 12 miljoen aantal jaarlijks met fiets

aantal jaarlijks met fiets afgelegde kilometers 12 miljard

waarde v. h. fietsverkeer. ..ƒ5 miljard

aandeel van de fiets in alle verplaatsingen van personen 29%

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 1987

Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's

Overheid moet gebruik fiets stimuleren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 1987

Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's